Slik ser Hyundai Ioniq 6 ut

Fra det litt firkantede designet til Ioniq 5 til et rundt design for Ioniq 6. Hyundai er åpenbart ikke redd for å kjøre nye veier.


Da Hyundai skulle lage sin aller første modell i den nye helelektriske Ioniq-serien, var designernes frihet ganske innskrenket. Hyundais sjefer ville nemlig at bilen skulle bli en moderne tolkning av deres aller første egenlagde bil.

Den bilen het Hyundai Pony og kom i 1975, og designerne tok dermed utgangspunkt i prototypen laget av selveste Italdesign Giugiaro ‒ designselskapet som sto bak biler som BMW M1, Lotus Esprit og Volkswagens Golf og Passat.

-->
Resultatet var altså en moderne tolkning av Pony Coupé fra 1974, og Ioniq 5 ble et svært så friskt pust i et bilmarked som jo har mange ganske så like biler.

Neste ut er Ioniq 6, og denne gang har ikke designerne de samme forhåndsdefinerte linjene som de må ta høyde for. Faktisk er det stikk motsatt. Nå vil Hyundais sjefer at bilmerket lager biler inspirert av brikkene på sjakkbrettet ‒ de kommende modeller skal altså ha svært forskjellig design og være enkle å skille mellom.

Resultat ser vi nå ‒ en Ioniq 6 ligner som på ingen måter ligner på sin lillesøster.

Hyundai sier selv at den kommende elbilen er en Electrified Streamliner, og de følger trenden med å lage elbiler som er svært så aerodynamiske. Dette gir mer rekkevidde, og Ioniq 6 kan skilte med imponerende 0,21 i luftmotstandskoeffisient. Det er enkelt og greit helt i verdenstoppen.

Men det er ikke enkelt og greit å få til.

Designerne, ingeniørene og aerodynamikk-ekspertene har fått dette til ved blant annet å gi den en lav front, aktive luftinntak, reduserte hjulmellomrom og smale digitale sidespeil (ekstrautstyr).

Videre forklarer Hyundai at bilen har aerodynamiske elementer som den elliptiske og vingeinspirerte spoiler-wingleten, båthaledesignet og luftstrømsprofiler.

De har ikke stoppet der. For under bilen har de dekt til hele undersiden, optimalisert deflektorene og redusert mellomrommet i hjulbuene.

For å gi enda mer innvendig plass har designerne dratt startflatene for kupéen enda lengre fram og bak, og Ioniq 6 har fått et slags klassiske coupédesign sett fra siden.

Resultatet er dette:

På innsiden melder merket at de har gått for noe som de selv kaller et kokonginspirert interiør, og her har de fokusert på å gjøre det både brukerorientert og som gir minimalt med distraksjon under kjøring.

Selv om bilen fortsatt ikke har hatt premiere gir Hyundai oss en titt på innsiden, hvor det er to 12-tommers skjermer integrert i interiøret og en senterkonsoll med lagringsplass.

Hyundai melder også at det er brukt bærekraftige materialer på innsiden, slik som økologisk behandlet skinn i setene, bio-PET i taktrekk, kunstmateriale av bio-TPO i dashbord, biolakk med vegetabilske oljer og gulvmatter med resirkulert fiskegarn.

Hva som konkret bor i en Hyundai Ioniq 6 får vi vite i juli, for da har den neste Ioniq-modellen verdenspremiere.

Men det er all grunn til å forvente en elbil som strekker ut rekkevidden ytterligere, hvor den oppdaterte utgaven av Ioniq 5 som nå er på vei har en forventet rekkevidde på over 500 kilometer.

Her er bilder av den neste og langt mer aerodynamiske, Hyundai Ioniq 6:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter