Mercedes er godt i gang også med sin elektriske satsting på varebiler, og det har til og med kommet med en flerbruksbil i EQ-serien ‒ EQV. Og ja, elektriske varebiler som eCitan, eVito Tourer, eVito og eSprinter.
Men alt dette er bare en slags forsmak på hva som kommer i 2026, nemlig den neste generasjonen bygd på en helt ny plattform.
Som illustrasjonen over viser har Mercedes tenkt å helgardere når det kommer til størrelser, og vi har allerede fått en forsmak på hva den nye plattformen skal spytte ut.
For tyskerne er allerede godt i gang med testingen, og en varebil også vært på en skikkelig langtur. En VAN.EA-basert og kamuflasjekledd testbil satte nemlig kurs fra Stuttgart og helt opp til Nordkapp, før den svingte over til Nord-Sverige for ytterligere testing.
Dette var et var et spesialkonstruert kjøretøy for testing av chassis, elektrisk drivverk, batteri og høyspenningskomponenter, og vi får håpe Mercedes fikk de svarene de håpet på.
Målet til det tyske merket er at halvparten av varebilene de selger i 2030 er elektriske, og de har altså tenkt på de fleste bruksområdene. Noe et nytt glimt av en ny bil viser.
Her innleder Mercedes like godt med «Hello world!», en velkjent frase når man for eksempel skal teste nye dataprogrammer eller operativsystemer. Og legger til: «Her er vi – Mercedes-Benz Vans’ visjon om en ny æra. Bare et første glimt, men vær sikker: Det er mye mer i vente.»
Med VAN.EA setter altså Mercedes en kurs for nye elektriske varebiler, og den nye generasjonen skal dekke alt fra litt mer luksuriøse familiebiler til eksklusive VIP-skyttelbusser og romslige limousiner. Alt for å tilfredsstille kresne kunder.
Bilen de nå gir oss et lite glimt av er visjonen om en luksuriøs, svært elegant og romslig limousin, ja ifølge Mercedes selv, og skal gi et innblikk i hvordan de høyeste kundekravene kan oppfylles.