Møller Mobility Group står blant annet bak importen av biler som Audi, Cupra, Skoda og Volkswagens personbiler og nyttekjøretøy, og ser for seg et nybilmarked på 125.000 personbiler og 31.000 varebiler i 2025.
De vil derimot ikke spå en elbilandel for nybilmarkedet på 100 prosent, og ser også for seg en elbilandel på rundt 35-40 prosent i varebilmarkedet.
‒ Vi hadde håpet å kunne legge inn en prognose om 100 prosent elektrisk for personbilmarkedet, men avgiftsøkningene for de fossile bilene monner først fra 1. april. Derfor havner vi trolig rundt 95 prosent, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for Harald A. Møller AS.
‒ Det gjenstår mer arbeid på elbilfeltet. Vi savner også incentiver for at bilutleie- og bildelingsaktører kun skal velge elbiler, og mange har lenge etterspurt et momsfritak for elbiler til kortidsutleie. Så er det stadig et paradoks at firmabilbrukere skattes hardere om de velger elbil fremfor fossilt.
Gruppen sier at de over et drøyt tiår vært en aktiv pådriver for at 2025-målet skal kunne nås, altså kun nye elbiler. De skapte overskrifter også utenfor Norges grenser at de besluttet at besluttet at Volkswagen personbil skulle bli et fullelektrisk merke i Norge allerede fra 1. januar i år.
For det betyr at viktige og folkekjære modeller som Golf og Passat ikke lenger tas inn til hit, men de har også «truet» med å gjenoppta importen av Golfen da regjeringen ikke planla å stramme til avgiftene for fossile personbiler i sitt statsbudsjett for kommende år.
Men takket være regjeringens statsbudsjett-partner SV blir det ikke noe norsk comeback for verken Golf og Passat.
‒ SV tok bilavgiftene i riktig retning, selv om statsbudsjettet ikke nødvendigvis tar oss helt i mål. Samtidig ser vi at viktige krefter i opposisjonen på Stortinget jobber for å bygge den norske elbilsuksessen videre etter et eventuelt regjeringsskifte til høsten, sier Hekneby.
‒ Blant annet ser vi av Venstres alternative budsjett at de har elbilambisjoner for framtiden. Det har vi også, og derfor har vi landet på at vi ikke vil re-introdusere fossile personbilmodeller fra Volkswagen.
I 2023 endte nybilsalget på 127.000 og i år ender det mest sannsynlig rundt 130.000 nybiler, men Møller tror det blitt noen færre i 2025.
‒ Vi legger oss kanskje noe konservativt med estimatet på 125.000 personbiler, og er åpne for at det også kan havne nærmere 135.000, sier Hekneby.
‒ Vi ser det uansett som veldig trolig at vi ikke havner under 125.000, og vi har ambisjoner om å kjempe om topplasseringer på registreringsstatistikken med en bred og attraktiv elbilportefølje på tvers av merkene våre.
Over i varebilsegmentet sliter de helelektriske mer, og av drøyt 26.000 nye varebiler i år er drøyt 7.000 nullutslipps.
Men.
Årets aller mest populære varebil etter 11 av årets 12 måneder er helelektrisk, nemlig Volkswagen ID. Buzz
Så anført av denne forventer Volkswagen Nyttekjøretøy at de har en elbilandel tett opp mot 60 prosent, og det i et marked hvor el-andelen totalt sett forventes å havne på rundt 35-40 prosent.
Her er en ny potensiell storselger i varebilmarkedet, nemlig en ny generasjon av Volkswagen Transporter som er på vei til Norge.
Les også: