- Annonse -
HjemNyheterSuper-kabrioleten Elva får frontrute(?)

Super-kabrioleten Elva får frontrute(?)

McLaren har hyllet 1960-tallets racerbiler med en modell kalt Elva. Problemet er at disse kom ut frontrute, et konsept britene har fulgt. Men nå gir de etter, og lanserer Elva også med frontrute.

McLaren har delt opp sine serieproduserte biler opp i fire forskjellige klasser. Inngangsmodellene hører hjemme i klassen til 600LT og 620R, hakket over disse finner vi GT og småsjefene finner vi via de smått vanvittige bilene i Supercars.

- Annonse -

I denne finner vi blant annet den kommende superbilen i HPH-segmentet, en High-Performance Hybrid kalt Artura som klarer 0-100 km/t på 3,0 sekunder og kanskje enda mer imponerende 0-200 km/t på 8,3 sekunder.

Men dette er ikke toppen av næringskjeden hos McLaren, for over disse superbilene finner vi en klasse som er døpt illevarslende Ultimate. Og her finner vi virkelig noen råtasser.

Denne klassen huser nemlig modeller som McLaren Speedtail, McLaren Senna og McLaren P1, tre av det råeste som det er mulig å kjøre i dag. Du lurer på hvor rå disse er, ja. Vel, Speedtail byr på 1.050 hestekrefter, en toppfart på 403 km/t og 0-300 km/t på 12,8 sekunder. Jepp, ellevilt.

En annen som hører hjemme blant de ultimate modellene er Elva, en ganske så sær hyperbil.

- Annonse -

Elva hedrer nemlig racerbilene McLaren-Elva M1A, McLaren-Elva M1B og McLaren-Elva M1C, tre biler som sørget for mye jubel for britene på 60- og 70-tallet.

Og McLaren har vært såpass tro mot de gamle racerbilene at da de designet Elva droppet de like godt frontruta, men det kan jo bli litt problematisk. For en Elva er utstyrt med en 4-liters V8’er, og denne vrir ut 815 hestekrefter som sender den opp til 100 km/t på under 3 sekunder.

Dobles hastigheten er den faktisk raskere enn Senna som også er utstyrt med en slik motor, for 0-200 km/t går unna på 6,7 sekunder. Det er lynraskt for en kabriolet, og spesielt for en uten frontrute.

Og det blir enda mer imponerende.

- Annonse -

Vekta er og var viktig for racerbiler, og M1A veide for eksempel kun latterlige 551 kilo. Så McLaren har sendt Elva gjennom en skikkelig slankekur, men hva den eksakte matchvekten er har faktisk ikke merket sagt noe om. De har dog avslørt at den veier under 1.300 kilo, og det er som alt annet med bilen ganske ekstremt.

Men så var det denne store mangelen da.

McLaren har utstyrt Elva med noe som er kalt Active Air Management System (AAMS), og denne lager en slags usynlig barriere som sender luften over hodene på de i bilen. Men noen er fortsatt skeptiske, og det er også et lite problem at ikke alle myndighetene er like begeistret for biler som kommer uten en frontrute.

Løsningen er ganske enkel ‒ å lage en ny versjon med frontrute. Noe de nå har gjort.

‒ Superlett og ekstremt kraftig, Elva sørger for ultimate kontakten mellom en fører, veien og elementene, forklarer Mike Flewitt, administrerende direktør i McLaren Automotive.

‒ Den er laget for å feire den rene gleden ved å kjøre bil, og er en av de mest karakteristiske ‒ og eksklusive ‒ bilene vi har laget. Uten tak og vinduer, enten du velger den skjermløse modellen eller frontruteversjonen, er dette en roadster som gir eiere med den mest spennende åpne kjøreopplevelsen ‒ levert som bare en McLaren kan.

McLaren skal kun sette sammen 149 eksemplarer av Elva, og noen av disse blir altså versjoner med en frontrute ‒ noe Øystein Sunde nok ville sagt er «kjekt å ha».

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her