JAC kunne under Auto Kina tidligere i år vise tre nye biler, og av disse er to bekreftet videre til Europa, Den tredje var et sportslig konsept som skal vise hva JAC kan by på i framtiden.
De to som er på vei er ganske forskjellige elbiler, nemlig den svært kompakte E30X og den store pickupen T9. Sistnevnte som er 5,30 meter lang kan også by på firehjulsdrift.
Det er dog lillesøster som ligger først i løypa, og selv om dette er en bybil kan den lokke med fem sitteplasser.
‒ JAC E30X er et viktig tillegg til modellprogrammet vårt, og vi tror den vil appellere til mange norske bilkjøpere, sier Lars Havre, salgssjef i JAC Norge.
‒ Den er ideell som bil nummer to for familier, eller som en kompakt og praktisk elbil for urbane sjåfører.
JAC E30X blir tilgjengelig i tre varianter og to batteristørrelser ‒ enten 41 kWh eller 51,5 kWh. Her er rekkevidden på 374 kilometer, mens bilen åpner for en ladeeffekt på 70 kWh. Så nei, den passer ikke så veldig bra til langturer, men rekkevidden er på linje med mange av de andre mest kompakte elbilene.
Men for korte turer og ikke minst i trange byer trives den desto bedre, for E30X er kun 4,03 meter lang, 1.56 meter høy og 1,77 meter bred.
Selv om dette er en ganske kompakt bil, men den er altså noen centimeter lengre enn for eksempel populære Toyota Yaris, har den en akselavstand på 2,62 meter. Det hjelper på den innvendige plassen, og bakerst rommer bagasjerommet 310 liter.
Utvendig har JAC helt klart gått for et hyggelig utseende som gjør deg litt glad, og da hjelper det også med litt klassiske runde lykter. Faktisk er frontlyktene kalt Angel Eyes, og disse er inspirert av blinkende øyne.
E30X har også elektrisk justerbare sidespeil med oppvarming som automatisk foldes inn når bilen låses ‒ ikke verst!
På innsiden har JAC gått for et rent og luftig design, og på bildene ser plassen helt ok ut. Selvsagt avhengig av hvor langt forover forsetene er satt viser bildene en god beinplass også bak.
Det er også et 1,45 kvadratmeter stort panorama soltak tilgjengelig som bør slippe inn mye lys, og bilen er mulig å få i to interiørfarger – hvit og svart. Videre kan den norske importøren opplyse at forsetene har 6-veis elektrisk justering for fører, samt 4-veis justering for forsetepassasjeren foran, og det er både minnefunksjon, ventilering og oppvarming tilgjengelig.
På toppen av dette kan E30X lokke med noe som langt fra alle nye elbiler har, nemlig en varme- og kjølefunksjon i midtkonsollen. Her kan du altså få avkjølende drikke på varme sommerdager og en varm drikke når vinterkulden biter som verst.
Når den nå setter kurs nordover er det også med to alternative utstyrsnivåer – Pure og Nordic Edition.
Pure Edition er den billigste, men også denne er overraskende velutstyrt. Standardutstyret inkluderer nemlig et skinninteriør, 12,8-tommers infotainmentskjerm, 6,2-tommers digitalt førerdisplay, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, trådløs mobillader, 360 graders kamera, varmepumpe, 6 høyttalere, LED lys foran og bak og «Gear & Go» funksjon.
I tillegg kommer Nordic Edition med en ting som det nevnte panorama glasstaket, forseter med varme og ventilasjon, 15,6-tommers infotainmentskjerm, ambient belysning og en oppgradert lydpakke.
Denne kompakte elbilen imponerer også når det kommer til førerassistenter, for også de er på nivå med de litt større elbilene. Her er det blant annet blindsonevarsling, kollisjonsvarsling, filskiftevarsling, seks kollisjonsputer og varsel for kryssende trafikk som ikke minst er veldig kjekt i en travel by.
JAC entret det norske markedet i fjor med den elektriske SUVen J-JS4, så E30X blir den andre bilen fra merket som tas inn gjennom RSA-nettverket.
Prisen er altså klar, og JAC E30X har en startpris på 219.900 kroner. RSA forventer de første bilene blir leveringsklare allerede i år.
‒ Kombinasjonen av en sært gunstig pris og konkurransedyktige spesifikasjoner gjør at vi tror denne vil bite godt fra seg på markedet, sier Havre.
Her er flere bilder:
Les også: