Utsette vedlikehold? Det kan bli dyrt

Det gjelder å spare der man kan, men det kan fort bli dyrt å utsette viktige bilvedlikehold.


Mange kutter nå der de kan når det kommer til utgifter, for 2022 er året da det meste plutselig ble mye dyrere ‒ inkludert strømmen, drivstoffet, lånet og matvarene ‒ fire ting som treffer bileierne rett på pengepungen.

Men unødvendige utgifter bør ikke inkludere viktig bilvedlikehold, for å utsette dette kan både bli dyrt og kan potensielt være farlig.

‒ Den vanskelige tiden vi nå lever i gjør at mange må spare penger, men å utsette vedlikeholdet av bilen er ikke noen god idé, sier Jan Harry Svendsen som er rådgiver i NAF.

Bilen er en utgiftspost, og med denne følger ting som EU-kontroll, servicebehov, uforutsette feil og driftsstans. Og med et voksende regningstårn er det mange som vurderer å vege bort viktig vedlikehold.

‒ Problemet er ikke at man forsøker å spare penger, men det som kanskje var en liten feil kan fort bli kostbar å reparere om man bare lar feilen utvikle seg, forklarer Svendsen.

‒ I mange tilfeller kan man også oppleve at bilen kan bli trafikkfarlig om man for eksempel unnlater å bytte ut slitte dekk, bremser eller kjører rundt uten lys som fungerer slik de skal.

Svendsen sier at det nå er mange som vurderer å hoppe over et serviceintervall i et forsøkt på å senke utgiftene, men dette er korte penger. Problemet er at når bilen skal selges etter byttes inn betyr dette at man får en lavere pris.

De som leaser er like utsatt, og får ifølge NAF en betydelig påkost dersom man ikke har fulgt vedlikeholdsprogrammet.

Og dropper du en service mens bilen fortsatt er i garantiperioden, ja, så mister du garantirettigheter.

‒ De fleste som kjøper brukte biler sjekker servicehistorikk godt. Det er også NAF sin anbefaling at man skal være nøye med å sjekke dette før man kjøper bruktbil. Å droppe service kan fort bli veldig uheldig og kostbart den dagen man skal selge bilen, sier Svendsen.

Og det er et annet viktig poeng knyttet til servicen. Nemlig feil som blir oppdaget og som går på garantien.

‒ Et godt eksempel er rust, sier NAF-rådgiveren.

‒ Kanskje er bilen akkurat innenfor garantien også unnlater man å ha den på en service der man hadde oppdaget rustdannelser. Kanskje er rusten også dekket av bilens rustgaranti. Da sitter man ikke bare med et gapende hull i servicehåndboken, men også med en bil med en kostbar rustskade som man ellers kunne fått reparert på garantien.

Så ikke dropp servicen nå som det skal spares, for det kan fort bli dyrt.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter Forbruker