Det er ikke så lett å se, men her skjuler det seg en viktig elektrisk bil. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av en ny Mercedes-æra

Nå har vi riktignok sett framtidens elektriske varebiler signert Mercedes, ja, den har endog vært i Finnmark, men det er med kamuflasjedrakt. Nå pirrer tyskerne med et bilde av en limousin.


Mercedes er godt i gang også med sin elektriske satsting på varebiler, og det har til og med kommet med en flerbruksbil i EQ-serien ‒ EQV. Og ja, elektriske varebiler som eCitan, eVito Tourer, eVito og eSprinter.

Men alt dette er bare en slags forsmak på hva som kommer i 2026, nemlig den neste generasjonen bygd på en helt ny plattform.

-->
Denne heter Van Electric Architecture som er forkortet VAN.EA, og er altså bygd opp fra grunnen av med tanke på helelektriske varebiler både for kommersiell og privat bruk. Ifølge stjernemerket selv skal dette være som å finne opp varebilen på nytt, så ja, svære saker. 

‒ Fra og med 2026 vil vi introdusere vår spesialbygde EV-arkitektur VAN.EA. Dette gjør oss i stand til å konsolidere våre mellomstore og store varebiler ned til bare én arkitektur og redusere kompleksiteten i produktporteføljen vår betydelig, sier Mathias Geisen, leder for Mercedes-Benz Vans.

‒ Maksimal merverdi for kunder med bærekraftig lønnsomhet på samme tid: VAN.EA understreker tydelig vår ambisjon om å være «Lead in Electric».

Som illustrasjonen over viser har Mercedes tenkt å helgardere når det kommer til størrelser, og vi har allerede fått en forsmak på hva den nye plattformen skal spytte ut. 

For tyskerne er allerede godt i gang med testingen, og en varebil også vært på en skikkelig langtur. En VAN.EA-basert og kamuflasjekledd testbil satte nemlig kurs fra Stuttgart og helt opp til Nordkapp, før den svingte over til Nord-Sverige for ytterligere testing. 

Dette var et var et spesialkonstruert kjøretøy for testing av chassis, elektrisk drivverk, batteri og høyspenningskomponenter, og vi får håpe Mercedes fikk de svarene de håpet på. 

Slik ser varebilen ut med kamuflasjedrakt:

Målet til det tyske merket er at halvparten av varebilene de selger i 2030 er elektriske, og de har altså tenkt på de fleste bruksområdene. Noe et nytt glimt av en ny bil viser. 

Her innleder Mercedes like godt med «Hello world!», en velkjent frase når man for eksempel skal teste nye dataprogrammer eller operativsystemer. Og legger til: «Her er vi – Mercedes-Benz Vans’ visjon om en ny æra. Bare et første glimt, men vær sikker: Det er mye mer i vente.»

Med VAN.EA setter altså Mercedes en kurs for nye elektriske varebiler, og den nye generasjonen skal dekke alt fra litt mer luksuriøse familiebiler til eksklusive VIP-skyttelbusser og romslige limousiner. Alt for å tilfredsstille kresne kunder. 

Bilen de nå gir oss et lite glimt av er visjonen om en luksuriøs, svært elegant og romslig limousin, ja ifølge Mercedes selv, og skal gi et innblikk i hvordan de høyeste kundekravene kan oppfylles. 

Og bilen er faktisk ikke så altfor langt unna, selv om VAN.EA-bilene ikke er på plass før i 2026. Verdenspremiere skal nemlig skje til våren, og vi kan være ganske sikre på at det kommer noen flere drypp før den tiden.

For ja, når selv en tidlig testbil tar turen helt til Finnmark så må vi regne med at dette blir noe ganske annet enn det som er på plass allerede nå, og her pirrer Mercedes med et ørlite glimt av den kommende limousinen. 

Les også:

Hva tenker du