Jakten på det ultimate interiøret

Bentley har på gang en ny Flying Spur, og de sparer ikke på silketrådene i jakten på det ultimate interiøret. Resultatet er fantastisk. Se bilder.


Det er alltid morsomt med nye Bentley-modeller. Den britiske
produsenten hører nemlig hjemme i det aller øverste prissjiktet, og det betyr
også at de virkelig må levere varene. For her er kun det aller beste godt nok.

Da kan de selvsagt ikke gjøre som alle de andre bilprodusentene, som serieproduserer bilene gjennom helautomatiserte samlebånd.

Så her er det gamle-metoden som gjelder, nemlig å sette
sammen bilene for hånd.

Det er kanskje ikke en så veldig stor jobb når det kommer
til dører, vinduer og slike ting, men det er en helt annen historie når det gjelder
interiøret.

For den kommende Flying Spur betyr dette 350 unike lærdeler
som pyntes med 60 skreddersydde komponenter, og det går med ufattelige tre
kilometer med tråd for å sette sammen et interiør.

Ja, tre kilometer.

Og det er trangt om plassen.

For å få dette til må ikke færre enn 141 personer på jobb,
og vi skjønner jo fort hvorfor en Flying Spur ender opp med en formidabel
prislapp.

Disse 141 flittige folkene kastes ikke rett ut på dypt vann,
men må gjennom fem måneder med trening for å lære seg de riktige teknikkene som
gir de aller høyeste standardene.

Okser fra nord

Og det skal ikke stå på verken kvalitet eller bærekraft heller.

 

For å finne det optimale skinnet har de funnet veien til matprodusenter
i Nord-Europa, mer eksakt oksekjøttprodusenter.

Bentley kjøper nemlig skinnet fra disse, som visstnok holder en høy kvalitet og som kommer med færre parasitter og er mer naturlig ettersom oksene befinner seg i flere klimasoner. Ja, ifølge Bentley ‒ ikke oss.

Kundene av den kommende Flying Spur kan også velge mellom 14
forskjellige skinnfarger, samt 23 kontrastfarger.

Et unikt ratt

Hjertet i et interiør er rattet, og i Flying Spur har
Bentley virkelig gått drastisk til verks. Resultatet er så vakker at man kan
stirre på det i minutter ‒ uten at det blir kjedelig.

Bentley påstår selv at rattet består av det med mest
forseggjorte håndsting- og lærarbeidet i bilindustrien, og vi tviler ikke.

Her er det brukt fem meter tråd som føres nøyaktig gjennom
352 syhull for å oppnå 168 særegne korssting (heter det dét?).

En syerske bruker ikke mindre enn 3,5 timer på jobben, og dette
arbeidet er faktisk for komplisert til at en symaskin kan gjøre den.

Rattet er altså skreddersydd ‒ bokstavelig talt.

12 timer på setene

I resten av kupéen er det brukt forskjellige tråder i
forskjellige tykkelser, noe som ifølge Bentley «bidrar til det generelle nivået
av kompleksitet og detaljer som ligger til grunn for Flying Spurs interiør». Ok.

 

Et eksempel er sømmene rundt kollisjonspute-komponenter.
Disse er forsiktig sydd med en tynnere tråd for å sikre at sikkerheten blir
ivertatt.

Som vi kan se av bildene lenger ned er de fire setene på et
helt annet nivå enn det vi er vant med fra våre «enkle» biler.

Til disse går det hele 12 timer med håndarbeid, hvor hodeputene
har broderte Bentley-vinger bestående av utrolige 5.103 individuelle masker.

Losjen, for dette er kanskje mer enn en kupé, har også tredimensjonale
diamantmønstrete lærdørinnsatser, og sluttresultatet er rett og slett
imponerende.

Bentley jakter på det ultimate interiøret, og kommer nok nært
med den kommende Flying Spur.

Se selv:

 

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter