Sjekk denne! (Fotos: Boreham Motorworks)

Bringer liv til en ekte legende

Det er akkurat 50 år siden Ford dukket opp med noe spektakulært, nemlig en Ford Escort Mk1 RS. Nå gjør den comeback som en såkalt Continumod.


Det er Boreham Motorworks som bringer nytt liv i ikonet. Og nå med en unik tilnærming ‒ en Continumod – et nybygget, tidssympatisk kjøretøy som kombinerer den klassiske sjarmen fra 1970-tallet med dagens avanserte teknologi og ingeniørkunst.

Så nei, ikke kall dette en restomod, som gjerne har en donorbil i bakkant. Boreham bygger denne fra bunnen av og uten en donor, og med godkjente chassisnumre fra Ford.

-->
Med kun 150 eksemplarer tilgjengelig globalt, er dette en hyllest til Escort RS’ arv, men samtidig en banebrytende ny tolkning som gir kjøreentusiaster det beste fra begge verdener ‒ autentisk, analog kjøreglede blandet med moderne presisjon.

Boreham nøyer seg ikke bare med en variant, for her er det to motorvalg som begge henter inspirasjon fra Fords motorsport-DNA:

  • Klassisk Twin Cam: En oppdatert versjon av den ikoniske motoren økt til 1845cc med drivstoffinnsprøytning som yter 185 hk. Koblet til en 4-trinns «Ford Bullet» girkasse, gir denne motoren nostalgisk ytelse, perfekt for entusiaster som verdsetter den originale kjørefølelsen.
  • Moderne kraftpakke: En motorsportinspirert 2.1-liters 4-sylindret motor som veier under 85 kilo og leverer oppsiktsvekkende 300 hk ved 10.000 r/min. Med avansert teknologi som smidde stålkomponenter, elektronisk gasskontroll og et skreddersydd titan-eksosanlegg, er dette alternativet en drøm for de som ønsker maksimal ytelse.

Boreham sier at de har konstruert den nye Ford Escort Mk1 RS  for ekte kjøreentusiaster, og det betyr at de har bevart den analoge sjelen til originalen. Ingen servostyring, ingen ABS og ingen traction control.

Bilen veier kun 800 kilo takket være bruk av lettvektsmaterialer som karbonfiber, aluminium og titan, og resultatet er ifølge bilbyggerne en rå kjøreopplevelse med forutsigbare og presise kjøreegenskaper.

Under skallet er det et optimalisert fjæringsgeometri med MacPherson frontfjærben, avansert ATB-differensial og coil-over-dempere som skal sikre eksepsjonell kontroll både på landeveien og banen.

Utvendig har de ikke tullet altfor mye, men gitt bilen en respektfull modernisering av den klassiske RS-stilen. Renhet og enkel, men selvsagt med noen nye grep. Som en ny grill og moderne lykter som henter inspirasjon fra racing. 15-tommers hjul med perioderiktig design og moderne dekk fullfører det ikoniske utseendet.

Interiøret kombinerer ifølge Boreham vintage-stil med moderne komfort og funksjonalitet. Lavt dashbord, analoge instrumenter, Alcantara og anodiserte detaljer skal skape et førerfokusert miljø som er skreddersydd for kjøreglede.

Kun 150 biler vil bli produsert, med priser som starter på 295.000 pund (rundt 3,9 millioner kroner). Produksjonen starter i 3. kvartal 2025, og bilen vil ha sin offentlige debut sommeren samme år.

Iain Muir, administrerende direktør i Boreham Motorworks, sier:

‒ Å gjenskape Ford Escort Mk1 RS handler om å hedre en arv samtidig som vi bringer den inn i den moderne tidsalderen. Dette er en bil for de som virkelig elsker å kjøre.

Her får altså entusiaster og samlere verden over en unik mulighet til å eie en bit av bilhistorien, modernisert for en ny æra. Den gjenfødte Ford Escort Mk1 RS lover ikke bare en kjøretur – den lover også en opplevelse.

Les også:

Hva tenker du