Ikke mange biler har en så lang arv som Volkswagens Transporter, for dette er altså den andre modellen det tyske folkemerket kom med.
Ja, den første var Bobla, som offisielt het Type 1. Og da de skulle utvide med Type 2 tilbake i 1950 handlet det altså om en kassevogn, og forløperen til dagens Transporter.
‒ Volkswagen Transporter er et fullblods nyttekjøretøy, og denne modellen har vært en av de mest markante modellene våre siden den først ble lansert for 75 år siden, forklarer Eirik Irgens Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller.
‒ Så handler konkurransefortrinnet vårt om enda mer enn bare en attraktiv modell og gode priser. Kjøper du en Transporter får du samtidig tilgang til det jeg vil beskrive som det mest kompetente forhandlerapparatet for varebiler i Norge.
Nye Transporter har både høyere nyttelast, større lasterom, høyere hengervekt og vil også etter hvert komme som en helelektrisk utgave. En av styrkene er at Volkswagen Norge tilbyr ombygg og spesialtilpasninger.
‒ I praksis behøver du ikke å forholde deg til andre enn oss, selv om du har behov for et stort innslag av skreddersøm for nyttekjøretøyet ditt. Om det er ombygg eller innredninger, så har vi trygge, gode og mer enn konkurransedyktige løsninger for dette i egen kjede, sier Irgens Kristoffersen.
- Transporter: 523.900 kroner
- Transporter Pluss: 617.900 kroner
- Transporter PanAmericana: 654.200 kroner
- Transporter Exclusive: 677.553 kroner
- Dette er priser inkludert frakt og levering Oslo, men ikke moms.
Transporter Pluss-utgaven har blant annet skyvedører på begge sider, parkeringsvarmer med fjernkontroll, adaptive cruisekontroll, tregulv i varerom med skinner for å sikre last, oppvarmet multifunksjonsratt i kunstskinn og ryggekamera.
Utgaven av Transporter med forbrenningsmotor kan laste inntil 1,33 tonn, og den korte versjonen av bilen rommer 5,8 m3 i varerommet. Transporter kan fås med enten sidehengslede bakdører eller bakluke. Hengervekten er også økt til inntil 2,8 tonn, forklarer den norske importøren.
Det er også på vei en ny Transporter som pickup med dobbelkabin, og som sagt en helelektrisk utgave.
Denne er enkelt og greit kalt e-Transporter og er utstyrt med et batteri på 83 kWh (brutto), og er tilgjengelig med enten 218 eller 286 hk. e-Transporter kommer først med bakhjulsdrift, men det er også på gang en 4Motion med to elmotorer som kommer på et senere tidspunkt.
Planen er at 7. generasjon Volkswagen Transporter skal dukke opp hos norske forhandlere og deretter kunder fra uke 9, så den er ikke altfor langt unna.
Den slår dermed følge med den ferske ID. Buzz Cargo med 4Motion, en annen nyhet som ifølge importøren har truffet godt i det norske markedet.
‒ Vi jobber knallhardt hver eneste dag for å sikre posisjonen vår som Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul, og vi har både et apparat og en modellportefølje vi er virkelig stolte av, sier Irgens Kristoffersen.
Les også: