Annonse
Hjem Nyheter Pensjonerer legendarisk V8

Pensjonerer legendarisk V8

61 år etter at Bentley kom opp med en V8-motor blir den pensjonert.

Det heter seg at alle gode ting tar slutt, og det kan Bentley skrive under på. De har produsert en motor som de selv kaller 6¾-liters V8 siden 1959, det samme året som legendariske biler som Mini, Ford Angelia, Chevrolet El Camino, Saab 95, BMW 700, Skoda Octavia og Nissan Bluebird så dagens lys.

Bentley hadde også en ny modell på gang det året, og de ville utstyre den mer litt mer futt enn det den vanlige 6-sylindret motoren som satt i Bentley Mark VI, R-Type og S1.

Motorspesialist Jack Phillips satte seg som mål om å komme opp med en motor som var 50 prosent sterkere, og det pekte seg raskt ut en type.

Så ingeniørene startet å jobbe med en motor med åtte sylindre i V-form, og endte opp med en 6,2-liters V8 med drøyt 180 hestekrefter som faktisk var lettere enn den med seks stempler.

Saken fortsetter under Annonsen

Og de testet den grusomt. Phillips og gjengen satte den i en benk, og lot den gå for full maskin i 500 timer. Ja, 500 timer!

Motoren besto testen, og dermed godkjente Bentley-sjefene også motoren.

De plasserte deretter den i den nye Bentley S2, en diger luksusdoning som skulle erstatte S1 som kom i 1955.

Ingeniørene fikk faktisk opp en så god arkitektur for motoren at Bentley har nektet å slippe oppskriften.

De kom med en ny utgave i 1965, og deretter den berømte 6¾-liters V8 i 1971. Altså en på 6,75 liter.

En annen stor oppgradering kom i sammenheng med Bentley Mulsanne i 1980. Nå måtte ingeniørene få motoren til å passe i denne, og ikke minst var det nye utslippskrav de måtte ta høyde for.

Men den største enkeltforandringen kom med lanseringen av Mulsanne Turbo, den første modellen til Bentley som slukte ekstra luft siden Blower Bentleys gjorde det samme på 1920-tallet.

I 1998 moderniserte Bentley Crewe-fabrikken, og V8’eren ble også oppgradert.

Den aller siste store forbedringen kom i 2010 sammen med en ny Mulsanne, og effekten var på over 500 hk og 1.100 Nm ‒ som da var det største dreiemoment i bilverden.

V8-motoren har altså siden 1959 blitt videreutviklet, modernisert og brukt uavbrutt i 61 år, noe som nesten er en uhørt lang periode for en motor.

Den aller siste utgaven av 6¾’en tar rundt 15 timer å bygge, og alle delene blir nøye veid og vurdert før de finner veien inn i motoren. Resultatet er en nær perfekt virkende V8.

Når den er ferdig blir den signert ut av en av motorspesialistene, slik Bentley har gjort i flere tiår. Dukk ned i et motorrom til en Bentley så finner du en plakett med navnet på spesialisten foran på motoren.

Bentley har laget mer enn 36.000 slike motorer i 61 år, og nå runder Bentley det hele av med 30 spesialversjoner av Mulsanne passende nok kalt 6.75 Edition. Når disse er ferdigbygget, vrir Bentley fokus over til den kommende Flying Spur.

Og det nye flaggskipet blir en hybrid, og dermed er en æra over.

Men etter 61 år og millioner av kilometer, kan 6¾ saktens hvile med god samvittighet.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,768FansLik
83FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker