Subaru hyller Solberg


Julaften kom sent i år. For sjekk hva Subaru nå har gjort.

Spoler vi tilbake til 2003 så finner vi det desiderte høydepunktet i norsk motorsport, og faktisk et av de største øyeblikkene innen norsk idrettshistorie.

Vi fikk nemlig en verdensmester i en så «unorsk» gren som i rally.

Mange med noen år på baken husker kanskje øyeblikket.

I Wales rattet en ung Petter Solberg sin Subaru febrilsk gjennom gjørmete veier på jakt etter VM-tittelen, mens norske TV-tittere satt klistret til skjermen.

Faktisk fulgte flere med på Solbergs VM-«attack» direkte på NRK (671.000) enn på cupfinalen i fotball på TV 2 (618.000) den søndagen, så Norge sto virkelig på hodet for «Spydeberg-ekspressen».

Bilen Solberg kjørte husker helt sikkert også mange. Nemlig en blå og gul Subaru Impreza WRC-utgave med gullakkerte felger.

Tidligere hadde også Colin McRae (1995) og Richard Burns (2001) vunnet VM med biler med lignende design, så det er en av de aller mest legendariske rallyfargene i historien.

Vi har selvsagt et bilde av Solberg sammen med kartleser Phil Mills i en Subaru Impreza WRC fra VM-sesongen 2003, og slik så den ut:

Subaru trakk seg ut av WRC i 2008, og den blågule Imprezaen har med årene blitt et fjernt minne.

Men den japanske produsenten har selvsagt ikke glemt gullperioden i WRC, og banker nå til med litt av en forsinket julegave ‒ nemlig en blågul racingutgave.

En som sender minnene rett tilbake til Solbergs storhetstid i rally.

Det er den amerikanske motorsportdelen til Subaru som nå slår til med en aldri så liten stor hyllest til Solberg og de gylne tidene, og skal bruke den til å konkurrere både i rally og rallycross, skal forsøke seg på rekorder, kjøre andre terrengløp og generelt vise den fram for det amerikanske publikummet.

‒ Disse fargene er en del av merkets historie, og elsket av entusiastene, sier Alan Bethke, visepresident for markedsføring hos Subaru of America.

‒ For en generasjon av rally-fans er Subaru synonymt med blå biler, gullfelger og den ikoniske stjerneklyngen. Det nye designet hilser den arven, samtidig som den ser fram mot framtidig suksess under navnet Subaru Motorsport.

Den nye WRX STI er lakkert med en WR Blue Pearl grunnfarge og har gullakkerte felger, og knallgule grafiske elementer er dominert av en samling av stjerner på dørene ‒ akkurat som bilene til Burns og Solberg.

Fansen setter garantert pris på den hyllesten, så nå kan de vel kjøre løpet helt ut og like godt melde seg på WRC-sirkuset også. Vel, det kommer nok ikke til å skje.

Før vi viser noen flere bilder av 2019-modellen til Subaru avslutter vi med en litt artig og til nå ukjent historie fra den dagen Solberg ble verdensmester i Wales.

Jeg var selv på plass i Cardiff sammen med en rekke andre norske journalister, og vi ventet alle spent i målområdet. Ingen av oss fikk inn noen mellomtider, så vi ante ikke hvordan Solberg lå an under den avsluttende prøven kjørt utenfor Cardiff.

Poenget var at Solberg kjempet en intens kamp mot en helt fersk jypling kalt Sébastien Loeb, og nordmannen måtte slå denne litt ukjente franskmannen for å bli verdensmester.

Det eneste vi norske journalister visste var at bilene startet med to minutters mellomrom, og vi startet stoppeklokka da Loeb kom i mål til ledelse.

Sekundene tikket veldig fort, og uroen bredte seg raskt i den norske kolonien.

«Fan, han klarer det ikke. Det er ikke mulig. Hva i alle dager har skjedd?».

Det gikk faktisk rundt to minutter før den blågule bilen dukket opp, og da var det ytterligere litt under ett minutt til han faktisk passerte målstreken.

Der og da innså vi nesten nederlaget.

«Det er kjørt. Fan».

Men det ingen av oss hadde fått med seg var på grunn av at fartsprøven ble vist direkte på TV hadde arrangørene utvidet startintervallen, slik at Solberg faktisk startet tre minutter bak Loeb.

Så mens de 670.000 norske TV-titterne hadde full kontroll på at Solberg faktisk ble verdensmester, trodde alle de norske journalistene som var på plass i Wales det motsatte.

«Mr. Hollywood» hadde selvsagt full kontroll, ble klokket inn fire tiendeler foran Loeb på etapppen og vant rallyet med 41,2 sekunder. Og VM med ett fattig poeng.

Det skjønte den nokså bleke gjengen med norske journalister da Solberg i kjent stil spratt jublende ut av døra rett etter målpassering.

Da kunne vi også slippe jubelen løs.

Her er flere bilder av hyllestversjonen:

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter Subaru solberg