Estimerer hyggelig startpris for Cupra Born

Nei, Cupra Born er faktisk ikke lansert. Eller, nå er den nye elbilmodellen det. Og prisen bør ikke skremme så veldig mange.


‒ Det er ingen overdrivelse å si at vi har gledet oss til å introdusere Cupra Born for det norske markedet, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for Cupra Norge i Harald A. Møller.

‒ Bilen i seg selv, kombinert med prisen og våre fleksible løsninger for kundene, gjør at vi virkelig får slagkraft som utfordrer.

Det er ikke overraskende at direktøren har store forventinger til elbilen, for Cupra hører hjemme i Volkswagen-gruppen og har satt sammen Born på den nå svært så kjente MEB-plattformen. Denne står blant annet bak Volkswagen ID.4, aprils aller mest registrerte bilmodell her i Norge.

Nå er Born hakket mindre enn ID.4, og rent størrelsesmessig befinner den seg i samme segment som ID.3.

Born er dog litt større enn lillesøster i ID-familien med sine 4,32 meter i lengden og 1,81 meter i bredden, men en av de store fordelene med MEB er at den strekker ut akselavstanden.

Dermed kan Cupra Born skilte med en ganske stor kupé grunnet en akselavstand på hele 2,77 meter, og til sammenligning hadde forrige generasjon av Volkswagen Golf for eksempel en akselavstand på 2,64 meter.

Heller ikke overraskende kjører Cupra på med flere batteriversjoner, og det er mulig å få bilen med enten 45 kWh, 58 kWh eller 77 kWh (netto). Dette åpner for forskjellige rekkevidder, hvor det største batteriet har en oppgitt rekkevidde på ganske solide 540 kilometer.

Her er litt fakta rundt Cupra Born:

Maks kraft:Batteri netto:Rekkevidde:0-100 km/t:
150 hk/310 Nm45 kWh340 km**8,9 sek
204 hk/310 Nm58 kWh420 km**7,3 sek
231 hk*/310 Nm58 kWh420 km**6,6 sek
231 hk*/310 Nm77 kWh540 km**7,0 sek

*Dette er med e-Boost-pakken som blir tilgjengelig i 2022.

**Basert på interne Cupra-tester som skal reflektere WLTP.

En annet ting MEB åpner for er ganske rask lading, og Cupra Born er klargjort for ladehastigheter inntil 125 kW. Dette åpner opp for å fylle 100 kilometer med rekkevidde på bare syv minutter om forholdene er perfekte, og elbilen kan lades fra 5 til 80 prosent på en drøy halvtime.

Cupra Norge sier at de åpner for en First Born-løsning 25. mai, og dette er et uforpliktende og kostnadsfritt tilbud til kunder som ønsker å være først ute når den digitale Cupra-butikken åpner for bestillinger av Born.

‒ Cupra Born er en perfekt modell for et norsk marked som trenger nye impulser. Elektrifisering av bilmarkedet må ikke være ensbetydende med et uinteressant marked, og med Born utfordrer vi status quo både ute på veien og i måten du kan kjøpe, eie og bruke bilen på, sier Ågotnes.

Cupra er et nytt bilmerke her i Norge, og skal satse på nettbaserte løsninger. De vil også tilby fleksible løsninger som de tidligere har gjort med Seat, blant annet gjennom vanlig kjøp, leasing eller den mer fleksible abonnementsløsningen Born Frii.

– Vi har hatt stor suksess med abonnementsløsningen for søstermerket vårt tidligere, og forventer at mange ønsker å kombinere en slik abonnementsløsning med Cupra Born. Derfor åpner vi allerede nå for at de mest interesserte kan registrere interessen for Born, uten kostnad eller forpliktelser, sier Ågotnes.

Cupra melder at Born blir tilgjengelig i seks forskjellige eksteriørfarger, blant annet «norske» Aurora Blue og Vapor Grey som bilene på våre bilder har.

Cupra Norge kan fortsett ikke si noe eksakt om verken priser, salgsstart, abonnementsløsningen eller tidsskjemaet for utleveringer til kundene. Men de kjører mølla-først-prinsippet, så de som vil ha noen av de første utgavene må være tidlig ute med bestillingen.

Harald A. Møller tar også sjansen på et prisestimat, og inkludert i denne er levering på døra. For ja, Cupra leverer bilen hjemme hos deg.

Det estimatet er satt til hyggelige 270.000 kroner, omtrent som det ID.3 starter på. Men da altså for versjonen som har en oppgitt rekkevidde på 340 kilometer.

Og en som iallfall gleder seg til salget starter er den norske Cupra-direktøren.

‒ Med en fullelektrisk modell som vekker oppsikt kan vi introdusere for enda flere for hva vi i Cupra står for, og vi ser at digitale salgskanaler, hjemlevering og abonnementsløsninger er noe som appellerer. Og så ser vi allerede tegn til at Cupra Born også appellerer til mange, sier Ågotnes. 

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter