- Annonse -
HjemElbilerStore prisforskjeller på hurtiglading

Store prisforskjeller på hurtiglading

Drop-in hurtiglading fra 4,25 kroner per kWh og lynlading for nærmere det dobbelte.

I sommer gikk de siste hurtig- og lynladeselskapene over på en ny prisstruktur, og nå betaler elbilistene kun for strømmen de fyller på batteriet. Det betyr at det er langt enklere å sammenligne priser.

- Annonse -

– Kilowattime er den nye literen. Nå er det faktisk mulig for elbilister å få oversikt. Før var det klin umulig, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.

Borte er altså minuttprisen, men det er riktignok noen få operatører som har et ekstra påslag som slår inn etter et visst punkt for å unngå unødvendig parkering ved ladestolpene.

Bu er selvsagt fornøyd med den nye prisstrukturen, og mener også det er greit at det slår inn en ekstra avgift etter en viss tid.

– Det er greit. God ladeskikk er uansett å stoppe ladingen når du har nådd 80 prosent, som er grensen ett av ladeselskapene legger opp til, før de tar et lite påslag, sier Bu.

- Annonse -

Både Elbilforeningen og NAF har kjempet for en enklere prisstruktur for hurtiglading, noe som gjør det enklere å sammenligne ladepriser ‒ akkurat som or literprisen for bensin og diesel på bensinstasjonen.

Elbilforeningen har samlet prisene for hurtig- og lynlading, og kanskje ikke overraskende er det billigst å lade bilen der strømmen også er rimeligst.

Aller billigst er nemlig Ishavsveien som en rekke kraftselskap i Troms og Finnmark står bak, og på de 25 ladestasjonene koster det 4,25 kroner per kWh for hurtiglading. De som lynlader må ut med 4,75 kroner.

De fleste selskapene har lagt seg på kWh-priser fra 5,10 kroner og opp til 6,49 kroner, noe som betyr at om det fylles 40 kWh vil disse prisene variere fra 204 kroner og opp til 260 kroner.

- Annonse -

Men det er også noen som tar enda mer betalt.

Dyrest er ikke overraskende Ionity, ladesatstingen en rekke bilmerker står bak. Her lynlades det for 8,40 kroner uten avtale, men her er det også mulig å få gode rabatter for de som kjøper nye biler fra merkene som er med i denne satstingen.

Det er også verd å merke seg at mange av dagens elbiler ikke kan lade med hastigheter over 150 kW, og disse bør unngå lynlading ettersom de ofte har en høyere kWh-pris enn hurtiglading som tilbyr hastigheter opp til 150 kW.

Ifølge Elbilforeningen har ikke Tesla som også har åpnet de fleste stasjonene for andre bilmerker faste drop-in-priser, men disse varierer fra stasjon til stasjon.

De understreker også at det er viktig å tegne kundeavtale hos en ladetilbyder, for da kan det være en god del å spare når elbilen skal hurtiglades.

Den tidligere ladepris-jungelen er altså historie med innføring av kWh-prisen, men Elbilforeningen sier at det fortsatt er en vei å kjøre for å gjøre ladeopplevelsen enklere.

De peker på en ladepark i Tyskland hvor det er mulig å plugge inn kabelen, og bilen starter med sakte lading. Deretter går bilistene inn på stasjonen og forteller hvor bilen står, og de bak disken starter ladingen med den riktige ladehastigheten for bilen.

Det er mulig å betale med kort, og ladeparken er ifølge Elbilforeningen universelt utformet.

– Dette må være alle elbilisters lademekka! slår Bu fast.

‒ I Norge er det flere av ladeselskapene som ikke en gang vil være med på å få til lading på tvers, med roaming sånn som i Ladeklubben. Mer, Eviny, Cirkle K og resten av ladeselskapene i Norge – vi kan jo ikke være dårligere! Hva venter dere på? sier generalsekretæren utfordrende.

Fakta hurtiglading og lynlading:

  • Forskjellen på hurtig-, og lynlading er hvor raskt du kan lade bilen din.
  • Hurtigladere leverer fra 50 kilowatt og lynladere fra 150 kilowatt.
  • Men skal du ha nytte av raske ladere, må du vite at bilen din faktisk kan ta imot så mye strøm, hvis ikke kaster du bare bort penger.
  • Det kan du finne ut i Elbilvelgeren, eller i bilens instruksjonsbok.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her