Bilmerket Karma, som nok noen husker som en hybrid sportsbil
satt sammen av danske Henrik Fisker for noen år siden, har gjort noe ganske så
smart. For i likhet med blant annet Ferrari har de gått inn i
samarbeid med det italienske designselskapet Pininfarina, og Karma har virkelig
truffet på timingen.
bygd sin egen modell. Før nå. Den første bilen fra nysatsingen blir en usedvanlig
vakker og sprek elektriske hyperbil, og du kan lese mer om den i en av lenkene
helt nederst. Så Pininfarina trenger erfaring, og det får de helt hos amerikanske
Karma Automotive. Karma har på gang en luksuriøs hybrid kalt Revero GT som er
videreutviklet fra Fiskers Karma-modell, og det betyr smekre linjer og
sportsbilegenskaper. Dette er ikke en tradisjonell hybrid, men kommer i
utgangspunktet med en batteripakke som gir den 130 kilometers elektrisk
rekkevidde. Men dette kombineres med BMW’s motor-generator kjent fra i8, og den
hjelper til at den totale rekkevidden dermed blir på 580 kilometer. Den kombinerte kraften fra de to elmotorene er på hele 535
hestekrefter, og den gjør 0-100 km/t på 4,5 sekunder. Revero GT skal komme til neste år, men det finnes altså en
langt mer spesiell versjon også. Nemlig Karma GT designed by Pininfarina.
den også med på en bilutstilling. For om knappe to uker er det klart for den berømte Monterey Car
Week, og de som gjester Pebble Beach Concours d’Elegance kan også sjekke ut den
enda smekrere Pininfarina-versjonen av Karma Revero GT. Pininfarina har selvsagt gitt bilen sitt eget uttrykk, og
har flikket både på fronten, sidene og gitt taket en svart kontrastfarge. Bilen har rett og slett blitt hakket mer sportslig og
elegant, og ingen ville reagert om du hadde sagt at en Karma Revero GT
Pininfarina kom fra Italia. Karma har ikke bekreftet at denne versjonen faktisk skal i
produksjon, men det ville jo vært komplett galskap å kun nøye seg med en
prototype av denne.
sikkert ikke ha noe av. Her er flere bilder av en Karma designet av Pininfarina: Les også:
- Hyperbilen med legendarisk navn nærmer seg
- Ber myndighetene etterforske Tesla
- Cupra med en «umulig» utfordring