Smart #1 er på plass i Norge, og dermed er prisene også klare. Og ja, det inkluderer en Brabus-versjon som er avbildet her. (Fotos: Usama Javed Bertel O. Steen, Ullevål/Smart Norge)

Smart tilbake ‒ her er prisene

Nye Smart er både større og helelektrisk ‒ og ja, sterkere og raskere.


Det er smart nok at det Smart nummer 1 som starter en ny æra for det lille bybilmerket, og denne kommer rett ut fra startblokken i tre utgaver. Pro+, Pulse og en utgave mange kjenner benevnelsen til, nemlig den sterke Brabus-versjonen.

Også smart, spesielt her i Norge ‒ den nye modellen garderer seg med både firehjulsdrift og hengerfeste. Og med en lengde på 4,27 meter bør nye Smart passe mange som jakter på en ganske kompakt elbil.

‒ Dette er en kul og kompakt elbil. Leken i designet og den er leken å kjøre. Du finner det aller meste av luksuriøst utstyr som gjør hverdagen din enklere og morsommere, sier merkesjef for Smart i Norge, Christian Siljan Halvorsen.

‒ Bilen er både kompakt og komplett, understreker merkesjefen, og legger til at Smart nå er en bil som vil passe for mange enten du bor i bygd eller by.

Det er lenge siden de små elektriske bybilene var kjedelig, og Smart som er eid av Mercedes-gruppen og Volve-eierne Geely ha utstyrt Smart #1 med moderne teknologi og hjelpemidler.

«Noen ting er veldig praktisk, noen ting er kjekke å ha, og noen ting velger vi i smart Norge å plassere i kategorien for design og litt deilig hverdagsluksus», forteller Smart Norge.

Og som vi skrev i starten, tunerne fra Brabus er på plass allerede fra første modell i den nye satstingen. Så ja, her kommer det også en skikkelig lommerakett av en Smart.

Smart Norge opplyser at standardutstyret blant annet inkluderer Adaptive Cruise Control, en 12,8- tommers skjerm, et panoramasoltak, head-up display, seter med minnefunksjon, 360-graders kamera og elektrisk bakluke.

Det er også mulig å få hengerfeste, og denne åpner for overraskende stor vekt ‒ nemlig 1.600 kilo. Om ikke det er nok, så åpner Smart #1 også for taklast er på inntil 50 kilo.

‒ Vi opplever at bilen leverer både på utstyr og ikke minst kvaliteten i interiøret, sier Halvorsen.

‒ Med stilige farger og kombinasjoner tror vi at denne bilen vil fange oppmerksomhet til dem som også ønsker å skille seg litt ut fra det mange mener er en litt kjedelig norsk bilpark. For smart #1 er alt annet enn kjedelig.

Halvorsen legger til at hver linje av Smart #1 har sin egen fargepalett ‒ og dermed kan du skille deg litt ut fra naboen.

Videre forklarer den norske importøren at midtkonsollen er flytende og at kupeen oppleves som luftig. Det er også mulig å justere hvor mye lys som slipper inn der gjennom glasstaket med en elektrisk solskjerm.

Andre smarte løsninger er en avkjøling i midtkonsollen som holder drikken avkjølt, og for å få den rette stemningen på innsiden byr stemningslyset på 64 ulike farger.

Når det gjelder Brabus-utgaven byr denne på voldsomme 428 hestekrefter og 0-100 km/t på 3,9 sekunder, og den potente utgaven med firehjulsdrift har som vanlig mange røde detaljer som skiller de fra standard Smart #1. Og ja, den kommer med en stor B på hodestøtte.

Det skiller akkurat 100.000 kroner på den rimeligste og dyreste Smart #1, som ikke er blant de billigste elbilene her i landet. Her forklarer Smart Norge prisene, utstyret og rekkeviddene til nye Smart #1.

Smart #1 Pro+ Pris: 399.900 kroner

En bakhjultrekket utgave med 272 hk som leverer en rekkevidde på inntil 420 km/WLTP.

Standardutstyr er blant annet, panoramasoltak, 360-graders kamera, seter i kunstlær, justerbar bakseterad, digital nøkkel og oppvarmede sidespeil.

Smart #1 Pulse Pris: 449.900 kroner

Pulse leveres med 428 hk, firehjulstrekk og en rekkevidde på inntil 400 km/WLTP.

I tillegg til utstyret på Pro+ vil de kundene som velger Pulse få med seg trådløs lading av mobil, parkeringsassistent, skinnratt, headup- display, tailgate kick funksjon på bakluken og elektrisk skjulte dørhåndtak.

Smart #1 Brabus: Pris: 499.900 kroner

Dette er raketten i familien. En firehjulsdriftet bil full av frekke og eksklusive Brabus detaljer med et helt eget Brabus- interiør. Også her er det 428 hk å leke seg med. Sprinten til 100 km/t gjøres unna på kun 3,9 sek.

Her legges det på mye utstyr som understreker sportsligheten. Brabus-interiør, fargede bremsekalipere, sportspedaler, simulert motorlyd, cybersparks Matrix LED+ lys og et skikkelig kraftig lydsystem fra Beats.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter