Nå er ikke vi noen historieeksperter, men vi kommer uansett
ikke på noen modeller som er like gamle som Skodas supre modell. Ja, vi husker Bobla. Men for det første kom den ikke før 1938,
og for det andre er den ikke lenger i produksjon.
fortsatt produseres. Vel, foruten en tsjekkisk modell som lever i beste velgående. Nå skal det legges til at Superb ikke har en intakt tidslinje å vise til, så det blir faktisk litt «juks» å si at den har en 85-åringen. Men vi lar tvilen komme den til gode, for det er tross alt ikke hver dag man kan skrive om en modell som har en 85 år lang historie. Vi må helt tilbake til 1907 for å finne opprinnelsen til
Skoda, den gang kalt Laurin & Klement. Spoler vi fram til 1929 kunne Skoda
presentere en luksuriøs vogn kalt 860, og denne ble etterfulgt av en mer
moderne modell kalt 640. Med denne introduserte Skoda en bil bygd opp med en rørramme
og hadde uavhengig fjæring, og de var så fornøyd med resultatet at de mente den
burde få et mer passende navn. Og det er kanskje ikke noe rart, for se på disse da:
med et internasjonalt navn som burde klinge greit ‒ Superb. Som betyr, ja,
superb. Om du leser dette samme dag som artikkelen er publisert, så ja, er det
ganske så eksakt 85 år siden. Med det nye flotte navnet ble modellen døpt om til Skoda 640
Superb, før de droppet 640 i 1936 og kun kalte den Superb. Den vanlige produksjonen av Skoda Superb startet i mars
1935, og «limousinen» kunne skryte av en 2.5-liters 6-sylindret motor med 55
hestekrefter under panseret. Det var faktiske norske elbil-tilstander rundt modellen, og
ventetiden var opp til én måned for den vanlige utgaven og det dobbelte for
kabriolet-versjonen. Skoda bød også på eksklusivt ekstrautstyr, som radio og ekstra hyller(!) bak forsetene.
stans, før de deretter tok opp tråden i 1946. Tre år senere var det imidlertid slutt, og da hadde de satt sammen litt over 1.000 biler for sivilt bruk og 1.660 biler for militært bruk. Disse ble kalt S 952 og S 956, og rundt fire (ingen vet eksakt) hadde til og med firehjulsdrift. Den flotte modellen og ikke minst det flotte navnet ble
deretter glemt, men heldigvis ikke helt. For i 2001 dukket det opp en modell kalt Skoda Superb under Frankfurt Motor Show. Med denne introduserte også Skoda noe samtlige biler strengt tatt burde hatt, nemlig en paraply gjemt i døra. Etter å ha satt sammen 136.068 eksemplarer av denne, kom
Skoda med 2. generasjonen i 2008 samt modellversjonen Superb Combi med enda
bedre bagasjeplass i 2009. Totalt ble det produsert 404.756 sedanutgaver og 217.734 stasjonsvognutgaver
av denne før den 3. generasjonen tok over i 2015. I år kom Skoda med en kraftig oppgradering av flaggskipet
sitt, og dette inkluderer også en introduksjon av en litt mer villmarkvariant
kalt Scout. Totalt har Skoda solgt rundt 1,3 millioner utgaver av Superb, modellen som altså er en høyst frisk og levende 85-åring. Les også:
- En absurd Hyundai Veloster
- Slik får elbilen bedre rekkevidde i kulden
- Alt om elbilen Volvo XC40 Recharge