Vi har holdt et spesielt øye med Sono, for disse har som mål
å komme med verdens første serieproduserte solcellebil ‒ og det er jo gøy!
elbil drevet av solenergi, og etter en noe treg start fikk selskapet fart på
seg etter to runder med såkalt crowdfundig i 2016 og 2017. I juli 2017 kunne de endelig vise fram sin første konseptbil
kalt Sono Sion, og i fjor viste de fram en oppdatert prototype. Like etter kom nyheten om at de også hadde inngått en avtale
med Saab-eierne Nevs, og den kommende solcellebilen skal produsere i
Trollhättan. Ja, denne: Målet til Sono Motors er hårete, og de ser for seg en årlig
produksjon på 43.000 biler i året etter at innkjøringsperioden er over.
inn årene trenger man mye midler for å realisere slike planer, og Sono er intet
unntak.
10 millioner om dagen
München-baserte Sono har nå kjørt en europeiskfinansieringskampanje hvor målet var å dra inn 50 millioner euro, og det er
åpenbart ikke bare vi som heier på dette prosjektet. For bare i løpet av 50 hektiske dager fikk de inn 53
millioner euro, rundt regnet en halv milliard kroner. Det tikket altså inn rundt
1 million euro på kontoen hver eneste dag ‒ makan! Sono sier at 75 prosent av midlene kommer fra de som
allerede har reservert en Sion, 19 prosent fra eksisterende og nye investorer,
og 6 prosent fra lån og donasjoner.
Skal i produksjon raskest mulig
Dermed har selskapet fått grønt lys til å faktisk realisere planene, som altså er å gjøre bilverden enda grønnere enn det de rene elbilene gjør. ‒ Vi hos Sono Motors ser det som vårt ansvar å leve opp tiltilliten som våre støttespillere gir oss. Sammen med samfunnet vil vi fortsette
på vår vei for å få Sion i produksjon så raskt som mulig, sier Laurin Hahn,
administrerende direktør og medgründer av Sono Motors.
Så hva er det for en bil?
Jo, dette er biler med innebygde solcellepaneler i både dørene, taket, bak og panseret. Den er altså mer eller mindre kledd i solceller, og vi tør ikke å tenke på hva dette vil koste ved en eventuell karosseriskade. Idéen er å utnytte flatene på best mulig måte, noe de harklart på den første modellen de har på gang. Sion som den første modellen heter er kledd i paneler med
248 celler som kan generere 1.272 watt, og på en skikkelig solskinnsdag sørger
løsningen for å fylle på med opp til 34 kilometers rekkevidde. De to tyskerne som startet det hele har sjekket hvor langt
tyskerne i snitt kjører til og fra jobben, og kommet fram til 17 kilometer.
Dette er Sion altså godt innenfor, og skal i teorien kunne kjøre en hel arbeidsuke
kun ved hjelp av solstrålene. Det er miljøvennlig det.
Gedigen ladeplugg
Og det er selvsagt også mulig å plugge laderen til enkontakt og få enda mer strøm. Rekkevidden er opplyst til 255 kilometer via
batteriet på 35 kWh. Innsiden er nesten litt søt, for stort sett det eneste som
er der er en liten skjerm rett foran føreren og en litt større på 10 tommer i
senter av konsollen. Vi ser en radio og noen andre knapper, og ellers er
dashbordet dominert av grønn mose. Jepp, som fot i mose. Dette kaller de selv for breSono (breathe Sono) og er et
slags aircondition-filter som fjerner 20 prosent av partiklene og har positive
effekter på luften og luftfuktigheten. En annen spesiell ting er at Sion også er litt av et
kraftsenter i seg selv. Den kan altså brukes som en gedigen ladeplugg. Og det inkluderer også det å lade opp andre elbiler. Dette er noe de har kalt biSono, og gjør enkelt og greit
bilen om til en kraftkilde. Plugg inn stikkontakten akkurat som du gjør hjemme,
og voila ‒ du har strøm. Men, for å si det forsiktig, går det ikke akkurat lynraskt. Styrken er på 3,7 kW, så om du skal lade opp en elbil vil det ta litt tid. For de mer innvidde kan vi opplyse at det er en Type 2-plugg som gjelder her. Her illustrert med to tidlige prototyper: Ja, slepekrok Den kommer også med AC og overrakende noe som mange elbiler
ser ut til å mangle ‒ en slepekrok. Jepp, den lille bilen med en elmotor på 163 hestekrefter kan
faktisk slepe en henger opp til om lag 750 kilo. Jøss! Prisen har gått litt opp etter hvert som duoen har oppdaget
hvor kostbart det egentlig er å lage en solcellebil, og den lyder nå på 25.500
euro. Det betyr en plass rundt 250.000 kroner, noe som er litt mer enn kommende
små elbiler fra kjente merker. Men esset er altså at du slipper et stort påslag på
strømlinjen. Iallfall om du bor en plass hvor sola gjør litt mer enn kun titter
innom en gang iblant. Sono planlegger en produksjon av totalt 260.000 biler over
en periode på åtte år, og så langt har de fått inn 13.000 reservasjoner. Vi ønsker dem lykke til! Les også:
- Ingen over, ingen ved siden av
- Tesla granskes av amerikanske trafikkmyndigheter
- SsangYong Korando, en god allrounder