Årets ferie bør gjennomføres i Norge, både med tanke på
korona-smitten og faktisk støtte norsk reiselivsnæring som har kommer til å miste
sine utenlandske besøkende i 2020. Mange vil i så fall ta landeveien fatt, og de som skal gjennomføre
en bilferie sør for Tromsø må belage seg på ekstrautgifter i form av bommer og
ferger.
bommer, og en bilferie kan raskt bli en dyr affære med store bomutgifter på toppen
av alt det andre. Men det lønner seg å planlegge. NAF sier for eksempel at turen mellom Oslo og Trondheim blir
150 kroner billigere tur/retur med en dieselbil om du velger Østerdalen framfor
Gudbrandsdalen. Velger du riksvei 9 framfor E39 tur/retur Bergen-Kristiansand,
slipper du med en drøy 500-lapp mindre i bompenge- og fergeutgifter. ‒ Det kan være enda mer å spare om du velger å kjøre mer
utenfor allfarvei. Med god planlegging og litt bedre tid til selve reisen, kan
bom- og fergekostnadene dine bli betydelig lavere, sier Nils Sødal, senior
kommunikasjonsrådgiver i NAF. Det er flere reiseplanleggere på nett, og NAF har også sin egen i form av reiseplanlegger.no som det er verd å ta en titt på. Selv om alternative ruter ofte tar litt lengre tid, kan
slike «omveier» i seg selv være en opplevelse. ‒ Kanskje er det en god idé å la selve bilturen bli en
viktig del av ferien, spør Sødal. ‒ Rett og slett at reisen blir målet i stedet for at man
skal komme raskest mulig fram til et feriemål, legger han til.
Så hvor er det dyreste å kjøre?
Jo, ifølge automobilforbundet er den mest kostbare norske kjørerutenmellom Stavanger langs hele Vestlands-kysten til Trondheim. Da må du ut med
rett over 1.800 kroner til bompenger og ferger tur/retur, og har du ikke
Autopass-brikke vil det koste enda mer. ‒ Om lag halvparten av denne kostnaden er på strekningen
mellom Stavanger og Bergen, sier Sødal. NAF har besøkt bompengekalkulator.no, en nettside som gir god oversikt over prisene for både bompenger og ferger langs den ruten du velger. De har regnet på priser tur/retur inkludert 20 prosent rabatt for Autopass på aktuelle strekninger, og både bompenger og fergekostnader er med i summen.
til.
Oslo-Trondheim E6 og Rv 3 (Østerdalen)
- Dieselbil: 320,80 kr
- Elbil: 11,20 kr
Oslo-Trondheim E6 (Gudbrandsdalen)
- Dieselbil: 557,60 kr
- Elbil: 11,20
Oslo-Kristiansand
- Dieselbil: 285,60 kr
- Elbil: 68,80 kr
Oslo-Bergen Rv7 (Hardangervidda)
- Dieselbil: 584,80 kr
- Elbil: 208 kr
Oslo-Bergen E16 (Over Hemsedal)
- Dieselbil: 280,80 kr
- Elbil: 56 kr
Oslo-Stavanger (E134 og FV45)
- Dieselbil: 192,80 kr
- Elbil: 78,40 kr
Oslo-Stavanger (E18 via Kristiansand)
- Dieselbil: 333,60 kr
- Elbil: 87,20 kr
Oslo-Ålesund (E6 og E136)
- Dieselbil: 606,80 kr
- Elbil: 12 kr
Bergen-Ålesund (E39)
- Dieselbil: 527,60 kr
- Elbil: 158,80 kr
Bergen-Trondheim (E39 langs hele vestlandskysten)
- Dieselbil: 929,60 kr
- Elbil: 318,80 kr
Bergen-Trondheim (E16 til Sel i Gudbrandsdalen, så E6 videre)
- Dieselbil: 160 kr
- Elbil: 44 kr
Bergen-Kristiansand (E39)
- Dieselbil: 902,20 kr
- Elbil: 423,20 kr
Bergen-Kristiansand (Rv 9)
- Dieselbil: 368 kr
- Elbil: 185,60 kr
Stavanger-Ålesund (E39)
- Dieselbil: 1.400,20 kr
- Elbil: 572,80 kr
Stavanger-Ålesund (E134 og E39)
- Dieselbil: 1.176,80 kr
- Elbil: 355 kr
Stavanger-Trondheim (E39 langs vestlandskysten)
- Dieselbil: 1.802,20 kr
- Elbil: 732,80 kr
Stavanger-Kristiansand (E39)
- Dieselbil: 48 kr
- Elbil: 18,40 kr
Trondheim-Bodø
- Dieselbil: 432 kr
- Elbil: 32 kr
Trondheim-Kristiansand (via Østerdalen og Oslo)
- Diesel: 571,20 kr
- Elbil: 72,80 kr
Trondheim-Kristiansand (via Gudbrandsdalen og Oslo)
- Diesel: 808 kr
- Elbil: 72,80 kr
Trondheim-Tromsø
- Dieselbil: 803,20 kr
- Elbil: 144 kr
Tromsø-Bodø
- Dieselbil: 508,80 kr
- Elbil: 176 kr
Tromsø-Alta
- Dieselbil: 0 kr
- Elbil: 0 kr
Tromsø-Kirkenes
- Dieselbil: 0 kr
- Elbil: 0 kr