Saken er oppdatert med sitater fra Norsk elbilforening.
Det er alltid en fordel at alle er på lag når det skal satses på nye ting, og elektriske kjøretøy hører helt klart i den kategorien.
‒ En taxi tjener ikke penger når den står stille, sa konsernsjef Tonje Grave i sommer.
‒ For mange drosjeeiere er det av stor verdi å kunne bytte batteri og få fulladet bil på fem minutter. Derfor er vi fornøyde med å ha fremforhandlet en gunstig avtale med Nio for våre eiere og samarbeidspartnere.
Ikke bare åpner dette for at drosjene bruker mer tid på det de skal, forflytte passasjerer, men det avlaster også trykket på hurtigladestasjonene.
Men:
‒ Batteribyttestasjoner krever også strøm, sier Sødal.
‒ Batteriene som byttes ut skal også lades opp. Så uansett må strømnettet ha bedre kapasitet for å redde elektrifiseringen av bilparken i det tett befolkede østlandsområdet, slår han fast.
Norsk elbilforening er derimot ikke bekymret for at strømnettet skal dempe utrullingen av nye ladere, og viser til endringer fra Statnett. De har ifølge elbilforbundet endret definisjonen for vanlig strømbruk fra 1 MW og opp til 5 MW, og med en energigrense på opptil 20 GWh på år.
‒ Vi undrer oss over at NAF går ut på denne måten og skaper unødig bekymring. Vi i Elbilforeningen har applaudert endringen som Statnett har gjort, og i motsetning til NAF mener vi at Statnett har tatt ansvar og ryddet opp i det som var et problem, sier Christina Bu i Norsk elbiforening.
‒ NAF mener at Statnett har sovet i timen, men her er det nok NAF som har tatt seg en blund. Vi i Elbilforeningen gleder oss over denne viktige endringen som Statnett har gjort og merker oss at nettselskapet Elvia sier at de tror at energieffektiviseringen vil føre til en nedgang i strømforbruket.
Elbilforeningen opplyser at det per i dag 427 hurtigladere i Oslo, opp fra 316 ved årsskiftet. Totalt er det ifølge foreningen over 7.600 hurtigladere i Norge, hvor nærmere 2.000 har kommet i år.
Les også:
- Skinn i biler miljøfiendtlig? Nei, motsatt, slår gruppe fast
- En smakebit på helelektriske Morgan
- Slik tar du vare på elbilens batteri