Maxus er kanskje best kjent for sine elektriske varebiler, men de har ambisjoner langt utenfor dette segmentet. De vil også erobre personbilmarkedet.
Et av satstingslandene er Norge, og i tillegg til tre elektriske varebiler byr de også på en personbil ‒ Euniq 5.
-->
Dette er en såkalt MPV, altså en flerbruksbil. Denne er mulig å få med sju seter, men også som varebil kun med to seter.
Men Maxus kan også tilby vanlige SUV-modeller, og nå er den første av disse snart på tur over til Norge.
Denne heter Euniq 6, og tar ifølge importør RSA merksnavnet Maxus bokstavelig. De melder nemlig om «max bagasjerom, max utstyr, max størrelse, max teknologi – kort fortalt max el-bil for pengene».
Nå er RSA selvsagt litt inhabile, men prisen bør iallfall ikke være maks skremmende. Den er nemlig på 369.900 kroner, og dette er et tilbud som inkluderer en Exclusive-pakke til en verdi av 50.000 kroner for de som kjøper bilen i 2021.
‒ Vi gleder oss veldig til å introdusere denne store SUV-en for det norske markedet, sier Bernhard Jahnsen, salgssjef i Maxus Norge.
‒ Vi har stor tro på at bilen vil bli en familiefavoritt, med svært romslig bagasjeplass, masse utstyr og ikke minst et flott design ‒ og det uten at man trenger å tømme lommeboka. Vi opplever allerede stor interesse rundt bilen. Dette er bilen som skal sette Maxus på kartet som et personbilmerke, i tillegg til et varebilmerke.
La oss sjekke max-tallene som RSA framhever.
Bagasjerommet er på 754 liter, noe som iallfall er innenfor max-begrepet. Utstyrslisten inkluderer et stort elektrisk panorama soltak, Full LED-teknologi, sorte skinnseter og atmosfærelys i 64 ulike farger. Kanskje ikke hel-maks, men iallfall godkjent.
Bilen måler 4,74 meter i lengden, 1,86 meter i bredden og er 1,74 meter høy. I tillegg er akselavstand på 2,76 meter og har en bakkeklaring på 19 centimeter. Litt stor, altså.
På teknologifronten leveres Euniq 6 blant annet med adaptiv cruisekontroll, 360 graders parkeringskamera, filskiftevarsling, blindsonevarsling, automatisk nødbremssystem, parkeringssensor foran og bak og elektronisk stabilitetskontroll. Kanskje ikke banebrytende, men helt klart også godkjent.
‒ Hvis du skal ha en bil på denne størrelsen, er man på et helt annet prisnivå. Med Maxus Euniq 6 får du en stor SUV til prisen av størrelsessegmentet under, mener Jahnsen.
Det som imidlertid ikke er max er rekkevidden.
Euniq 6 er utstyrt med et batteri på 70 kWh, og har fått en foreløpig anslått WLTP-rekkevidde på 345 kilometer. RSA opplyser ikke ladfart, mens elmotoren har 177 hestekrefter og et dreiemoment på 310 Nm.
Det RSA opplyser er at de de har åpnet for bestillinger, og at de første kundebilene etter planen skal være på plass i mars.
Les også: