Aptera har på gang en SEV, en Solar Electric Vehicle. Dette er i prinsippet en elbil, men skiller seg ut ved at den kan lade ekstra rekkevidde mens den kjører – så lenge det er sollys.
Så ja, den høster solenergi og trenger i teorien aldri en ladekabel om sola er på plass.
Aptera har altså hatt solvind i seilene det siste året, og det er nok grunnen til at de tok en landeveistest litt på sparket. For testbilen er altså langt ifra optimal, og som kjent biter folk seg selvsagt merke i resultatene – selv om dette er en tidlig utgave.
Men administrerende direktør Steve Fambro klarte ikke å holde seg når de luftet bilen i Arizona, selv med forhold som var langt unna ideelle. Som du skal få se av videoen var det faktisk snø i veikanten, så nesten en norsk vintertest. Vel, bare nesten, for California er selvsagt ikke Norge.
Men som elbilistene vet faller rekkevidden sammen med kvikksølvet, så en test i vinterhalvåret selv der vil gi kortere rekkevidde.
Aptera fant like godt veien til det som er verdens mest kjente veistrekning, selveste Route 66, og ga gass.
Så selv om Apetra-testen ikke skulle måle rekkevidden så ble altså sjefen så ivrig at det faktisk ble nettopp det – og her er høydepunktene:
- 122 Wh/mile forbruk – dobbelt så effektiv som den mest effektive elbilen på markedet i dag
- 2,4 kWh solenergi lagt til i løpet av turen – tilsvarende 20 miles (32 km) selv på en delvis overskyet dag
- Solenergi høstet i bevegelse, den første passasjerbilen som genererer kraft mens den kjører
- Utført med et testkjøretøy som er tyngre enn produksjonsbilen, noe som betyr at den endelige produksjonseffektiviteten forventes å bli enda bedre
- Volvo henter hjem gamlesjefen
- Mesta kjører på med bøllete elpickup
- Mener ikke-elbiler er viktig for beredskapen