Møller Mobility Group står blant annet bak importen av biler som Audi, Cupra, Skoda og Volkswagens personbiler og nyttekjøretøy, og ser for seg et nybilmarked på 125.000 personbiler og 31.000 varebiler i 2025.
De vil derimot ikke spå en elbilandel for nybilmarkedet på 100 prosent, og ser også for seg en elbilandel på rundt 35-40 prosent i varebilmarkedet.
Gruppen sier at de over et drøyt tiår vært en aktiv pådriver for at 2025-målet skal kunne nås, altså kun nye elbiler. De skapte overskrifter også utenfor Norges grenser at de besluttet at besluttet at Volkswagen personbil skulle bli et fullelektrisk merke i Norge allerede fra 1. januar i år.
For det betyr at viktige og folkekjære modeller som Golf og Passat ikke lenger tas inn til hit, men de har også «truet» med å gjenoppta importen av Golfen da regjeringen ikke planla å stramme til avgiftene for fossile personbiler i sitt statsbudsjett for kommende år.
Men takket være regjeringens statsbudsjett-partner SV blir det ikke noe norsk comeback for verken Golf og Passat.
‒ SV tok bilavgiftene i riktig retning, selv om statsbudsjettet ikke nødvendigvis tar oss helt i mål. Samtidig ser vi at viktige krefter i opposisjonen på Stortinget jobber for å bygge den norske elbilsuksessen videre etter et eventuelt regjeringsskifte til høsten, sier Hekneby.
Les også:
- Hyller historiens mestvinnende F1-fører
- Bringer liv til en ekte legende
- Denne er kåret til årets pickup