Solcellebilen bikket 20.000 reserveringer

Det som fort kan bli verdens første masseproduserte solcellebil har fått en god start.


Ok, et nytt biluttrykk for deg. SEV. Det står for Solar Electric Vehicle, og betyr enkelt og greit at dette er en elbil som blir ladet opp via solcellepanel.

Det er flere slike biler under utvikling, og en som har ført an på dette litt mer spesielle, men også smarte feltet, er Sono Motors. Dette merket ble til da to tyske venner fikk en idé om å bruke sola som drivstoff, og merket kunne i 2017 vise fram en konseptbil som gjorde akkurat det.

-->
Siden har de jobbet med å videreutvikle Sono Sion som SEV-bilen heter, og litt ironisk skal den bygges i et land som har blant de færreste soldagene i verden ‒ nemlig et langt her oppe i nord.

Sono har nemlig inngått en avtale med Valmet Automotive om selve produksjonen av solcellebilen, et selskap som svenske Saab og den finske stat opprettet sammen i 1968.

Finske Valmet er mest kjent for å produsere biler for Mercedes, og for tiden bygges det fire stjerne-modeller i Nystad, eller Uusikaupunki som byen heter på finsk, inkludert den vanvittige Mercedes-AMG GT Coupé.

Så Sono bør være i de beste hender når det kommer til produksjon, og selve bilen begynner også å nærme seg Finland.

Det er kanskje ikke så lett å se på bildene, men Sono Sion er altså dekt av solcellepanel. Så her gjelder det å unngå småbulker, for det kan fort bli ganske dyrt.

Totalt er det 456 halvceller sømløst integrert i bilens karosseri, og disse gir ifølge Sono gi ytterligere 112 kilometer rekkevidde i uka i snitt. Men om det er en solfylt uke kan strålene sørge for hele 245 ekstra kilometer på batteriet i løpet av en uke.

Det betyr at om elbilen benyttes til en såkalt bybil kan den klare seg uten fysisk ladeleding, noe som jo er ganske så perfekt.

Om kabelen kobles til tar det ifølge Sono rundt 35 minutter å lade batteriet til 80 prosent, og den har også noe som mange andre elbiler ikke kan skryte av ‒ nemlig toveis lading. Så du kan for eksempel lade opp din elektriske sykkel via Sion.

Batteriet er for øvrig på 54 kWh, og rekkevidden er opplyst til 305 kilometer.

Den har som andre moderne biler skjermer på innsiden, to i tallet, motoren er på 163 hk og ja, den kan til og med fås med hengerfeste. Hvor mye den kan slepe er fortsatt ikke klart.

Den ganske så unike elbilen er hakket større enn for eksempel den norske favoritten MG ZS på 4,32 meter, og Sion er 4,47 meter i lengden og har en akselavstand på 2,83 meter. Det bør altså være greit med innvendig plass, og den har et bagasjerom som er opplyst til å romme hele 650 liter.

Det store esset til Sion, minus solladingen, er prisen. Sono har satt en netto EU-pris på kun 25.126 euro for SEV-bilen, noe som i så fall betyr rundt 250.000 kroner.

Og summen av alle disse tingene har gitt Sono en god start, for nå kan merke opplyse om at de har rundet 20.000 reservasjoner av bilen. Dette er reservasjoner gjort av private som i snitt har betalt 2.000 euro som første nedbetaling, så det er lovende foran produksjonsstart til neste år.

Ambisjonene er dog ganske mye høyere, og Sono ser for seg at det det innen sju år er produsert 257.000 Sion-biler over hos Valmet. Ikke spør hvordan de kom til akkurat det tallet.

Og man skal ikke se bort fra at det kan skje, spesielt om strømprisene i Europa fortsetter å holde seg på et skyhøyt nivå.

For enn så lenge er iallfall solskinnet gratis.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter