Ola Källenius er ny ACEA-president. Her står han sammen med et ekte elektrisk flaggskip, Mercedes-Maybach EQS SUV. (Fotos: Mercedes)

Mercedes-sjef med tungt toppverv

Ola Källenius blir ny leder for den svært viktige europeiske bransjeorganisasjonen ACEA som samler mange titalls bilmerker.


European Automobile Manufacturers’ Association forkortet ACEA har en svært viktig rolle i europeisk bilindustri, for det er disse som skal jobbe mot EU for å sikre best mulige vilkår for bransjen.

For svært mange, over 13 millioner har jobber knyttet til den europeiske bilindustrien, rett og slett er avhengig av en enkelt ting ‒ at europeiske bilmerker selger nok nye biler.

-->
ACEA har tatt utfordringen til EU om en grønn omstilling, men bilprodusentene får nå regningen. Det er nemlig slik at folket ut i Europa ikke er så veldig opptatt av å være grønne, og velger heller tradisjonelle biler. Kun rundt 14 prosent av nybilsalget i EU er elbiler, og alarmen går. 

For det er svært dyrt å utvikle elbiler som kan konkurrere med vanlige biler når det kommer til rekkevidde og ladetid, og sentrale politikere har ikke fulgt Norges eksempel med å lokke bilkjøpere over på elektrisk kraft gjennom incentiver.

I tillegg får de europeiske bilmerkene stadig mer konkurranse på det elektriske feltet, for det kommer stadig nye bilmerker fra Kina som tar andeler i elbil-markedet. 

På toppen av alt dette kommer det også en ny president i USA som er svært sugen på å fremme amerikanske bilmerker, så det kan fort komme nye tollsatser for ikke-amerikansk bilindustri. 

Så ja, de europeiske bilmerkene kan fort slite i de to viktigste bil-landene ‒ Kina og USA. 

ACEA har flere ganger advart EU om at rammevilkårene til den europeiske bilindustrien må bedres om produsentene rett og slett skal overleve den grønne og digitale omstillingen, og understreket at det står svært mange arbeidsplasser på spill. 

Personen som skal ta den kampen inn i 2025 er Ola Källenius, styreleder i Mercedes-Benz Group. Han ble valgt til ny ACEA-president i forrige uke, og tar over det tunge vervet etter Luca de Meo. Renault-gruppens administrerende direktør har hatt stillingen de siste to årene.

‒ ACEA er en av de mest relevante og pålitelige industristemmene i Brussel. Jeg er beæret over å ta over etter Luca de Meo som ACEA-president i et så kritisk øyeblikk for Europas bilindustri. Takk til medlemmene av ACEA for tilliten til meg, og til hele ACEA-teamet som utrettelig styrker stillingen til vår bransje med de politiske institusjonene i Brussel, sier Mercedes-sjefen.

‒ Under mitt presidentskap vil ACEA fokusere på å forbedre regulatoriske forhold med mål om å skjerpe vår konkurransefordel i den digitale og elektriske æraen. Vi vil jobbe for å fremme en markedsdrevet dekarbonisering av industrien vår. Og vi vil være forkjempere for en internasjonal handel som er fri, rettferdig og regelbasert.

Den avtroppende ACEA-presidenten understreker også at den europeiske bilindustrien nå er inne i en svært avgjørende epoke og man må stå sammen. På samme tid som Källenius ble klappet inn som ny sjef godkjente også ACEA-styret søknaden til den store Stellantis-gruppen.

‒ Nå er tiden inne for å spille mer samarbeid enn noen gang i Europa. Å ønske Stellantis velkommen tilbake til ACEA er et signal om at industrien er sterkere når den handler med en felles stemme, sier Luca de Meo.

‒ Europeiske bilprodusenter står overfor en enestående konkurranse-krise, samtidig som de håndterer en svært utfordrende overgang til avkarbonisering – i dette kritiske øyeblikket er enheten vår av største betydning. Jeg vet at dette er en dom som deles med Ola Källenius. Han kan stole på min fulle støtte når han tar over som ny ACEA-president. På min side er jeg fullt dedikert til å få Europas industri til å bevege seg fremover.

Få vet bedre enn Mercedes hva det handler om, for det tyske merket var tidlig i gang med sin store elbil-satsing gjennom EQC-modellen som kom i 2019. Da hadde de allerede vist et konsept av elbilen i 2016. 

I dag kjører Mercedes på med elbiler som EQA, EQB, EQE og flaggskipet EQS, og har også tatt satstingen over på varebiler og til og med de enda større lastebilene. Og som du ser av bildet under skal alle med, for selv ikonet G-klasse skal over på helelektrisk drift.

Her står Ola Källenius sammen med denne:

Mercedes går altså all-in, og sjefen har troen på at det er riktig strategi både for dem og de andre produsentene.

‒ Jeg er sikker på at EUs bilindustri har det som trengs for å fortsette å lykkes i den globale konkurransen, sier Källenius. 

ACEA ble opprettet i 1991, og huser de aller fleste store bilprodusentene i Europa og har også åpnet for produsenter utenfor det gamle kontinentet. Totalt er mange titalls bilmerker representert i ACEA gjennom store grupper og konsern. 

Dette er medlemmene: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, JLR, Mercedes-Benz, Nissan, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group og Volvo Group.

Stellantis N.V. blir medlem fra 1. januar, og dette er en svær gruppe som også står bak en rekke europeiske merker inkludert Alfa Romeo, Citroën, DS, Fiat, Maserati, Opel og Peugeot.

Les også:

Hva tenker du