Det var vel få som hadde trodd at vi allerede i 2024 skulle nå punktet der selv Norsk elbilforening var fornøyd med antall ladeplasser. Men vi er altså der.
Da de nylig sjekket med sine medlemmer hvordan det står til med ladekøene, fikk de tilbakemelding om at stadig færre opplever slike. Generalsekretæren i Elbilforbundet er altså fornøyd.
Det har kommet krav om kortlesere på nye ladestasjoner som settes opp, men Circle K sier at de jobber hardt for å få på plass kortterminaler også på eldre stasjoner før sommeren. Dette gjelder spesielt langs de mest trafikkerte strekningene.
De har som flere andre ladeselskaper fått kritikk for sine ladepriser for de som ikke har avtaler, men nylig annonserte Ionity nye priser for såkalt ad-hoc-lading i 12 europeiske land.
Så for de uten abonnement gikk prisen ned fra 5,99 kroner til 5,40 kroner, og i tillegg er det nye to nye prisplaner som åpner for fleksible abonnementer som tar prisen helt ned til 3 kroner per kWh.
– Vi vet at skandinaver gjerne besøker sine naboland i sommerferien, og med vårt velutbygde ladenettverk med over 800 ladepunkt på tvers av de nordiske landene blir ruteplanleggingen en enkel affære, sier Risberg.
‒ Med våre nye og fleksible abonnement som kan bestilles når som helst, er det mye penger å spare, uten at det går på bekostning av ladetid eller bekvemmelighet.
Den opprinnelige planen til Ionity var altså en elektrisk motorvei gjennom Vest-Europa, og det har de klart. De er nå på plass i 24 land, inkludert Tyskland, Frankrike og Italia.
– Hvert land sine priser vises i appen og på Ionity sine nettsider. Ionitys nettverk består av 630 ladeparker med 3.800 ladepunkter, som ligger sentralt langs europeiske motorveier, og har en flerspråklig døgnåpen hotline for kundeservice som inkluderer norsk, legger Risberg til.
‒ Dette gjør at man slipper både rekkeviddeangst, og app- eller betalingsangst når man drar på elbilferie med Ionity.
Det har med andre ord aldri vært så enkelt å ta ferien i en elbil som sommeren 2024.
God tur, kjør pent og nyt gjerne utsikten når bilen lades!
Les også:
- Folkebilen rundet 50 år
- Nytt vinterdekk gir 50 kilometer mer rekkevidde
- Her er en ny Volkswagen ID.7 GTX