Man tuller ikke altfor mye med legender, og Ford F-150 er en slik. For Fords pickupserie er rett og slett en av verdens aller mest solgte biler, og et ikon over i USA.
Så det skapte bølger da Ford annonserte at F-150 også ville komme som en helelektrisk utgave tilbake i 2019, den gang elbiler bare var en liten nisje i Nord-Amerika. De aller fleste rynket på nesen.
Ford skjønte raskt at de måtte lage noe ekstraordinært, og for virkelig å dempe skepsisen fant de på et ganske så vanvittig stunt.
De inviterte noen av de beste F-150-kundene til en jernbane, og der sto en prototype av F-150 Lightning klar. Bilmerket skulle vise at dette bokstavelig var et lokomotiv av en elektrisk pickup.
For elbilen skulle vise at selv togsett på totalt 454 tonn, ja,454.000 kilo, ikke var noe match. Foran forbløffete tilskuere dro bilen togsettet 1.000 yards, 914 meter, og tilskuerne nikket anerkjennende på hodet.
Inspirert av den norske elbilsuksessen fortsatte utviklingen, og da F-150 Lightning endelig sto klar takket Ford faktisk Norge så mye at de åpnet for eksport av pickupen som i utgangspunktet var laget for hjemmemarkedet. Så ja, Norge, som det første landet utenfor Nord-Amerika, skulle få F-150 Lightning.
Siden har det landet opp mot 500 slike pickuper her hjemme, og en storforbruker er Mesta.

Det statlig eide entreprenørgiganten skal som alle de andre i staten dempe utslippene, og har for eksempel over 100 Volkswagen ID. Buzz i drift. Og ja, har bestilt et stort antall slike med firehjulsdrift.
Nå kaster de seg over F-150 Lightning, og har ikke kjøpt færre en 35 slike som finner veien til prosjekter rundt om i Norge.
– Vi har egne mål på bærekraft og utslippsreduksjoner, og vi har offentlige kunder som etter hvert krever nullutslipp i kontraktene. Til sammen gjør dette at vi nå øker innkjøpstakten av nye, elektriske biler, sier fungerende konsernsjef Tonje G. Jensen.
– Totalt vil vi kjøpe inn flere, og vi har en løpende vurdering på antallet.

Hva slags elbiler de lander på er selvsagt avhengig av bruksområdet, men F-150 Lightning bør iallfall kunne fungere til mer krevende oppdrag. Mesta peker på en hengervekt på 3,5 tonn og stor plass både på lasteplanet og i frunken – og god nok rekkevidde til å klare lange avstander inkludert nødvendig last.
– Nå må vi ta en prat om hvem som virkelig har behov for disse pickupene. For vi skal ikke kjøpe flere enn de vi faktisk har bruk for. Men vi har aldri hatt en så stor interesse for et elektriske kjøretøy hos våre ansatte, sier Jensen.
Hun understreker at Mesta skal drive vedlikeholdet av norsk infrastruktur på en bærekraftig måte, samtidig som selskapet skal opprettholde konkurransekraft. Her er elektrifisering av bilparken en del av arbeidet.
– Det er rimeligere for oss å velge en elektrisk pickup som F-150 Lightning, til tross for høyere innkjøpspris. Driftskostnadene er betydelig lavere, sier produktansvarlig for bil i Mesta, Steffen Olerud.
– Totalt er dette den bilen i markedet som best dekker behovet vårt.
Han sier at Mesta har i underkant av 1.000 ulike varebiler tilgjengelig – hovedsakelig varebiler og pickuper på under 3,5 tonn.
Med tanke på F-150 Lightning peker Mesta på at den også kan lade 15-80 prosent på 39 minutter via en 150 kW hurtiglader, og sier at dette betyr at en rask boost i lunsjen er nok til at bilen har mer enn nok strøm til en arbeidsdag.

Det er Norges største Ford-forhandler, RøhneSelmer, som har levert de elektriske pickupene til Mesta – den største norske F-150-kunden så langt.
– Vi er utrolig stolte over å levere i første omgang 35 elektriske F-150 Lightning til Mesta, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.
– Når en av Norges største og mest bærekraftige entreprenører konkluderer med at dette er førstevalget for en nullutslipps-pickup med høy hengervekt, rå fremkommelighet, svært god plass og et trygt og komfortabelt arbeidsmiljø, sier det mye. Dette er en uslåelig miljøvennlig og kompromissløs arbeidshest.
Les også: