I sommer gikk de siste hurtig- og lynladeselskapene over på en ny prisstruktur, og nå betaler elbilistene kun for strømmen de fyller på batteriet. Det betyr at det er langt enklere å sammenligne priser.
– Kilowattime er den nye literen. Nå er det faktisk mulig for elbilister å få oversikt. Før var det klin umulig, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.
-->
Borte er altså minuttprisen, men det er riktignok noen få operatører som har et ekstra påslag som slår inn etter et visst punkt for å unngå unødvendig parkering ved ladestolpene.
Bu er selvsagt fornøyd med den nye prisstrukturen, og mener også det er greit at det slår inn en ekstra avgift etter en viss tid.
– Det er greit. God ladeskikk er uansett å stoppe ladingen når du har nådd 80 prosent, som er grensen ett av ladeselskapene legger opp til, før de tar et lite påslag, sier Bu.
Både Elbilforeningen og NAF har kjempet for en enklere prisstruktur for hurtiglading, noe som gjør det enklere å sammenligne ladepriser ‒ akkurat som or literprisen for bensin og diesel på bensinstasjonen.
Elbilforeningen har samlet prisene for hurtig- og lynlading, og kanskje ikke overraskende er det billigst å lade bilen der strømmen også er rimeligst.
Aller billigst er nemlig Ishavsveien som en rekke kraftselskap i Troms og Finnmark står bak, og på de 25 ladestasjonene koster det 4,25 kroner per kWh for hurtiglading. De som lynlader må ut med 4,75 kroner.
De fleste selskapene har lagt seg på kWh-priser fra 5,10 kroner og opp til 6,49 kroner, noe som betyr at om det fylles 40 kWh vil disse prisene variere fra 204 kroner og opp til 260 kroner.
Men det er også noen som tar enda mer betalt.
Dyrest er ikke overraskende Ionity, ladesatstingen en rekke bilmerker står bak. Her lynlades det for 8,40 kroner uten avtale, men her er det også mulig å få gode rabatter for de som kjøper nye biler fra merkene som er med i denne satstingen.
Det er også verd å merke seg at mange av dagens elbiler ikke kan lade med hastigheter over 150 kW, og disse bør unngå lynlading ettersom de ofte har en høyere kWh-pris enn hurtiglading som tilbyr hastigheter opp til 150 kW.
Ifølge Elbilforeningen har ikke Tesla som også har åpnet de fleste stasjonene for andre bilmerker faste drop-in-priser, men disse varierer fra stasjon til stasjon.
De understreker også at det er viktig å tegne kundeavtale hos en ladetilbyder, for da kan det være en god del å spare når elbilen skal hurtiglades.
Den tidligere ladepris-jungelen er altså historie med innføring av kWh-prisen, men Elbilforeningen sier at det fortsatt er en vei å kjøre for å gjøre ladeopplevelsen enklere.
De peker på en ladepark i Tyskland hvor det er mulig å plugge inn kabelen, og bilen starter med sakte lading. Deretter går bilistene inn på stasjonen og forteller hvor bilen står, og de bak disken starter ladingen med den riktige ladehastigheten for bilen.
Det er mulig å betale med kort, og ladeparken er ifølge Elbilforeningen universelt utformet.
– Dette må være alle elbilisters lademekka! slår Bu fast.
‒ I Norge er det flere av ladeselskapene som ikke en gang vil være med på å få til lading på tvers, med roaming sånn som i Ladeklubben. Mer, Eviny, Cirkle K og resten av ladeselskapene i Norge – vi kan jo ikke være dårligere! Hva venter dere på? sier generalsekretæren utfordrende.
Fakta hurtiglading og lynlading:
Forskjellen på hurtig-, og lynlading er hvor raskt du kan lade bilen din.
Hurtigladere leverer fra 50 kilowatt og lynladere fra 150 kilowatt.
Men skal du ha nytte av raske ladere, må du vite at bilen din faktisk kan ta imot så mye strøm, hvis ikke kaster du bare bort penger.
Det kan du finne ut i Elbilvelgeren, eller i bilens instruksjonsbok.