McLaren har hyllet 1960-tallets racerbiler med en modell kalt Elva. Problemet er at disse kom ut frontrute, et konsept britene har fulgt. Men nå gir de etter, og lanserer Elva også med frontrute.
McLaren har delt opp sine serieproduserte biler opp i fire forskjellige klasser. Inngangsmodellene hører hjemme i klassen til 600LT og 620R, hakket over disse finner vi GT og småsjefene finner vi via de smått vanvittige bilene i Supercars.
I denne finner vi blant annet den kommende superbilen i HPH-segmentet, en High-Performance Hybrid kalt Artura som klarer 0-100 km/t på 3,0 sekunder og kanskje enda mer imponerende 0-200 km/t på 8,3 sekunder.
-->
Men dette er ikke toppen av næringskjeden hos McLaren, for over disse superbilene finner vi en klasse som er døpt illevarslende Ultimate. Og her finner vi virkelig noen råtasser.
Denne klassen huser nemlig modeller som McLaren Speedtail, McLaren Senna og McLaren P1, tre av det råeste som det er mulig å kjøre i dag. Du lurer på hvor rå disse er, ja. Vel, Speedtail byr på 1.050 hestekrefter, en toppfart på 403 km/t og 0-300 km/t på 12,8 sekunder. Jepp, ellevilt.
En annen som hører hjemme blant de ultimate modellene er Elva, en ganske så sær hyperbil.
Elva hedrer nemlig racerbilene McLaren-Elva M1A, McLaren-Elva M1B og McLaren-Elva M1C, tre biler som sørget for mye jubel for britene på 60- og 70-tallet.
Og McLaren har vært såpass tro mot de gamle racerbilene at da de designet Elva droppet de like godt frontruta, men det kan jo bli litt problematisk. For en Elva er utstyrt med en 4-liters V8’er, og denne vrir ut 815 hestekrefter som sender den opp til 100 km/t på under 3 sekunder.
Dobles hastigheten er den faktisk raskere enn Senna som også er utstyrt med en slik motor, for 0-200 km/t går unna på 6,7 sekunder. Det er lynraskt for en kabriolet, og spesielt for en uten frontrute.
Og det blir enda mer imponerende.
Vekta er og var viktig for racerbiler, og M1A veide for eksempel kun latterlige 551 kilo. Så McLaren har sendt Elva gjennom en skikkelig slankekur, men hva den eksakte matchvekten er har faktisk ikke merket sagt noe om. De har dog avslørt at den veier under 1.300 kilo, og det er som alt annet med bilen ganske ekstremt.
Men så var det denne store mangelen da.
McLaren har utstyrt Elva med noe som er kalt Active Air Management System (AAMS), og denne lager en slags usynlig barriere som sender luften over hodene på de i bilen. Men noen er fortsatt skeptiske, og det er også et lite problem at ikke alle myndighetene er like begeistret for biler som kommer uten en frontrute.
Løsningen er ganske enkel ‒ å lage en ny versjon med frontrute. Noe de nå har gjort.
‒ Superlett og ekstremt kraftig, Elva sørger for ultimate kontakten mellom en fører, veien og elementene, forklarer Mike Flewitt, administrerende direktør i McLaren Automotive.
‒ Den er laget for å feire den rene gleden ved å kjøre bil, og er en av de mest karakteristiske ‒ og eksklusive ‒ bilene vi har laget. Uten tak og vinduer, enten du velger den skjermløse modellen eller frontruteversjonen, er dette en roadster som gir eiere med den mest spennende åpne kjøreopplevelsen ‒ levert som bare en McLaren kan.
McLaren skal kun sette sammen 149 eksemplarer av Elva, og noen av disse blir altså versjoner med en frontrute ‒ noe Øystein Sunde nok ville sagt er «kjekt å ha».
Les også: