Stellantis baner nå vei for batteribytter på under fem minutter. (Foto: Stellantis)

Stellantis brøyter vei for batteribytter

Nio er sjefen når det kommer til batteribytter, men nå kaster også den store Stellantis-gruppen seg på bølgen.


Batteribytter nuller ut den ene av de to store bakdelene med elbiler kontra diesel- og bensinbiler ‒ tiden drivstoff-fyllingen tar.

Som vi vet tar det bare noen minutter å fylle en tank, mens hurtigladingen opp til 80 prosent fullt batteri normalt tar rundt en halv time. Dette gapet jobber både ladeoperatører og bilprodusenter hardt med å tette.

Men det er en løsning som allerede nuller ut forskjellen, og det er batteribytter. Nios løsning tar omtrent fem minutter, og på den tiden kan en elbil gå fra å ha et tomt batteri til et fullt et. Hele operasjonen kan sammenlignes med en helautomatisk vaskehall.

Kjør bilen til byttestasjonen, og teknologien fikser resten. Enkelt og greit.

Det er også to andre store fordeler med batteribytter. Du kan kjøpe en elbil uten et batteri, noe som selvsagt senker prisen betraktelig. Deretter leier du batteriet på månedsbasis, og det åpner også for at du kan bytte til et større batteri når du trenger det.

 

Så i hverdagen kan du leie det billigste batteriet, og når du skal på langtur hopper du over til det batteriet med størst kapasitet. Så ja, smart.

Stadig flere har fått øynene opp for batteribytter, og Geely, de som eier både Polestar og Volvo, har for eksempel inngått et samarbeid med Nio. Og nå kaster en annen svær produsent seg på, nemlig Stellantis.

Dette konsernet eier en rekke bilmerker, inkludert europeiske Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Lancia, Maserati, Opel og Peugeot.

Over i Amsterdam har Stellantis nå inngått en avtale med Ample som skal brøyte vei for batteribytter. I likhet med Nios løsning skal dette ta mindre enn fem minutter. Og ja, dette kan inkludere flere av merkene i Stellantis-familien.

Men det første steget skal starte i Madrid til neste år og med 100 eksemplarer av Fiat 500e som hører hjemme i Stellantis’ Free2move-bildelingstjeneste. Og det er ikke så rart de starter med den lille elektriske favoritten, for Fiat 500e er den bestselgende elbilen til Stellantis.

‒ Samarbeidet med Ample er et annet eksempel på hvordan Stellantis utforsker alle veier som muliggjør mobilitetsfrihet for våre elbilkunder, sier Ricardo Stamatti, Stellantis Senior Vice President, Charging & Energy Business Unit.

‒ I tillegg til andre prosjekter vi er fokusert på, har Amples Modular Battery Swapping-løsning muligheten til å tilby våre kunder større energieffektivitet, enestående ytelse og lavere rekkeviddeangst. Vi ser fram til å gjennomføre det første programmet med vår fantastiske Fiat 500e.

For Ample er dette selvsagt en stor mulighet.

‒ Hos Ample tror vi på viktigheten av å gjøre elektriske kjøretøy tilgjengelige for alle uten kompromisser, noe som er den eneste måten vi vil ha en betydelig innvirkning på å redusere klimagassutslippene. Stellantis’ ambisiøse elektrifiseringsmål, dets utvalg av elektriske kjøretøy og engasjementet til ledelsen gjør Stellantis til en perfekt partner for å nå våre mål, sier Khaled Hassounah, administrerende direktør i Ample.

‒ Kombinasjonen av å tilby overbevisende elektriske kjøretøy som også kan få full lading på mindre enn fem minutter, vil bidra til å fjerne de gjenværende hindringene for bruk av elektriske kjøretøy. Vi ser fram til å samarbeide med Stellantis for å distribuere vår felles løsning på tvers av lokalsamfunn rundt om i verden.

En annen positiv ting med batteribytter er at batteriene enklere kan lades opp ved bruk av fornybare energikilder, og ren kraft er en utfordring i stort sett alle landene foruten her i nord.

Stellantis sier at det allerede er en masse batteri som åpner for drop-in-løsning, ettersom Amples modulære batterier kan passe inn i ethvert elektrisk kjøretøy.

Ergo trenger ikke Stellantis å bygge om kjøretøyplattformene de allerede har.

Amples lette batteribyttestasjoner kan ifølge Stellantis også utplasseres i offentlige områder på så lite som tre dager, noe som selvsagt gjør utrullingen mye mindre komplisert.

De forklarer også hvordan det hele utspiller seg når en elbil kommer til byttestasjonen.

«Når en Ample-aktivert elbil nærmer seg Ample-stasjonen, gjenkjennes kjøretøyet umiddelbart av stasjonen. Når den er parkert inne, starter sjåføren batteribyttet fra mobilappen, noe som resulterer i et fulladet batteri på mindre enn fem minutter.»

Videre sier konsernet at Amples batteriteknologi vil bli gjort tilgjengelig for elbil-kunder på abonnementsbasis, akkurat slik Nio tilbyr. Dermed kan de også kutte innkjøpsprisen for selve elbilen, og kunden kan også dra nytte av å alltid ha den nyeste batteriteknologien. Det øker både elbilens rekkevidde og levetid.

Stellantis styrer etter en plan som heter Dare Forward 2030, og denne sier at de kun skal selge elbiler her i Europa fra 2030. Gruppen eier også amerikanske merker som Chrysler, Dodge og Jeep, og over i USA er målet at halvparten av bilene de selger i 2030 skal være helelektriske.

Amerikanske Ample grunnlagt i 2014 har skapt bølger i bilverden den siste tiden, og har blant annet dratt inn prisen som Fast Company's Next Big Things in Tech 2023 i transportkategorien ‒ og er ikke minst inne på listen over TIMEs 100 mest innflytelsesrike selskaper i 2023 grunnet sin batteribytte-løsning.

Se hvordan det fungerer i videoen under her:

Les også:

Debatt

Les mer om:

Stellantis Ample