To nye spesialversjoner av Ranger

Ford Ranger Stormtrak løfter spesifikasjonsnivået enda et hakk, mens Wolftrak-versjonen er en hakket mer spisset arbeidshest.


Man skulle kanskje tro at Ford har nok spesialversjoner av Ranger, for de har virkelig kjørt på med utgaver etter at de introdusert en ny generasjon i 2019.

Men det er kanskje ikke så rart, for dette er bilen som har dominert det europeiske pickup-segmentet de siste årene og mer enn én av tre nye pickuper som ble solgt i Europa i fjor var en Ranger.

Per i dag er det fire utgaver på det norske markedet, Ranger XLT, Ranger Limited, Ranger Wildtrak og topputgaven Ranger Raptor. Det er også mulig å få spesialutgaver som rallyinspirerte MS-RT og sjefsbølla Thunder.

Og nå økes familien med to nye medlemmer, iallfall for en begrenset periode.

‒ Kunder i Norge og i resten av Europa har virkelig falt for designet og den imponerende kapasiteten som Ranger har. Vi ønsker å tilby mer av begge deler og å gi kundene våre enda flere valgmuligheter, derfor har vi utviklet nye Stormtrak og Wolftrak, sier Espen Markussen, salgssjef nyttekjøretøy hos Ford Motor Norge.

Ranger Stormtrak har sitt utspring i Wildtrak-serien, men kan skilte med enda flere komfortfunksjoner og et unikt design. Denne utgaven blir tilgjengelig som både Double Cab og Rap Cab.

Under panseret er Stormtrak utstyrt med en 213 hk bi-turbo EcoBlue dieselmotor med et dreiemoment på 500 Nm. Den kan også by på et firehjulstrekksystem med valgmuligheter for både bakhjulstrekk og lav-serie firehjulstrekk, mens en 10-trinns automatgirkasse skal gjøre kjøreopplevelsen komfortabel.

Den kan også fås i en unik utvendig rød farge kombinert med en eksklusiv grill, og byr også på en aldri så liten Ranger-nyhet.

For Ford har utviklet et nytt automatisk rulledeksel til lasterommet som kan fås til Wildtrak Double Cab, og dette kan åpnes og lukkes elektrisk ved bruk av enten nøkkelen fra kupeen eller med en knapp plassert på innsiden av lasterommet. Ford har gitt den sensorer slik at man ikke ødelegger verken fingre eller last når dekselet går igjen.

Denne løsningen blir standard på nye Ranger Stormtrak Double Cab, som også får en lasteavskiller som standard. Denne utgaven har som de fleste Ranger-utgavene et tonns nyttelastkapasitet og maks tilhengervekt på 3.500 kilo.

På innsiden har Ford utstyrt Stormtrak med seter med det samme skinnet som brukes i Raptor-utgaven, mens kupeen har mørke interiørflater kombinert med røde sømmer.

Prismessig befinner denne seg logisk nok på et litt høyere nivå sammenlignet med standard Ranger Wildtrak, og starter på 569.125 kroner ‒ altså rundt 35.000 kroner over den billigste Wildtrak-versjonen. På Double Cab er prisdifferansen 32.000 kroner.

En som høres hakket villere ut er Ranger Wolftrak, som også er en utgave som er myntet litt mer på arbeidsoppgaver enn komfort.

Denne er basert på Ranger XLT-serien, og under panseret er det en 170 hk 2-liters EcoBlue-dieselmotor med 10-trinns automatgirkasse.

Også her finner vi et firehjulstrekksystem som er mulig til å gjøre om til bakhjulstrekk, og den har elektronisk differensialsperre på bakhjulene og All-Terrain-dekk tilpasset terreng som standard. Den har også en lavserie med trekk på alle fire hjulene, så det bør være mulig å komme seg fram i ulendt terreng ganske greit.

Også denne har maks nyttelast og tilhengervekt tilsvarende Stormtrak, men Wolftrak blir kun tilgjengelig med manuelt rulledeksel, eventuelt Aeroklas rulledeksel i matt svart for å matche Wolftraks eksteriørdetaljer.

En spesialdetalj denne kan by på er en sportsbøyle som røffer opp utseende, og åpner samtidig for at last og annet utstyr kan festes til denne.

Ford opplyser at Wolftrak er tilgjengelig i to forskjellige gråfarger med gjennomgående matt svarte detaljer, 17 tommers svarte aluminiumsfelger og stigtrinn.

På innsiden kommer Wolftrak med et matt svart instrumentpanel og dørmatter som tåler all slags vær.

Ranger XLT starter på 466.125 kroner, og Wolftrak koster fra 489.125 kroner. Altså 23.000 kroner over XLT.

– Vi har hatt stor suksess med våre spesialmodeller tidligere, og har stor tro på at både Stormtrak og Wolftrak kan bidra til å gjenta denne suksessen, sier Espen Markussen, salgssjef for Nyttekjøretøy Ford Motor Norge.

Begge modellene er ventet inn til høsten, og vil bli produsert i et begrenset antall.

Saken er etter publisering rettet med korrekte priser for XLT og Wildtrak.

Les også:

Les mer om:

Nyheter