Morgan jobber med elbiler, og viser fram en prototype som skal vise vei. (Fotos: Morgan)

En smakebit på helelektriske Morgan

Jepp, nå er det ingen vei tilbake. For nå skal også Morgan lage elbiler, og de gir oss en smakebit på hva som kommer.


Et av de mest tradisjonsrike bilmerkene finner vi i England. For Morgan Motor Company har håndbygd biler siden 1909, og 114 år senere bygger de fortsatt. Nå er det tre modeller som gjelder, Super 3, Plus Four og Plus Six, og de har ikke tenkt å gi seg. Tvert om.

Morgan planlegger nå sin elektriske framtid, og har ingen planer om å gjøre dette i all hemmelighet. For de deler mer enn gjerne detaljer om et nytt utviklingskjøretøy som vil fungere som forløperen til de kommende elbilutgavene signert Morgan.

Referert til som «XP-1» skal den eksperimentelle prototypen gi nøkkelinformasjon til ingeniørene og designerne, som altså skal sette i gang med å lage merkets første elektriske produksjonsmodeller. Og de har åpenbart dårlig tid.

For de har kun brukt 12 måneder på XP-1, og denne er basert på Super 3’s aluminiumsplattform. Dette er altså en prototype som kun skal vise vei, så Morgan har ingen planer om å sette denne elbilen inn i produksjon.

Bilen skal derimot gi de viktig informasjon og erfaring på flere nøkkelområder, inkludert kjørekarakterisering, utvikling av drivverk, intern elbilkompetanse og opplæring, ideer om nye funksjoner og testing, opplyser Morgan.

Etter det første året med design og bygging, skal XP-1 ta fatt på et omfattende testprogram i løpet av de neste 18-24 månedene. Dette skal gi kontinuerlig utvikling for å teste ny teknologi og funksjoner.

‒ Vi er utrolig stolte av å dele XP-1 med verden, og vise fram noe av det førsteklasses ingeniørarbeidet som finner sted bak kulissene hos Morgan, sier Matt Hole, Chief Technical Officer, Morgan Motor Company.

‒ Når vi tar fatt på vår elektriske reise, vil denne prototypen bli et samlingspunkt for ingeniør- og designprosessen, og gi et vell av innsikt og bidra til å bygge opp vår interne elbil-kapasitet. Vi er ikke i tvil om at vi kan sikre at framtidige elektriske Morgan-sportsbiler beholder kjernen til vår nåværende serie, noe som betyr at de er morsomme å kjøre, lette, håndlagde og skreddersydde. Vi vil være nådeløse i vår streben etter å bevare disse egenskapene for våre kunder i generasjoner framover. Fordi det ikke er knyttet til et produkt, gir XP-1 den unike muligheten for publikum til å bli med oss gjennom denne spennende læringsfasen, og vi ser fram til å dele framtidige oppdateringer i løpet av de kommende månedene.

Kjøreglede er selvsagt svært viktig for Morgan, og de jobber nå hardt med å utvikle en drivlinje for XP-1. Denne gir ingeniørene full kontroll over kalibreringer som gass- og regenereringsnivåer ved forskjellige hastigheter, og skal også åpne for forskjellige moduser som endrer kjøreegenskapene.

Hvor seriøst Morgan tar på jobben viser en annen ting. For tradisjonelle verktøy funker dårlig når man skal lage en moderne elbil, så de utvikler også nye verktøy som egner seg til for eksempel forskjellige elektriske drivlinjer.

Det er dog en utfordring med elbiler, og da kanskje spesielt for et merke som Morgan. Vekten.

Store batteripakker gjør nemlig elbilene tunge, og en Morgan-bil skal være lett ‒ ferdig snakka.

Dette er en av grunnene til at Morgan nå utvikler sin egen drivlinje i stedet for å bruke en som allerede er tilgjengelig, og de samarbeider også med eksterne partnere for å sikre seg at elbilene blir så lette som mulig.

Resultatet kan man se av XP-1, som er omtrent like lett som produksjonsbilen den er basert på.

Lading er selvsagt viktig. XP-1 bruker Combined Charging System (CCS) som åpner for hurtiglading og til og med 2-veis ladekapasitet, ifølge Morgan to viktige funksjoner som vil bidra til å framtidssikre selskapets pågående utviklingsaktivitet.

Og ja, den byr også på en historisk nyhet når det kommer til Morgan-biler. XP-1 er nemlig den aller første noensinne som er utstyrt med en elektronisk parkeringsbrems (EPB).

En annen viktig ting for elbiler og dermed rekkevidden er luftmotstand, og Morgan kan stolt fortelle at XP-1 har en front med aerodynamiske forbedringer for både økt rekkevidde og effektivitet som byr på 33 prosent reduksjon av luftmotstandskoeffisienten.

På innsiden har XP-1 fått en skreddersydd skjerm, og operativsystemet vil selvsagt utvikle seg i takt med bilen. En kul ting er at XP-1 har en ekstern ladenivåindikator rundt frontdekselet, og det er også nye aerodynamiske hjullister på plass.

Morgan sier fornuftig nok ikke noe om når det første elbilen er på plass, men som vi kan se av bildene under er de godt i gang med sin elektriske framtid.

Og dermed er det ikke lenger noe tvil, når dette tradisjonsrike merket tar overgangen kan vi en gang for alle konkludere med at elbilene har kommet for å bli. 

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Morgan XP-1 Morgan