- Annonse -
HjemNyheterSnart eier også du litt av Porsche

Snart eier også du litt av Porsche

Porsche skal på børs, og en av fire såkalte hjørnestein-investorer er Oljefondet eid av deg og meg.

Oljefondet er en diger aktør i det internasjonale aksjemarkedet, og da vi gikk inn i 2022 eide det norske fondet aksjer i formidable 9.338 store selskaper fordelt på 65 land. Disse aksjene var da verd ‒ hold deg fast ‒ 8.878.464.267.752 kroner. Jepp, det er 13 sifre.

- Annonse -

Oljefondet er også tungt inne i bilsektoren, og eide da vi gikk inn i 2022 aksjer i bilprodusenter som Daimler, Ferrari, Ford, General Motors, Great Wall, Honda, Hyundai, Mahindra, Maruti, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Porsche SE (eier av Volkswagen-gruppen), Renault, Rivian, SAIC, Stellantis, Subaru, Suzuki, Tata, Tesla, Toyota, Volkswagen, Xpeng og Yulon.

Av alle de drøye 9.000 selskapene som Oljefondet er inne i, er Tesla en av de som fondet har aller mest verdier i. Andre selskaper på topplisten når det kommer til verdier er globale flaggskip som Apple, Microsoft, Amazon, Shell og Meta.

Eierstrukturen i store bilprodusenter kan ofte være litt uoversiktlige, og som vi ser av listen over er Oljefondet allerede inne i Porsche. Men det er altså ikke bilmerket Porsche.

Den store Volkswagen-gruppen (Volkswagen AG) eier bilmerkene Audi, Bentley, Cupra, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda og Volkswagen, og gruppen er på sin side eid av delstaten Niedersachsen, en investeringsgruppe fra Qatar og Porsche SE, en forvaltningsgruppe som i likhet med bilmerket Porsche har sine aner fra Porsche-selskapet Ferdinand Porsche opprettet i 1931.

- Annonse -

Så Porsche SE eier deler av Volkswagen AG, som igjen eier Porsche AG ‒ bilmerket med modeller som ikonet 911 og elbilen Taycan.

Og nå skal altså bilmerket Porsche på børs, og grunnen er ifølge Volkswagen-gruppen at de vil ha frisk kapital som skal gjøre de ledende innen både helelektriske biler og automatiserte biler. Begge deler trenger svært mye forskning og utvikling ‒ to veldig kostbare områder.

Den tyske gruppen sier at en børsnotering av Porsche AG vil gi Volkswagen «ytterligere finansiell fleksibilitet og dermed hjelpe til med å akselerere den industrielle og teknologiske transformasjon» for bilmerket.

Børsnoteringen som er planlagt 29. september vil også bety «mer smidighet og gründerautonomi for Porsche AG, og vil også hjelpe Porsche AG med å akselerere implementeringen av sin allerede vellykkede strategi», melder gruppen videre.

- Annonse -

Volkswagen har vurdert at Porsche-merket er verd rundt 70 milliarder euro, og totalt vil det bli tilbydd nærmere 1 milliard aksjer hvor rundt halvparten er såkalte preferanseaksjer og resten ordinære aksjer.

Og tyskerne melder at det er fire hjørnestein-investorer som skal inn. Qatar Investment Authority skal investere mellom 1,74 og 1,88 milliard euro avhengig av prissettingen av aksjene, T. Rowe Price skal inn med 750 millioner euro, ADQ med 300 millioner euro og til slutt Norges Bank Investment Management med 750 millioner euro.

Det betyr at Oljefondet går inn med rundt 7,5 milliarder kroner når Porsche entrer Frankfurt-børsen om 10 dager.

Å investere i det tyske sportsbilmerket er nok ikke det dummest Oljefondet kan gjøre, for Porsche er i den såkalte flytsonen. Til tross en rekke globale utfordringer i bilindustrien som forsinker produksjonen og dermed også utleveringene sendte merket ut hele 145.860 nye biler i første halvår, og kunne melde om både økende salgsinntekter og driftsresultat ‒ sistnevnte endte på solide 3,48 milliarder euro for første halvår.

Her hjemme har Porsche Norge opplevd et historisk salg med den rene elbilmodellen Taycan, og det ruller nå over 4.000 slike rundt med norske skilt.

Og det kan bli langt flere, for det er ventet at Porsches helelektriske Macan er på plass allerede til neste år ‒ en SUV i C-segmentet som i dag måler 4,73 meter. Den nye og helelektriske versjonen kommer nok til å falle i smak hos elbilfokuserte nordmenn ‒ som da også mest sannsynlig eier litt av bilmerket gjennom Oljefondet.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her