Ducati har lyst på en MC som ser litt ut som Bentleys Batur, og det har resultert i en ganske imponerende spesialutgave. (Fotos: Bentley/Ducati)

Bentley Batur har fått en 2-hjulet søster

Centro Stile Ducati har kastet seg over Diavel-modellen, og ut av dette har den kommet en nær søster av Bentleys nye superbil Batur. Se bilder av disse to søstrene!


Ok, du har muligens ikke hørt om Bentley Batur, så la oss ta en kjapp gjennomgang.

Dette er Bentleys nye superbil, en grand tourer bygd sammen med spesialavdelingen Mulliner, og er enkelt og greit det råeste Bentley noensinne har bygd. Jepp, intet mindre.

For å finne den bilen som i dag er den aller sterkeste må vi tilbake til 2003, for da kunne Bentley vise fram en ekstrem versjon av Continental kalt GT. Den ble sterkest i familien takket være en imponerende W12-motor.

Nå skal Bentley bli et elektrifisert merke, og det betyr at de tar farvel med W12-motoren. Det skal de gjøre med Batur, og svanesangen til det imponerende kraftverket inneholder ikke færre enn 750 hestekrefter.

Bentley tar ikke enkelt på denne oppgaven, og har faktisk testet drivverket til den ekstreme bilen i vanvittige 100 uker. Så ja, det bør ikke være noe fare for motorras selv om Batur blir presset til sitt maksimale over lang tid.

Baksiden er at Bentley kun skal sette sammen 18 eksemplarer, og ikke at de betyr noe for oss vanlige ‒ alle er selvsagt for lengst bortbestilte.

Trøsten er at det nå blir mulig å få tak i en litt mindre og rimeligere søster av Batur, nemlig Ducati Diavel for Bentley.

Både Bentley og Ducati hører hjemme i den store Volkswagen-gruppen, og det resulterer altså i en litt mer spesiell Ducati Diavel-utgave. Og det er kanskje ikke så rart, for begge merkene har visjoner som knytter seg til både ytelse, håndverk og eksklusivitet.

De er også to av fire merker i en såkalt «Progressive Brand Group» over i Volkswagen-gruppen, og de to andre er heller ikke noen smågutter ‒ Audi og Lamborghini.

Det resulterer altså nå i en ganske så oppsiktsvekkende 2-hjuling, eller mer riktig ‒ to ganske så oppsiktsvekkende utgaver. Ducati lokker nemlig også med en enda mer eksklusiv Diavel for Bentley Mulliner.

Sistnevnte kommer også i en ekstra spesiell utgave som også involverer Bentley Mulliner selv, og dette er altså verdens eldste karosseribyggeren. Her settes det en grense på 50 sykler av utgaven kalt Diavel for Bentley Mulliner, og disse er kun forbeholdt Bentley-kunder.

«Hovedutgaven» blir enklere å få tak i, ettersom Ducati her setter grensen på 500 sykler her. Og vi har også sånn cirka norske priser, så heng med så skal du få vite dem.

Det er altså Centro Stile Ducati som står bak et nytt design for Diavel V4, denne imponerende motorsykkelen fra det italienske merket. Her har de altså hentet inspirasjon fra Batur, og det ser man ganske lett på fargen ‒ Scarab Green. Det er også metalliske nyanser som kommer fra Bentley Mulliner-paletten som brukes over hele karosseriet.

De aggressive linjene til Diavel V4 har også blitt grundig revidert gjennom de tekniske komponentene, og mange av de karakteristiske egenskapene til Batur har funnet veien til forskjellige deler av sykkelen.

De smidde felgene og designet er laget for denne motorsykkelen, og de skal minne om formene til bilen og er malt i Dark Titanium Satin.

Videre skal sideluftinntakene reflekterer den tofargede frontgrillen, en av de mest gjenkjennelige elementene til Batur. De trekantede avtrekkene bak refererer til de tilsvarende elementene i bilen.

Skvettskjermen foran, kåpa og tankens øvre sikt minner om ribbene på frontpanseret, mens 1-seters bakdelen, som også kan erstattes med et passasjersete, tar mange stilelementer fra baksiden av Batur, forklarer Bentley.

Mange av karosserikomponentene er også laget av høykvalitets karbonfiber, og det inkluderer skjermer, frontlyktdeksel, motor-, eksos- og radiatordeksler, radiatordeksler, sidepaneler og bakstykket.

Førersetet, i svart Alcantara, er inspirert av interiøret i bilen, med presisjonsutførelse som avslører det underliggende røde stoffet med det samme som Batur-setene og med Bentley-logoen brodert på bakputen.

Eksosen med doble utløp, sammen med dekselet, har blitt redesignet for å harmonisere med de raffinerte linjene på sykkelen.

I tillegg til 500 eksemplarene av Diavel for Bentley, tilbyr Ducati også en serie på kun 50 eksempler av Diavel for Bentley Mulliner. Her får kunder av Mulliner gjennom et direkte samarbeid med designerne til Centro Stile Ducati muligheten til å konfigurere deres Diavel for Bentley Mulliner med forskjellige farger for salen, bremsekalipere foran, karbonfiberdeler og felger.

De kan også velge samme farge som bilen deres for karosseridelene eller en av de fra en eksklusiv palett valgt av Mulliners designer for denne spesielle og svært eksklusive serien.

Diavel for Bentley leveres som med alle de mer spesielle utgavene fra Ducati med et ekthetsbevis, et passasjersete og et motorsykkeltrekk, og spesialutgavene tilbyr også mye spesielt utstyr inkludert en spesiell animasjon.

På toppen, i tillegg til en spesiell koffert som følger med kjøpet, vil også Bentley og Ducati tilby eksternt utstyr gjennom noe de har kalt Capsule Collection. Her får de som kjøper en Diavel for Bentley muligheten til å kjøpe matchende utstyr som hjelm og jakker i farger som matcher sykkelen.

Diavel for Bentley er utstyrt med en 1158 cc V4 Granturismo-motor som yter 168 hk, så her går det helt sikkert unna i et vanvittig tempo.

Ok, vi lovte cirkapris, og det må vi selvsagt følge opp før vi ser på bildene av både Batur og Ducati-søsteren.

Den svenske Ducati-importøren opplyser at prisen vil ligge rundt 800.000 norske kroner for Diavel for Bentley, mens den enda mer eksklusive Diavel for Bentley Mulliner er ventet til å ende på rundt 1.020.000 kroner her i Norge. Så nei, disse selges ikke på billigsalg, men det var det nok ingen som forventet heller.

Her er bildene av en duo som nok mange kunne tenkt seg i garasjen: 

Bildeserie
Debatt