Pensjonerer legendarisk V8

61 år etter at Bentley kom opp med en V8-motor blir den pensjonert.


Det heter seg at alle gode ting tar slutt, og det kan
Bentley skrive under på. De har produsert en motor som de selv kaller 6¾-liters
V8 siden 1959, det samme året som legendariske biler som Mini, Ford Angelia, Chevrolet
El Camino, Saab 95, BMW 700, Skoda Octavia og Nissan Bluebird så dagens lys.

Bentley hadde også en ny modell på gang det året, og de
ville utstyre den mer litt mer futt enn det den vanlige 6-sylindret motoren som
satt i Bentley Mark VI, R-Type og S1.

Motorspesialist Jack Phillips satte seg som mål om å komme
opp med en motor som var 50 prosent sterkere, og det pekte seg raskt ut en
type.

Så ingeniørene startet å jobbe med en motor med åtte sylindre
i V-form, og endte opp med en 6,2-liters V8 med drøyt 180 hestekrefter som
faktisk var lettere enn den med seks stempler.

Og de testet den grusomt. Phillips og gjengen satte den i en
benk, og lot den gå for full maskin i 500 timer. Ja, 500 timer!

Motoren besto testen, og dermed godkjente Bentley-sjefene også
motoren.

De plasserte deretter den i den nye Bentley S2, en diger luksusdoning som skulle erstatte S1 som kom i 1955.

Ingeniørene fikk faktisk opp en så god arkitektur for
motoren at Bentley har nektet å slippe oppskriften.

De kom med en ny utgave i 1965, og deretter den berømte 6¾-liters
V8 i 1971. Altså en på 6,75 liter.

En annen stor oppgradering kom i sammenheng med Bentley
Mulsanne i 1980. Nå måtte ingeniørene få motoren til å passe i denne, og ikke
minst var det nye utslippskrav de måtte ta høyde for.

Men den største enkeltforandringen kom med lanseringen av Mulsanne
Turbo, den første modellen til Bentley som slukte ekstra luft siden Blower
Bentleys gjorde det samme på 1920-tallet.

I 1998 moderniserte Bentley Crewe-fabrikken, og V8’eren ble
også oppgradert.

Den aller siste store forbedringen kom i 2010 sammen med en ny
Mulsanne, og effekten var på over 500 hk og 1.100 Nm ‒ som da var det største dreiemoment
i bilverden.

V8-motoren har altså siden 1959 blitt videreutviklet,
modernisert og brukt uavbrutt i 61 år, noe som nesten er en uhørt lang periode
for en motor.

Den aller siste utgaven av 6¾’en tar rundt 15 timer å bygge,
og alle delene blir nøye veid og vurdert før de finner veien inn i motoren.
Resultatet er en nær perfekt virkende V8.

Når den er ferdig blir den signert ut av en av motorspesialistene, slik Bentley har gjort i flere tiår. Dukk ned i et motorrom til en Bentley så finner du en plakett med navnet på spesialisten foran på motoren.

Bentley har laget mer enn 36.000 slike motorer i 61 år, og
nå runder Bentley det hele av med 30 spesialversjoner av Mulsanne passende nok kalt
6.75 Edition. Når disse er ferdigbygget, vrir Bentley fokus over til den
kommende Flying Spur.

Og det nye flaggskipet blir en hybrid, og dermed er en æra
over.

Men etter 61 år og millioner av kilometer, kan 6¾ saktens hvile
med god samvittighet.

Les også:

Les mer om:

Nyheter