Her er verdens første flyvende racerbil

Hva får man om man mikser formel 1, jagerfly og helikopter? Vel, en Airspeeder, verdens første flyvende racerbil.


‒ Noen av de aller første Mercedes’, Bentleys og Renaults var racerbiler. Pionerene bak disse merkene var klar over at om de skulle fremme en mobilitetsrevolusjon, måtte de bygge maskiner for racing.

Sitatet er fra Matthew Pearson, grunnlegger og sjef for Airspeeder og Alauda Aeronautics. Og han vil nå fremme en ny mobilitetsrevolusjon.

‒ Hos Airspeeder gjenspeiler vi stolt den filosofien. For å akselerere avansert luftmobilitetsteknologi, må vi utnytte sportslig konkurranse. Airspeeder Mk3 er resultatet av mange års konstruksjon, testing og utvikling med formålet om å skape den ultimative ytelsen for elektrisk flybil.

Så ja, i ånden til genier som C.S Rolls, W.O Bentley og Karl Benz vil han lage flyvende racerbiler. Og ikke bare vil. Han startet med å bygge disse for flere år siden.

Allerede i 2017 kunne vi se det første resultatet av visjonen i form av Airspeeder Mk1 ‒ rett og slett en flyvende racerbil.

Nå er det kanskje litt drøyt å kalle den en bil ettersom den mangler hjul, men la oss nå ikke henge oss opp i tekniske detaljer. For dette var helt klart en flyvende racerbil, utviklet fra en VTOL-plattform. Dette betyr «vertical takeoff and landing», slik som for eksempel droner og helikoptre.

Airspeeder er mer eksakt en eVTOL, altså en med elektrisk drivverk.

Modell nummer to, Mark II, ble avduket i 2018, og hadde nå gått fra fire til åtte propeller. Men fortsatt befant de seg på prototype-stadiet, og denne var kun ment som et nytt skritt mot den egentlige flyvebilen, Mark 4 (Mk4). Men først må trinn nummer tre gjøres unna.

Denne har de nå så godt som klar, og Airspeeder Mk3 er en tilnærmet ferdig versjon av 4’eren ‒ den som noen gærninger skal kappfly med.

Pearson og gjengen hadde klart å trimme ned vekten med 50 prosent målt mot forgjengeren da de presenterte den første Mk3, og den veide nå kun 100 kilo. Og enda mer imponerende var kraften, som har økt med svimlende 95 prosent.

Det elektriske drivverket var nå på 96 kW, som betyr rundt 128 hk.

Denne hadde en toppfart på 120 km/t, kunne snu på den berømte femøringen, og kunne by på ting som lidar, radar og maskin-syn ‒ hva enn det måtte bety.

Målet er å sette sammen 10 eksemplarer av Mk3 som skal leveres til lag i Australia, hvor de har nok av ødemark å ta av. Og utviklingen er kommet så langt at lagene nå skal teste ut fjernstyrte racerfly senere i år, før det deretter er klart for konkurranse med noen våghalser i cockpiten til neste år.

Under årets Goodwood Speed ​-uke skal de vise fram den nyeste prototypen av Airspeeder Mk3 for publikum, og det er altså slike som skal i skikkelige luftkamper i andre halvdel av 2021.

Men da holder ikke fattige 96 kW.

Så gjengen har flikket videre på Mk3, og den kan nå skilte med voksne 320 kW ‒ omtrent det den sportslige SUV-modellen Audi SQ7 har. Men mens Audi-modellen veier inn til 2.500 kilo, er Airspeeder Mk3 kun på 130 kilo. Ja, 130 kilo!

0-100 km/t går nå på 2,8 sekunder, og den kan også klatre helt opp til 500 meters høyde.

Og nå blir det litt komplisert, ja, faktisk så mye at vi ikke selv er helt sikre på hva det neste betyr. Men at det er imponerende skjønner vi uansett.

Airspeeder kan nemlig snu med ekstraordinær hastighet sammenlignet med et tradisjonelt fly eller helikopter. Mk3 har et trykk-til-vekt-forhold (thrust-to-weight) på 3,5, noe som til og med er bedre enn en F-15E Strike Eagle som er på 1,2. Og ja, da snakker vi om et av de mest avanserte jagerflyene i verden.

Svingevnen kan ifølge Airspeeder selv sammenlignes med en formel 1-bil, som genererer opptil 5G-kraft, i tillegg til at den kan manøvrere vertikalt.

Også batteriene er oppdatert. Nå har de 90 prosent mer kapasitet, mens vekten kun er økt med 50 prosent. Men fortsatt er de så små at de må gjennomføre «pit-stopper». Disse går unna i formel 1-fart, og totalt skal batteriskiftet kun ta 14 sekunder. Og bare så det er sagt, et pit-stopp i formel 1 tok en gang i tiden ett minutt.

Det å lage en flyvende racerbil er selvsagt ganske så komplisert, så bak Airspeeder finner vi ingeniører fra blant annet McLaren og Brabham, og ja, fra Boeing 747-8-programmet. Så her har mange av de smarteste hodene slått seg sammen, og såpass må det vel være.

Og det er altså all grunn til å glede seg til Airspeeder endelig er i gang, og kanskje markerer det startskuddet for vanlig flyvende biler også? Ingenting hadde vært kulere enn det. Vel, kanskje flyvende racerbiler faktisk er det?

Les også:

Les mer om:

Nyheter