- Annonse -
HjemIkoner og legenderSluttførte jobben med en 33 år gammel racerbil

Sluttførte jobben med en 33 år gammel racerbil

Noen historier fortjener en lykkelig slutt. En 33 år gammel racerbil som havnet i en mørk krok har nå fått en slik.

På 1950-tallet var det steinhard kamp om å sitte øverst på Le Mans-tronen, den viktigste i motorsporten.

- Annonse -

Ferrari tok seieren i det første løpet etter krigen, Talbot seiret i det andre, Jaguar gikk til topps i det tredje og Mercedes regjerte i det fjerde ‒ da var vi kommet til 1952.

Jaguars første seier i det som var verdens mest berømte billøp kom med en XK-120C, og det britiske merket sikret seg sin andre pokal i 1953 med den svært så elegante Jaguar C-Type.

Men da de stilte på startstreken i 1955 med D-Type var de uovervinnelig. For første gang siden Alfa Romeo 8C 2300 tok tre seire på rad mellom 1932 og 1934 tok en bilmodell trippel, for D-Type gikk til topps både i 1955, 1956 og 1957.

Det skulle også vise seg å bli den siste seieren på 31 år.

- Annonse -

For Ferrari og Ford festet grepet på 1960-tallet, og alle seire det tiåret havnet hos disse to.

Jaguar ga imidlertid ikke opp, og i 1966 begynte de å bygge en helt ny racerbil som skulle ta opp kampen med de to gigantene.

Jaguar XJ13 var utstyrt med en 5-liters V12 som var midtstilt, den første sådanne fra Jaguar, og hadde ikke overraskende nok smekre linjer.

Leit nok ble det med den ene prototypen.

- Annonse -

En kombinasjon av intern politikk hos Jaguar og introduksjon av et nytt reglement i motorsporten skulle bli skjebnesvangert.

Men hva om ting hadde vært annerledes?

Hva om det skotske laget Ecurie Ecosse, som sørget for to av de tre seirene til D-Type på 50-tallet, hadde troppet opp og sagt at den skulle de ha?

XJ13 kunne utvilsomt gitt både Ford og Ferrari hard konkurranse, og kanskje til og med skrevet om historien. Kanskje hadde ikke Jaguar trengt å vente helt til 1988 på den neste Le Mans-seieren?

Men Ecurie Ecosse troppet ikke opp, og dermed kom den heller aldri i produksjon.

Den flotte racerbilen ble rett og slett glemt, og siden har nesten ingen tenkt på XJ13.

Ja, vi skriver nesten.

For Edinburgh-laget Ecurie Ecosse ble gjenopplivet i 1982 av Hugh McCaig, og er nå ledet av sønnen Alasdair McCaig.

Og de har ikke helt klart å glemme at laget kanskje kunne gått til topps i for eksempel 1969 med en Jaguar XJ13, og bestemte seg like godt for å fullføre jobben.

Dette er resultatet:

Dette er virkelig en 69-modell, for det aller viktigste for teamet har vært å sette sammen en bil som faktisk kunne deltatt på Le Mans i 1969. Altså innenfor FIA-reglementet det året.

Det betyr at den ikke har noe teknologi som har kommet i løpet av de siste 30 årene, så her kan du glemme elektriske stabilisatorer, ABS-bremser og andre hjelpemidler som er en selvfølge i dag.

Men det er gjort forbedringer.

De har brukt komposittmaterialer som gjør den lettere enn originalen, den har bredere dekk og bedre aerodynamikk ‒ og motoren som er en lignende V12 som den i 1966 er selvsagt litt hvassere enn originalen til XJ13.

Og kanskje det beste av alt ‒ den er faktisk gatelovlig!

Skottene kan selvsagt ikke kalle bilen for Jaguar XJ13, så den har fått navnet Ecurie Ecosse LM69 ‒ hvor LM står for Le Mans og 69 for 1969.

Bilen blir lansert i september, og skal du sikre deg en av disse må du nok være rask på avtrekkeren. De skal bare sette 25 slike sammen, selvsagt for hånd.

Snakk om å gi en trist historie en lykkelig slutt!

Vi feirer med flere bilder:

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her