Annonse
Hjem Nyheter Jakten på det ultimate interiøret

Jakten på det ultimate interiøret

Bentley har på gang en ny Flying Spur, og de sparer ikke på silketrådene i jakten på det ultimate interiøret. Resultatet er fantastisk. Se bilder.

Det er alltid morsomt med nye Bentley-modeller. Den britiske produsenten hører nemlig hjemme i det aller øverste prissjiktet, og det betyr også at de virkelig må levere varene. For her er kun det aller beste godt nok.

Da kan de selvsagt ikke gjøre som alle de andre bilprodusentene, som serieproduserer bilene gjennom helautomatiserte samlebånd.

Så her er det gamle-metoden som gjelder, nemlig å sette sammen bilene for hånd.

Det er kanskje ikke en så veldig stor jobb når det kommer til dører, vinduer og slike ting, men det er en helt annen historie når det gjelder interiøret.

Saken fortsetter under Annonsen

For den kommende Flying Spur betyr dette 350 unike lærdeler som pyntes med 60 skreddersydde komponenter, og det går med ufattelige tre kilometer med tråd for å sette sammen et interiør.

Ja, tre kilometer.

Og det er trangt om plassen.

For å få dette til må ikke færre enn 141 personer på jobb, og vi skjønner jo fort hvorfor en Flying Spur ender opp med en formidabel prislapp.

Disse 141 flittige folkene kastes ikke rett ut på dypt vann, men må gjennom fem måneder med trening for å lære seg de riktige teknikkene som gir de aller høyeste standardene.

Okser fra nord

Og det skal ikke stå på verken kvalitet eller bærekraft heller.

For å finne det optimale skinnet har de funnet veien til matprodusenter i Nord-Europa, mer eksakt oksekjøttprodusenter.

Bentley kjøper nemlig skinnet fra disse, som visstnok holder en høy kvalitet og som kommer med færre parasitter og er mer naturlig ettersom oksene befinner seg i flere klimasoner. Ja, ifølge Bentley ‒ ikke oss.

Kundene av den kommende Flying Spur kan også velge mellom 14 forskjellige skinnfarger, samt 23 kontrastfarger.

Et unikt ratt

Hjertet i et interiør er rattet, og i Flying Spur har Bentley virkelig gått drastisk til verks. Resultatet er så vakker at man kan stirre på det i minutter ‒ uten at det blir kjedelig.

Bentley påstår selv at rattet består av det med mest forseggjorte håndsting- og lærarbeidet i bilindustrien, og vi tviler ikke.

Her er det brukt fem meter tråd som føres nøyaktig gjennom 352 syhull for å oppnå 168 særegne korssting (heter det dét?).

En syerske bruker ikke mindre enn 3,5 timer på jobben, og dette arbeidet er faktisk for komplisert til at en symaskin kan gjøre den.

Rattet er altså skreddersydd ‒ bokstavelig talt.

12 timer på setene

I resten av kupéen er det brukt forskjellige tråder i forskjellige tykkelser, noe som ifølge Bentley «bidrar til det generelle nivået av kompleksitet og detaljer som ligger til grunn for Flying Spurs interiør». Ok.

Et eksempel er sømmene rundt kollisjonspute-komponenter. Disse er forsiktig sydd med en tynnere tråd for å sikre at sikkerheten blir ivertatt.

Som vi kan se av bildene lenger ned er de fire setene på et helt annet nivå enn det vi er vant med fra våre «enkle» biler.

Til disse går det hele 12 timer med håndarbeid, hvor hodeputene har broderte Bentley-vinger bestående av utrolige 5.103 individuelle masker.

Losjen, for dette er kanskje mer enn en kupé, har også tredimensjonale diamantmønstrete lærdørinnsatser, og sluttresultatet er rett og slett imponerende.

Bentley jakter på det ultimate interiøret, og kommer nok nært med den kommende Flying Spur.

Se selv:

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,614FansLik
72FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker