«Svenske» Lynk er verdens heteste merke


Merk deg navnet Lynk & Co. Salget har nemlig fått en rekordstart, og merket er nå på vei til Europa.

Tidligere i uka viste Geely Auto fram en ny SUV-modell som er basert på Volvo-plattformen Compact Modular Architecture (CMA), utviklet i Göteborg og en ny konkurrent til for eksempel Volvo XC40.

Et annen merke som Volvo også må dele teknologien sin med er Lynk & Co.

Dette merket er eid av Volvo Cars 30 prosent), Geely Auto (50 prosent) og Geely-gruppen (20 prosent), og sistnevnte eier på sin side både Volvo Cars og Geely Auto. Ja, vi vet at det er forvirrende.

Dette bunner altså ut i at Volvo må dele teknologi og produksjon med konkurrerende merker, og det kan vi trygt slå fast at ferske Lynk allerede har blitt.

Det er kun tre år siden idéen om Lynk ble tent i Göteborg, men allerede nå har merket blitt verdens mest hurtigvoksende.

Lynk har åpnet kinesiske forhandlere i et voldsomt tempo, og i 2018 åpnet det ikke mindre enn 221 slike i verdens mest folkerike nasjon.

Det igjen har gitt Lynk en voldsom start, ifølge dem selv historiens aller beste.

De har nemlig solgt hele 120.414 biler i 2018, og til sammenligning ble det totalt registrert 147.929 nye biler i Norge i fjor.

‒ For tre år siden begynte Lynk & Co kun som en idé på prinsipper som var uhørt i industrien, sier administrerende direktør Alain Visser.

‒ Disse salgstallene for et helt nytt merke er eksepsjonelle, og et bevis på at det å fokusere fra start til slutt på unge urbane folk fungerer.

Det første året fokuserte merket på det kinesiske markedet, men nå skal de også inn i det europeiske.

Igjen er det Volvo som må ta ansvar, og Lynk skal produsere de europeiske modellene i Gent-fabrikken til Volvo.

Lynk har allerede to modeller klare, 01 og 02, og har også vist fram en 03-modell.

De fokuserer altså på unge og hippe bileiere, og modellene er utstyrt med mye teknologi, og det satses også tung på tilkoblede biler.

‒ Vi ser steg for steg at mobilitetssatsingen vår virkelig ryster bilindustrien fra innsiden. Vi er stolte av tempoet rundt vår vekst så langt, og er begeistret for den europeiske lanseringen. Vår reise er godt i gang, så det er bare å forvente seg det uventede mens vi plukker opp hastigheten.

Geely-gruppen består i tillegg av Volvo og Lynk & Co av Geely Auto, Polestar, Proton, Lotus, London EV (el-taxier), Yuan Cheng Auto, den flyvende bilen Terrafugia og turdelingsselskapet Caocao.

De har også kjøpt seg opp i andre produsenter, som Daimler (Mercedes) og AB Volvo, og er nå den største eieren av det svenske selskapet som blant annet produserer lastebiler.

Følg bil24 på Facerbook

Les mer om:

Nyheter