Det er Boreham Motorworks som bringer nytt liv i ikonet. Og nå med en unik tilnærming ‒ en Continumod – et nybygget, tidssympatisk kjøretøy som kombinerer den klassiske sjarmen fra 1970-tallet med dagens avanserte teknologi og ingeniørkunst.
Så nei, ikke kall dette en restomod, som gjerne har en donorbil i bakkant. Boreham bygger denne fra bunnen av og uten en donor, og med godkjente chassisnumre fra Ford.- Klassisk Twin Cam: En oppdatert versjon av den ikoniske motoren økt til 1845cc med drivstoffinnsprøytning som yter 185 hk. Koblet til en 4-trinns «Ford Bullet» girkasse, gir denne motoren nostalgisk ytelse, perfekt for entusiaster som verdsetter den originale kjørefølelsen.
- Moderne kraftpakke: En motorsportinspirert 2.1-liters 4-sylindret motor som veier under 85 kilo og leverer oppsiktsvekkende 300 hk ved 10.000 r/min. Med avansert teknologi som smidde stålkomponenter, elektronisk gasskontroll og et skreddersydd titan-eksosanlegg, er dette alternativet en drøm for de som ønsker maksimal ytelse.
Boreham sier at de har konstruert den nye Ford Escort Mk1 RS for ekte kjøreentusiaster, og det betyr at de har bevart den analoge sjelen til originalen. Ingen servostyring, ingen ABS og ingen traction control.
Bilen veier kun 800 kilo takket være bruk av lettvektsmaterialer som karbonfiber, aluminium og titan, og resultatet er ifølge bilbyggerne en rå kjøreopplevelse med forutsigbare og presise kjøreegenskaper.
Under skallet er det et optimalisert fjæringsgeometri med MacPherson frontfjærben, avansert ATB-differensial og coil-over-dempere som skal sikre eksepsjonell kontroll både på landeveien og banen.
Kun 150 biler vil bli produsert, med priser som starter på 295.000 pund (rundt 3,9 millioner kroner). Produksjonen starter i 3. kvartal 2025, og bilen vil ha sin offentlige debut sommeren samme år.
Iain Muir, administrerende direktør i Boreham Motorworks, sier:
‒ Å gjenskape Ford Escort Mk1 RS handler om å hedre en arv samtidig som vi bringer den inn i den moderne tidsalderen. Dette er en bil for de som virkelig elsker å kjøre.
Les også:
- Nye Transit og Transporter imponerte i sikkerhetstest
- Første glimt av en ny Mercedes-æra
- Dette koster nye Volkswagen Transporter