Stemmen din skal gjøre felgene tyveri-sikre

Ok, dette er snålt. Stemmen din skal nå gjøre felgene mer tyveri-sikre. Jepp.


Hadde vi skrevet 1. april i dag ville nok mange ha avfeid
denne som en håpløs aprilspøk.

Men teknologien har nå kommet så langt at din unike stemme
faktisk sørger for at felgene på bilen blir mye vanskeligere å stjele.

Felgtyveri er svært utbredt, og jo dyrere felgene er jo
større sjanser er det at de forsvinner mens bilen står parkert.

For å få bukt på dette har produsentene prøvd flere
løsninger, men selv om det ofte trengs spesialnøkler for å få ut muttere finner
kjeltringene nesten alltid løsninger.

Men nå kommer de opp mot noe som virker ganske så mye verre.

3D-printet og unik løsemutter.

Det er Ford som har kommet opp med en ganske så unik løsning
sammen med selskapet EOS, og det hele handler om stemmen til eieren.

Ifølge Ford er en stemme like unik som fingeravtrykk, og et
dataprogram gjør om stemmen til et unikt mønster.

Dette mønsteret brukes deretter til å skrive ut en unik hjulmutter og en tilhørende nøkkel i syre og rustfritt stål.

‒ Dette illustrerer hvordan muligheten for personalisering
og 3D-print påvirker bilproduksjonen. Med en printer kan vi skrive ut nøyaktig
det vi trenger. I tillegg får vi tilgang til det langt raskere enn tidligere,
sier Lars Bognar hos Ford Europa.

Men de nøyer seg ikke bare med et unikt mønster.

Inne i selve mutteren er det lagt inn enda et lag med
sikkerhet, slik at det blir enda vanskeligere å kopiere denne. Dette har de
gjort ved at sporene blir enda dypere jo lenger inn i mutteren du kommer, og dermed
skal det ifølge Ford bli svært vanskelig å lage en eksakt vokskopi.

Sjekk selv hvordan Ford lager en slik mutter:

Bilprodusentene har for lengst tatt i bruk 3D-printing, som blant annet åpner for å lage spesialiserte deler raskere og gir deler nye og sterkere former som ikke var mulig ved hjelp av mer konvensjonelle metoder.

Ford har økt bruken av 3D-pritning, og de utvikler blant
annet prototyper til deler for å redusere tidsbruken når nye modeller utvikles.

Denne teknologien er i tillegg brukt til å utvikle spesielle
deler både til supersportsbilen Ford GT, Focus og Mustang GT500.

De har også en verdensrekord rundt 3D-printede deler i en
fungerende bil. Da de bygde om en Ford pickup 1977-modell i samarbeid med
rallyfører og Youtube-stjernen Ken Block printet de ut en 6 kilos manifold i aluminium.
Det tok fem dager.

Ja, denne som du ser stikke ut av panseret på den mektige pickupen med 900 hestekrefter.

Les også:

Les mer om:

Nyheter