- Annonse -
HjemIkoner og legenderSluttførte jobben med en 33 år gammel racerbil

Sluttførte jobben med en 33 år gammel racerbil

Noen historier fortjener en lykkelig slutt. En 33 år gammel racerbil som havnet i en mørk krok har nå fått en slik.

På 1950-tallet var det steinhard kamp om å sitte øverst på Le Mans-tronen, den viktigste i motorsporten.

- Annonse -

Ferrari tok seieren i det første løpet etter krigen, Talbot seiret i det andre, Jaguar gikk til topps i det tredje og Mercedes regjerte i det fjerde ‒ da var vi kommet til 1952.

Jaguars første seier i det som var verdens mest berømte billøp kom med en XK-120C, og det britiske merket sikret seg sin andre pokal i 1953 med den svært så elegante Jaguar C-Type.

Men da de stilte på startstreken i 1955 med D-Type var de uovervinnelig. For første gang siden Alfa Romeo 8C 2300 tok tre seire på rad mellom 1932 og 1934 tok en bilmodell trippel, for D-Type gikk til topps både i 1955, 1956 og 1957.

Det skulle også vise seg å bli den siste seieren på 31 år.

- Annonse -

For Ferrari og Ford festet grepet på 1960-tallet, og alle seire det tiåret havnet hos disse to.

Jaguar ga imidlertid ikke opp, og i 1966 begynte de å bygge en helt ny racerbil som skulle ta opp kampen med de to gigantene.

Jaguar XJ13 var utstyrt med en 5-liters V12 som var midtstilt, den første sådanne fra Jaguar, og hadde ikke overraskende nok smekre linjer.

Leit nok ble det med den ene prototypen.

- Annonse -

En kombinasjon av intern politikk hos Jaguar og introduksjon av et nytt reglement i motorsporten skulle bli skjebnesvangert.

Men hva om ting hadde vært annerledes?

Hva om det skotske laget Ecurie Ecosse, som sørget for to av de tre seirene til D-Type på 50-tallet, hadde troppet opp og sagt at den skulle de ha?

XJ13 kunne utvilsomt gitt både Ford og Ferrari hard konkurranse, og kanskje til og med skrevet om historien. Kanskje hadde ikke Jaguar trengt å vente helt til 1988 på den neste Le Mans-seieren?

Men Ecurie Ecosse troppet ikke opp, og dermed kom den heller aldri i produksjon.

Den flotte racerbilen ble rett og slett glemt, og siden har nesten ingen tenkt på XJ13.

Ja, vi skriver nesten.

For Edinburgh-laget Ecurie Ecosse ble gjenopplivet i 1982 av Hugh McCaig, og er nå ledet av sønnen Alasdair McCaig.

Og de har ikke helt klart å glemme at laget kanskje kunne gått til topps i for eksempel 1969 med en Jaguar XJ13, og bestemte seg like godt for å fullføre jobben.

Dette er resultatet:

Dette er virkelig en 69-modell, for det aller viktigste for teamet har vært å sette sammen en bil som faktisk kunne deltatt på Le Mans i 1969. Altså innenfor FIA-reglementet det året.

Det betyr at den ikke har noe teknologi som har kommet i løpet av de siste 30 årene, så her kan du glemme elektriske stabilisatorer, ABS-bremser og andre hjelpemidler som er en selvfølge i dag.

Men det er gjort forbedringer.

De har brukt komposittmaterialer som gjør den lettere enn originalen, den har bredere dekk og bedre aerodynamikk ‒ og motoren som er en lignende V12 som den i 1966 er selvsagt litt hvassere enn originalen til XJ13.

Og kanskje det beste av alt ‒ den er faktisk gatelovlig!

Skottene kan selvsagt ikke kalle bilen for Jaguar XJ13, så den har fått navnet Ecurie Ecosse LM69 ‒ hvor LM står for Le Mans og 69 for 1969.

Bilen blir lansert i september, og skal du sikre deg en av disse må du nok være rask på avtrekkeren. De skal bare sette 25 slike sammen, selvsagt for hånd.

Snakk om å gi en trist historie en lykkelig slutt!

Vi feirer med flere bilder:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Lexie Limitless skal kjøre verden rundt på 100 dager ‒ med en elbil. (Fotos: Ford)

Jorden rundt med elbilen Ford Explorer

Lexie Alford, bedre kjent som Lexie Limitless, har allerede en verdensrekord som den yngste i verden som har besøkt...
Aston Martin DB5 runder 60 år. (Fotos: Aston Martin)

Gratulerer Aston Martin DB5 ‒ du er 60 år

Favorittbilen til James Bond runder i disse dager 60 år. Blar vi oss tilbake til 1963 finner vi to store...
Lamborghini og Ducati jobber med teknologi som skal gjøre det sikrere for motorsyklisten. Her en Lamborghini Urus og en Ducati Multistrada. (Fotos: Lamborghini)

Nå «snakker» Lambo-bilene og Ducati-syklene med hverandre

Det skjer mye sikkerhetsutvikling på MC-fronten, og nå viser Lamborghini og Ducati et system som kan varsle motorsyklisten om...
Dette er en helelektrisk Mini. (Fotos: David Brown Automotives)

Mini-klassikeren gjenfødt som elbil

David Brown Automotive viser nå sin Mini eMastered, som ja, mestrer elektrisiteten. På 1950-tallet ville den britiske bilindustrien ha en...
Noen heldige kan også følge Viktor Hovland på storskjerm i baksetet under Ryder Cup. Denne heldige her er ingen ringere enn Rory McIlroy, den kanskje største golfstjernen i dag. (Fotos: BMW)

Se Ryder Cup i baksetet

Viktor Hovland og den europeiske gjengen jakter revansje i det som er golfsportens VM, nemlig den prestigerunge Ryder Cup....
En slik utgave av G-klasse har du neppe sett før. (Fotos: Mansory)

Slik har du neppe sett en G-klasse

Mansory har kastet seg over Mercedes G-klasse, og resultatet er en bil som er kalt Mansory Gronos 4x4. Se...
Nye Lamborghini Revuelto passer neppe i skogen, men å bli fotografert der er ganske så perfekt. (Fotos: Lamborghini)

Slik har du ikke sett en Lamborghini Revuelto

Det har nok blitt tatt mange bilder av den nye Lamborghini Revuelto, men ingen er neppe i klasse med...
Genesis har fått sving på salget de siste årene, og det har ført de over den store milepælen med en million biler. (Fotos: Genesis)

Genesis rundet millionen

Det er som kjent den første millionen som er den vanskeligste, og nå har Genesis passert denne milepælen. På samme...
Toyota skal levere 500 Mirai-biler til OL i Paris neste år. (Fotos: Toyota)

Toyota skal levere hydrogenbiler til OL

Ikke overraskende skal OL i Paris også fremme bruken av hydrogenbiler, og det skal blant andre Toyota sørge for. Når...
I løpet av to år har flere fått økt reisetid om de går fra bil til kollektivtransport. (Foto: NAF)

Ta kollektiv ‒ og få økt reisetid

Politikerne klarer ikke å få de store massene over på kollektiv, og det er kanskje ikke så rart. Stadig...
Zeekr x har nå satt kurs for Europa, og forhåpentlig er det heller ikke altfor langt unna Norge. (Fotos: Zeekr)

Zeekr klar med neste modell i Europa

Zeekr skal erobre Europa og Norge, og naturligvis er det 001-modellen som lander først på det gamle kontinentet. Men...
Stadig flere stryker på teoriprøven når det skal ta førerkort for personbil. (Foto: Statens vegvesen)

Nesten halvparten stryker på teoriprøven

Særlig de litt mer voksne sliter med teoriprøven, og Statens vegvesen er litt bekymret. Det er noe som heter at...
Volkswagen har på gang 3. generasjon av bestselgeren Tiguan. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagens bestselger i ny generasjon

Mange nordmenn hadde nok ønsket seg denne, for nye Tiguan kommer også som hybrid og åpner for 100 kilometer...
Volvos V60 Cross Country kom i 2019, og var det også mulig å få med en D4 AWD dieselmotor. (Fotos: Volvo)

Volvos siste dieselbil kun måneder unna

Under det store klimamøtet i New York kunne Volvo Cars melde at de er i ferd med å fase...
Munro viser nå fram en spesialutgave av MK_1 kalt Mountain Rescue Edition. (Fotos: Munro)

En elektrisk fjellredder

Denne bør passe godt i Norge. Skotske Munro har nemlig laget seg en Mountain Rescue Edition av elbilen MK_1. Du...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her