Hver dag er Statens vegvesen ute på veiene for å kontrollere både førere og kjøretøy, og grunnen er ganske enkel.
Den norske trafikken skal være sikres mulig, og alle som er på veiene skal komme trygt fram. Så det er all grunn til å heie på reflekskledde folkene, selv om det av og til kan føles litt unødvendig at akkurat du vinkes inn.
Kontrollene gjennomføres over hele landet, og Osterøy og Arna er ikke noe unntak. Der dukket kontrollører opp sist fredag, og bare denne ene kontrollen viser at det finnes mange ikke-godkjente kjøretøy rundt om på norske veier.
Og at, ja, det lønner seg å være høflig og ikke tøffe seg bak rattet.
Første stopp for kontrollgjengen denne fredagen var i nærheten av Åsane videregående skole, og her skulle de lette motorsyklene sjekkes. Og det er åpenbart et behov for akkurat denne type kontroll.
For av fem sykler de stoppet, skapte over halvparten mistanke. Tre av disse må nemlig vises fram i en kontrollhall i ettertid, og en fikk rett og slett kjøreforbud. Synderen her er et velkjent fenomen, nemlig utmontert DB-killer.

Vegeneset sier at det i noen miljøer er det et press på at man må kjøre uten DB-killer for å være en del av «gjengen», og advarer ungdommen om at de kommer til å ha et stort fokus på motorsykler og støy i tiden framover.
DB-killer er altså en lyddemper montert i eksosanlegget, og fjerner man dette vil en motorsykkel lage mer støy. Dette kan selvsagt være plagsomt både for nabolaget og folk langs veiene.
Videre reiste kontrollørene fra Åsane til Osterøy og fikk raskt napp. Ved Osterøybroen stoppet de noen kjøretøy som fikk tekniske mangler.
– En bil og henger fikk mangel for at ingen lys, bortsett fra midtre bremselys virket på tilhenger. Det manglet også reflekser bak, noe som er påbudt. På bilen var det sotet folie på sidevinduer fremme, samt at det var montert frontbøyle hvor merking på bøyle ikke var synlig, melder Vegvesenet.
– Et kjøretøy hadde montert senkesett som ikke var godkjent. Kjøretøyet må inn til oss for å godkjenne dette i vognkortet.
Videre ble en fører anmeldt da han kjørte tilhenger uten å koble hengerkontakten til bilen, og grunnen var at føreren rett og slett manglet adapter. Løsningen var enkel. Hengeren ble hektet av, og føreren dro til butikken og kjøpte en slik, og fikk etter hvert koblet til hengeren korrekt og kunne kjøre videre.

Hengeren fikk i tillegg mangellapp for defekt hjulskjerm på en side samt at hjulene var skrudd på feil vei slik at utsiden av felgene pekte innover og innsiden pekte utover. Så ja, det er noe du må passe på.
Mot slutten av dagen flyttet de seg til Arna, og her traff de på et kjøretøy som var begjært avregistrert grunnet manglende EU-kontroll. Fristen for dette var gått ut for nærmere ett år siden, og kjøretøyet ble avregistrert på stedet.
Så dukket tøffingen opp.
– Mens vi sto i Arna kjørte det et kjøretøy forbi oss som tiltrakk seg vår oppmerksomhet ved å rope til oss ut av vinduet og vise fing, forklarer Vegvesenet. Vi regner med at de mener fingeren her.
– Når vi snur oss etter bilen viser det seg at kjøretøyet har sotede baklykter. Kjøretøyet er dermed blitt innkalt til teknisk kontroll og fått brev i posten om dette. Bil og eier må møte opp på en av våre trafikkstasjoner for teknisk kontroll av bilen.
Og de konkluderer med følgende:
– Hadde han ikke ropt til oss er det ikke sikkert vi hadde lagt merke til denne bilen og dens mangler.
Til slutt sier Vegvesenet at det var et par andre kjøretøy som har passert i løpet av dagen med åpenbare mangler, og disse er også blitt kalt inn til kontroll.
Resultat kontroll Osterøy/Arna med fokus på lette kjøretøy sist fredag:
- Antall kontrollerte lette kjøretøy: 28
- Antall anmeldelser: 1
- Antall bruksforbud: 2
- Antall avskiltinger: 1
- Antall kjøretøy med skriftlige mangler: 15
- Antall andre gebyr: 3
Les også: