En ny og helt unik Ferrari

Ferrari har laget en spesialmodell som hedrer bilene fra 1950- og 60-tallet.


Det koster en masse millioner å lage en ny bilmodell, og utvikler man en med en steilende hest på panseret kan man sikkert gange beløpet flere ganger.

Så hvordan utnytte en ferdigutviklet modell best mulig? Vel, her har Ferrari kommet opp med en smart løsning.

De tilbyr nemlig noe som er kalt Special Projects, og dette programmet åpner for at (rike) kunder kan få spesiallaget en helt egen modell. Dette kalles «One-Offs» på engelsk.

Her har vi altså en såkalt vinn-vinn-greie. Kunden får en helt unik Ferrari, og merket selv tjener enda litt penger på en modell som de egentlig har pensjonert.

Og resten av verden får muligheten til å se en helt ny Ferrari. Og det er jo heller ikke feil.

Ferrari viser nå fram en ny bil fra dette programmet, og denne er basert på GTC4Lusso-plattformen. Selve GTC4Lusso kom i 2016, men Ferrari satte sluttstrek for modellen i fjor sommer. Vel og merke den originale utgaven.

For nå kommer det en versjon som er kalt BR20, og den gode Ferrari-kunden som har vært dypt involvert i hvert trinn av utviklingen er åpenbart en nostalgisk en. For han, eller muligens henne, har nemlig hyllet den tradisjonelle karosseribygger-kunsten.

Vi tipper Ferrari, som jo elsker å hylle sine gamle biler, ikke var vonde å be, og resultatet er en smekker GTC4Lusso-versjon:

Det er umulig å se på bildet over, men som du skal få se av bildene helt nederst, skiller BR20 seg veldig fra GTC4Lusso spesielt bak. For Ferrari har nemlig kastet ut de to baksetene, og gitt BR20 en vakker og mer coupépreget, eller fastback om du vil, linje.

Italienerne sier at de er inspirert av en rekke modeller med den ikoniske V12-motoren, som 410 SA og 500 Superfast, men også andre GT-modeller som 599 GTB Fiorano.

Dette er altså en 2-seters utgave, noe som betyr at en stor del av jobben var å omforme kabinen. Men det var selvsagt ikke alt som er gjort med bilen.

Hele bilen er flikket på, inkludert en oppgradering av fronten og langt mer bruk av karbon, og det hjelper også på inntrykket at de har skodd BR20 med noen 20-tommers «tone-i-tone» felger med diamant-finish. Ja, selvsagt laget spesielt for denne bilen.

Ferrari sier ikke noe om ytelsene, men den er altså utstyrt med den prisbelønte V12-motoren som det også var mulig å få GTC4Lusso med. I denne bydde den på 690 hk, men siden har Ferrari kommet med konfigurasjoner som tar kreftene helt opp i 830 hk for den som befinner seg i den ultraville Ferrari 812 Competizione.

Heldigvis sier heller ikke den steilende hesten heller noe om prisen, for vi tipper at denne ikke akkurat er gratis.

Men hvor mange kan skryte av å eie en Ferrari som det kun er laget en av? Ikke mange, så vi kan vel si at det var verd det.

Resultatet er iallfall en vakker Ferrari som altså skal hylle de gamle bilene fra 1950- og 60-tallet:

Les også:

Les mer om:

Nyheter