Man tuller ikke altfor mye med legender, og Ford F-150 er en slik. For Fords pickupserie er rett og slett en av verdens aller mest solgte biler, og et ikon over i USA.
Så det skapte bølger da Ford annonserte at F-150 også ville komme som en helelektrisk utgave tilbake i 2019, den gang elbiler bare var en liten nisje i Nord-Amerika. De aller fleste rynket på nesen.
Det statlig eide entreprenørgiganten skal som alle de andre i staten dempe utslippene, og har for eksempel over 100 Volkswagen ID. Buzz i drift. Og ja, har bestilt et stort antall slike med firehjulsdrift.
Hva slags elbiler de lander på er selvsagt avhengig av bruksområdet, men F-150 Lightning bør iallfall kunne fungere til mer krevende oppdrag. Mesta peker på en hengervekt på 3,5 tonn og stor plass både på lasteplanet og i frunken – og god nok rekkevidde til å klare lange avstander inkludert nødvendig last.
– Nå må vi ta en prat om hvem som virkelig har behov for disse pickupene. For vi skal ikke kjøpe flere enn de vi faktisk har bruk for. Men vi har aldri hatt en så stor interesse for et elektriske kjøretøy hos våre ansatte, sier Jensen.
Det er Norges største Ford-forhandler, RøhneSelmer, som har levert de elektriske pickupene til Mesta – den største norske F-150-kunden så langt.
– Vi er utrolig stolte over å levere i første omgang 35 elektriske F-150 Lightning til Mesta, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
– Når en av Norges største og mest bærekraftige entreprenører konkluderer med at dette er førstevalget for en nullutslipps-pickup med høy hengervekt, rå fremkommelighet, svært god plass og et trygt og komfortabelt arbeidsmiljø, sier det mye. Dette er en uslåelig miljøvennlig og kompromissløs arbeidshest.
Les også:
- Ropte og viste fingeren – må nå vise bilen i kontroll
- Norge er verdens mest trafikksikre land
- Hongqi EHS7 – deilig pakke med enkelte klare svakheter