De fleste bilmerkene her i Europa har sett hva som er på gang, og har enten kastet seg rundt for å utvikle ladbare hybrider eller så har de gått rett for jackpoten ‒ elbiler.
Men som alltid finnes det unntak, og Subaru er helt klart et av disse.
-->
Merket er på plass i Norge med tre SUV-modeller, 4,46 meter lange Subaru XV, 4,62 meter lange Subaru Forester og 4,81 meter lange Subaru Outback. De to minste modellene er mildhybrider og kommer selvsagt firehjulstrekk, men er altså ikke ladbare. Outback, selvsagt 4x4 den og, kommer kun med boxter-motor. I det amerikanske markedet har de dog en ladbar hybrid av Crosstek.
Og selv om Frp sørget for at CO2-avgiftene ikke går opp i 2021, straffes nå disse bilene så hardt at Subaru Norge har gitt opp målet om å selge 2021-modeller, melder BilNytt.
Dermed må Subaru-forhandlerne ta til takke med varelageret de har per i dag, og importøren har satt seg et så lavt mål som 450 nye biler neste år. Til sammenligning har MG, et annet merke mange av Subaru-forhandleren nå selger, solgt godt over 3.000 biler i år.
Men MG har en elbil, og Subaru har altså ikke en gang ladbare hybrider.
‒ Målet er å selge 50 Subaru XV, 100 Outback og 300 Forester i Norge i neste år, opplyser Torbjørn Lie til BilNytt.no.
Nyhetstjenesten skriver at det er registrert knapt 900 nye Subaru-biler i år, mens det for eksempel i 2015 ble registrert over 3.500 biler.
BilNytt har også vært i kontakt med forhandlere, og disse sier at de har vært løpende oppdatert om situasjonen og var dermed klar over at inntaket kunne bli fryst.
Problemet er altså at Subaru ikke har modeller som passer det norske avgiftsregimet, og med inntoget av rimelige elbiler som for eksempel MG ZS EV blir ikke bilene konkurransedyktige.
XV Hybrid er den billigste Subaru-modellen, og starter i dag på 484.800 kroner. MG ZS EV starter på sin side på 240.000 kroner, noe som altså er halvparten av det en XV koster.
Subaru og Toyota har nå gått sammen for en elbilsatsing, og skal lage biler på en ny plattform kalt e-TNGA. Subaru har bekreftet at det kommer en helelektrisk SUV på størrelse med Forester på bildet litt lenger oppe, men det er bare et problem for Subaru Norge.
De vet ikke når den kommer.
Subaru Europa har nøyd seg med å si i første halvdel av 2020-tallet, noe som i verste fall kan bety 2024 eller 2025.
Det japanske merket har tidligere sagt at de styrer etter en strategi hvor 40 prosent av salget skal være elektrifisert innen 2030, og det inkluderer både hybrider og elbiler.
Uansett hva som skjer er det klart at norske Subaru-forhandlere går et tungt år i møte, og må belage seg på å selge varelageret i 2021.
Les også: