Volkswagen-gruppens to nye elbiler, Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq, er bunnsolide i en ny krasjtest gjennomført av Euro NCAP. Da er det verre med Dacia.
Volkswagen-gruppen (VAG) er som kjent i gang med en voldsom elektrisk satsing, og de to ferskeste resultatene av denne er Volkswagen ID.4 og Skoda Enyaq iV.
Begge er ventet å bli storselgere her i Norge, og ID.4 har da også på kort tid slått seg inn på topplisten. Så ikke bli overrasket om den elbilen blir Norges mest solgte bil i 2021.
-->
Det er en fordel med å være et gedigent konsern som VAG, nemlig de såkalte storfordelene. Tyskerne har da også laget en ny plattform for elbiler som både Volkswagen, Skoda og Seat skal få bruke, nemlig den såkalte MEB-plattformen.
Også den litt mindre Volkswagen ID.3 er bygd på denne, og elbilmodellen som kom i fjor imponerte stort under en tidligere Euro NCAP-test og fikk 5 stjerner.
Nå har altså turen kommet til ID.4 og Enyaq, begge to SUV-modeller i det populære C-segmentet. Og ikke overraskende slår begge følge med ID.3 som 5-stjerners biler. Faktisk satte Enyaq endog rekord.
Men la oss ta Volkswagen ID.4 først, for dette blir etter alle solemerker Norges mest populære bil i 2021.
Euro NCAP har delt opp kollisjonstestene i fire kategorier, og ID.4 scoret blant de aller beste i samtlige målt mot de andre bilene som er testet de to siste årene.
Av totalt 17 nye biler er ID.4 den neste beste til å beskytte voksne, ingen er bedre til å beskytte barn, tre er bedre til å beskytte myke trafikanter og tre biler har bedre standard sikkerhetsutstyr. På det sistnevnte punktet scorer ganske oppsiktsvekkende lillesøster ID.3 bedre enn ID.4. Hmmm.
Her er resultatene til Volkswagen ID.4, og totalt holdt det selvsagt til 5 klare stjerner: 93 prosent i voksenbeskyttelse, 89 prosent i barnebeskyttelse, 76 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 85 prosent i førerassistenter.
Her kollisjonstestes Volkswagen ID.4:
Skodas nye elbil fortjener også skryt etter kollisjonstesten, for i likhet med ID.4 ble det soleklare 5 stjerner.
Faktisk satte Skoda Enyaq iV en helt ny rekord i beskyttelse av voksne, og var ikke langt unna å være helt perfekt i den kategorien. Der scoret den nemlig 94 prosent, 1 prosent over det ID.4 og tidligere testet Cupra Formentor har klart.
Ingen biler har siden Euro NCAP gjorde om kriteriene foran 2020-testene heller vært bedre i beskyttelse av barn i bilen, og her scoret Enyaq 89 prosent. Dette er den samme scoren som ID.4, Polestar 2 og ID.3, og de fire beste på dette punktet er altså alle rene elbiler.
Konklusjonen er dermed at de som sitter i en Skoda Enyaq er bedre beskyttet enn i noen andre biler, så mye kudos til den tsjekkiske produsenten for den gode jobben de har gjort på dette området.
Slik scoret Enyaq iV i testen: 94 prosent i voksenbeskyttelse, 89 prosent i barnebeskyttelse, 71 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 82 prosent i førerassistenter.
Her kollisjonstester Euro NCAP Skoda Enyaq:
Men det er mer enn de to helelektriske VAG-modellene som er testet i den seneste runden til Euro NCAP, for to modeller fra Renault-eide Dacia er også sendt gjennom testkverna.
Dette er altså et rumensk billigmerke som har blitt stadig mer populært, og har også på gang en liten elbil i form av modellen Spring.
Men det er ikke denne som er testet av Euro NCAP nå, men den kompakte familiebilen Logan og den lille Sandero Stepway.
Som vi vet er de mindre bilene generelt litt mindre kollisjonssikre enn større biler, så utgangspunktet var tøft for Dacia med en Logan på 4,4 meter og spesielt for Sandro Stepway som kun måler 4,1 meter.
Men som vi vet scoret ID.3 som måler kun 4,26 meter full pott og 5 stjerner, så det er fullt mulig å lage kollisjonssikre små biler også.
Det har ikke Dacia klart med Logan og Sandro Stepway.
Begge er de dårligste bilene som er testet i 2020 og 2021, og endte opp med flaue 2 stjerner i Euro NCAP-testen. De to andre modellene som ikke har fått 5 stjerner de to siste årene er Hyundai i10 med 3 stjerner og Honda e med 4 stjerner. Resten står med 5 stjerner.
‒ Sikkerheten har utviklet seg, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i Euro NCAP.
‒ De største fremskrittene gjøres nå med ny teknologi som skal forhindre ulykker. Det er åpenbart at Dacia har funnet sitt marked som de holder seg til det, men en tostjerners rangering viser liten ambisjon selv for et billig produkt, brummer van Ratingen, som er spesielt skuffet over at Dacia ikke har utstyrt modellene sine med kamera.
Den beslutningen førte da også til en svært så slett score, og Logan oppnådde 70 prosent i voksenbeskyttelse, 72 prosent i barnebeskyttelse, håpløse 41 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og nesten like håpløse 42 prosent i førerassistenter.
Her krasjes Dacia Logan:
Det sto ikke bedre stilt med Dacias Sandro Stepway, som altså i likhet med Logan endte opp med kun 2 stjerner. Faktisk var scoren eksakt den samme som for Logan: 70 prosent i voksenbeskyttelse, 72 prosent i barnebeskyttelse, 41 prosent i beskyttelse av utsatte veibrukere og 42 prosent i førerassistenter.
Slik ser det ut når Sandro Stepway testes av Euro NCAP:
Les også: