Ubrukt skinnhud går på dynga, og det koster i form av voldsomme karbonutslipp. (Foto: One 4 Leather)

Skinn i biler miljøfiendtlig? Nei, motsatt, slår gruppe fast

Volvo har vist vei for bruk av bærekraftige materialer i bilene, og stadig flere bilmerker ser nå på alternativer til skinn. Men sett med miljøbriller ‒ er det smart?


Volvo føler at de har et litt større ansvar enn de andre merkene, for de arrangerer nemlig en årlig global seilas. Og under denne har de virkelig fått oppleve hva forurensingen betyr.

Som hovedsponsor av Volvo Ocean Race har det svenske merket sett hvor stort problem plast er, for hvert år finner mange millioner tonn plast veien ut i havet. Dette problemet truer rett og slett klodens helse.

Så Volvo var en av de første til å kvitte seg med engangsplast, og på sin bærekraftige vei slo de i 2021 fast at framtidige biler skulle være skinnløse. Dette materialet skal erstattes av bærekraftige høykvalitetsmaterialer laget av biobaserte og resirkulerte kilder, og her kan man bruke ting som både resirkulerte plastflasker og gamle vinkorker.

For morgendagens biler skal ikke bare være lokalt miljøvennlige, men målet er at de skal være så bærekraftige og karbonnøytrale som mulig. Dermed må det tenkes nytt rundt tradisjonelle materialer, og skinnet lever nå på nåde.

Men har bilprodusentene solgt skinnet før bjørnen er skutt?

Ja, mener One 4 Leather, en global gruppe av produsenter og leverandører av bilskinn. De mener faktisk at bruk av skinn i biler er en fordel for planeten, og dette er selvsagt et ganske kontroversielt standpunkt. Men de har noen poenger.

Vi mennesker spiser som kjent en masse kjøtt, og for å mette etterspørselen må mange millioner dyr slaktes. Dette vil skje uavhengig av om bilindustrien benytter seg av skinn eller ikke, for ingen storfe avles kun for å bli skinn.

One 4 Leather sier at de har data som viser at om bilindustrien slutter å bruke skinn vil formidable 35 millioner huder gå til deponi, og dette vil ifølge gruppen føre til at det slippes ut 644 millioner kilo med ekstra CO2e årlig.

Det er så svimlende tall at de er vanskelig å sette i perspektiv, så gruppen har gjort det for oss.

Utslippet betyr det samme som å kjøre en gjennomsnittlig bil med forbrenningsmotor 6,4 milliarder kilometer ‒ eller kjøre den svært lange Route 66 i USA over 1,6 millioner ganger. Eventuelt kjøre Norge på langs rundt én million ganger.

Ifølge en rapport som gruppen henviser til blir at 331 millioner storfe behandlet hvert år av kjøttindustrien, og dette tilsvarer ifølge en annen rapport 2,18 milliarder kvadratmeter med skinn. Det er ifølge One 4 Leather to ganger volumet av Mount Everest, verdens høyeste fjell.

Og de har flere tall.

One 4 Leather anslår at 40 prosent av de 331 millioner skinnene (over 3,8 milliarder kilo) går til deponi. Det tilsvarer 6.650 fullastede Airbus A380.

Av de resterende 60 prosent behandler bilindustrien 18 prosent, og om man tar dette og strekker det det ut så ville skinnremma vikle seg rundt jorden 1,8 ganger, ifølge gruppen.

Naturlig skinn er altså et biprodukt av kjøtt, og One 4 Leather som selvsagt er litt inhabile ber rett og slett bilprodusentene om å øke bruken dette ‒ ikke fase det ut.

«Bilindustrien kan gjøre en forskjell for planeten ved å bruke mer skinn i bilene sine, og dermed redusere antallet skinnhuder som går til spille. Hvis etterspørselen etter bilskinn øker med bare 10 prosent, vil det spare 3,5 millioner skinnhud fra deponi. Det er en besparelse på over 64 millioner kilo CO2e, og nok skinn til 1,1 millioner bilinteriør.»

«Bilprodusenter er opptatt av å fremme grønnere alternativer til skinn i form av PU- og PVC-materialer. Imidlertid inneholder de fleste skinnalternativer mer enn 80 prosent plast. Det er den lille mengden plante- eller grønnsaksinnhold (sopp, ananas, kaktus) som fanger overskriftene. Disse komposittmaterialene er vanskelige og for tiden svært dyre å resirkulere, så de vil uunngåelig havne på søppelfylling.», slår gruppen fast.

Så får tiden vise om de taler for døve ører.

Tall og kilder:

Les også:

Debatt