British Motor Show jekker opp tempen foran årets utstilling denne helgen med å kåre «Best Car of the Half Century», så ja, rett og slett den beste bilen i det siste halve århundret.
Man skulle kanskje tro at dette var en bil som kom fra de litt dyrere merkene, men her har åpenbart det praktiske, holdbarheten og ikke minst pris også spilt inn.
Ok, vi skal innrømme at det lukter litt av en litt spesialdesignet pris, for «tilfeldig» nok treffer denne på året da folkebilen Volkswagen Polo også runder 50 år. Hmmm.
Som med Golfen som rundet 50 år i fjor skal det britiske motorshowet hedre Poloen under årets utstilling, og selv om prisen virker litt skreddersydd så har det vært et skikkelig dommerpanel her.
De som har stemt fram den gamle favoritten er nemlig uavhengige kjente bildesignere, ingeniører, bilbransjeledere, motorsportpersonligheter, journalister, kringkastere, mediefolk, bilforhandlere, bilkonsulenter, motorklubbledere og arrangører av motorarrangementer.

Av de som utgjorde det store dommerpanelet finner vi biljournalisten Mike Rutherford, grunnleggeren av «Best Cars of the Year – The New Car World Championships».
– De 20 millioner bilistene som har kjøpt Volkswagen Polo siden 1975, kan ikke ta feil, slår Rutherford fast.
– Det er den mest gjennomgående troverdige superminien de siste 50 årene, og den har gjentatte ganger truffet blink når det gjelder diskré design, generelle dimensjoner, byggekvalitet, konkurransedyktige priser, effektivitet og lave driftskostnader. Den er supersterk når det gjelder total tilgjengelighet, holdbarhet og levetid.
Faktisk startet Polo sitt liv i 1974, og da som en helt annen bil. Det var nemlig Audi som først laget denne som en 50-modell, og Volkswagen kom med sin variant i 1975. Og mens Audi faset ut sin 50 i 1978 gikk både 1. generasjon Polo og de fem generasjonene etter sin seiersmarsj. Og det er ikke så rart.

Først og fremst var den rimelig, men som en supermini passet den også godt i trange store byer og var dermed praktisk. Nå er den ikke lenger så veldig liten, dagens Mk6 strekker seg over fire meter i lengden, og har blitt langt mer premium enn den første.
Og siden MK1-versjonen ble født i 1975, har folkebilen vokst i størrelse, status, kvalitet og rett og slett blitt mer relevant.
– Polo er ikke lenger en grunnleggende supermini laget for å kjøres i trange rolige gater i travle byer over hele verden. Med en lengde på over fire meter i sin nåværende Mk6-utgave er den mer en liten, troverdig, på grensen til premium familiebil, sier Rutherford.
– Ikke rart at den forble en av de 20 mest solgte bilene i Europa i fjor.
Totalt har den lille folkebilen rundet 20 millioner eksemplarer, og holder fortsatt fast med prinsippene om at den skal være et godt alternativ for rimelig mobilitet.
«Liten, men mektig», oppsummerer Volkswagen selv, og så har da også Polo R vunnet rally-VM fire ganger.
Og nå også hanket inn tittelen som den beste bilen de siste 50 årene.
Det feirer vi med et siste bilde av bilen som dessverre ikke lenger er mulig å få kjøpt som en ny bil her i Norge.
Les også: