Vi kan takke Audi for mye, deriblant firehjulstrekket kalt
quattro, og et annet viktig steg tok de i 1994. Da lanserte de nemlig et nytt flaggskip kalt A8, og de fokuserte
på vekt når de utviklet denne limousinen.
som ble kalt Audi Space Frame, og siden har de og andre satset tungt på slike
løsninger. Men det er et stort minus med aluminium, for produksjonen av
dette materialet er veldig energi-intenst ‒ noe som er dårlig nytt for miljøet. Under produksjonen slippes det ut store mengder CO2, og for
bilprodusenter som har som mål om å bli karbon-nøytrale er dette et problem. Audi er selvsagt klar over dette, og kom opp med en smått genial plan på fabrikken i Neckarsulm. Hva med å resirkulere aluminium? Så de kom opp med et prosjekt kalt «Aluminum Closed Loop»,
som rett og slett gjenbruker aluminium som blir til overs når de kutter opp dette
materialet. Dette startet de med i 2017, og det hele er ganske så
enkelt. Plukk opp restene av aluminium, og send det tilbake til produsenten.
Deretter resirkulerer disse aluminiumet tilbake til ark, som igjen sendes
tilbake til Audi.
viktig for oss som det å redusere CO2-utslippene våre, sier Marco Philippi, som
er innkjøpssjef. ‒ Energitilførselen for gjenbruk av sekundært aluminium er
opptil 95 prosent lavere enn for produksjon av primær aluminium, legger han
til. Neckarsulm har en slik gjenbruksavtale med to leverandører,
og resultatet er en betydelig reduksjon av CO2-utslipp. Bare i 2019 sparte
fabrikken CO2-utslipp på rundt 150.000 tonn, og det tilsvarer sånn cirka
CO2-utslippet for 75.000 biler i året. Suksessen smitter nå over på andre Audi-fabrikker, og den i Ingolstadt
har allerede introdusert «Aluminum Closed Loop». Den neste blir fabrikken i Győr,
før flere andre skal følge etter. Resirkulert aluminium blir nå brukt i en lang rekke Audi-modeller,
Audi A3, A4, A5, A6, A7 og A8, og delvis også i elbilene Audi e-tron og e-tron
Sportback. Totalt har Audi spart mer enn 350.000 tonn CO2-utslipp siden
spareplanen kom i 2017, og dette tilsvarer det årlige utslippet for rundt
175.000 bensinbiler.
mye større CO2-utslipp knyttet til disse enn tradisjonelle drivverk med
forbrenningsmotor. Dermed er de verstinger sett ut fra produksjonsleddet. Overgangen til elektrisk mobilitet sender altså andelen CO2-utslipp
fra forsyningskjeden til værs, og Audi tror at dette kan stå for nesten en
fjerdedel av CO2-utslippene innen 2025. Audi har derfor startet et tett samarbeid leverandørene slik
at de kan komme med CO2-sparende tiltak allerede i en tidlig fase av
produksjonen. Allerede i 2018 satte produsenten i gang et felles CO2-program
med sine leverandører for å identifisere tiltak for ytterligere CO2-reduksjoner
i forsyningskjeden. De vil med andre sørge for en mest mulig miljøvennlig
utvinning av materialer, mer gjenbruk av sekundære materialer, mer
resirkulering og ta i bruk mest mulig fornybar kraft. I sum skal alt dette gjøre at bilene blir enda grønnere, og
Audi forventer at alle tiltakene i 2025 i snitt har en potensiell
CO2-besparelse på 1,2 tonn per bil. Audis store mål er at de blir karbon-nøytral innen 2050, og
innen 2025 er målet at CO2-utslippet knyttet til livssyklusen for et kjøretøy
er redusert med 30 prosent. Det tyske merket har allerede lansert sin første rene elbilmodell, e-tron, og innen 2025 skal de ha 20 forskjellige elbilmodeller på markedet. Og forhåpentlig går også CO2-utslippet ned under produksjonen av alle disse bilene. Les også:
- Her er prisene på nye Toyota Yaris
- 10 nye Bentayga levert hver eneste dag
- Volvos største fabrikk i Kina bruker kun fornybar energi