Det kan potensielt bli mye trafikk på veiene, for ifølge Virke sier 8 av 10 som skal ha påskeferie at de skal tilbringe den i Norge. Så det er bare å ta høyde for litt mer trafikk enn normalt.
Mange skal på hytta eller besøke familie, venner og kjente, og i mange tilfeller betyr det også en ganske fullpakket bil. Da gjelder det å være smart under pakkingen, for dette går på trafikksikkerheten.
‒ Det finnes eksempler på at ski har flydd ut av skiboksen inn i bakruten på bilen foran under bråstopp. Dette kan få alvorlige konsekvenser for passasjerene. Derfor skal ski og annet utsyr i skiboks sikres med stropp, sier Bård Morten Johansen, fagsjef trafikksikkerhet i Trygg Trafikk.
Mange tenker heller ikke over at løse ting kan være livsfarlig i en bil, men selv relativt lette gjenstander får en voldsom kraft ved en bråstopp. Trygg Trafikk gir oss gjerne et eksempel.
Ved en bråstopp i 50 km/t vil en løs gjenstand på 3 kilo kastes framover med en kraft tilsvarende 90 kilo, så det er voldsomme krefter i spill.
Derfor skal de tunge gjenstandene pakkes nederst, noe som også har en positiv effekt på kjøreegenskapene til bilen. En topptung bil vil nemlig være mer ustabil, spesielt i svinger.
De tyngste tingene skal også skyves lengst inn mot seteryggen. Så nederst og lengst fram, mens det letteste skal øverst.
Trygg Trafikk sier også at det kan bli vanskelige kjøreforhold, og oppfordrer bilistene til å avpasse farten. Og husk at det fortsatt er vinter.
‒ Det er som regel for tidlig å kjøre med sommerdekk i påsken. Du kan nyte en godværsdag på tørr asfalt – og plutselig er det full vinter dagen etter, sier Johansen.
Ifølge Virkes undersøkelse kalt Reisepuls skal 34 prosent av den norske befolkningen ha påskeferie, og sjansen for at det skjer noe i trafikken er dermed større. Det betyr at det kan bli litt mer rykk-og-kjør, så her gjelder det å tilpasse farten, være årvåken og selvsagt fokusere på arbeidsoppgaven ‒ å kjøre bil.
– Små endringer i farten kan ha stor betydning for om det skjer en ulykke, og hvor alvorlig den blir, forklarer Johansen.
‒ Sørg for å planlegge turen godt, følg med i trafikken og vær oppmerksom bak rattet.
En ting er pakkingen og selve kjøringen, en annen er ladingen.
De store utfartsdagene har blitt beryktet for ladeløene de genererer på populære stasjoner, så her gjelder det å planlegge.
Nordmenn er verdensmestere i elbiler, og en fersk undersøkelse gjort av YouGov for Zaptec viser at vi også er blitt flinke til å planlegge reiseruten.
Rekkevidde varierer etter forholdene og temperatur, og Zaptec sier at det er meldt fra -2 til +3 grader de fleste stedene i Norge i påsken.
En som vet det meste om lading er Krister Riis Falch, for den tidligere bilmekanikeren driver nå YouTube-kanalen Kris Rifa hvor han prøvekjører og tester elbiler på ulikt føre.
– Det kan være greit å huske på at du ikke trenger å kaste bort tiden din på å lade bilen til mer enn 80 prosent på en hurtiglader. Du vil lade saktere, det sliter på batteriet, og du vil skape unødvendig kø for de bak deg, sier Falch.
‒ Da er det bedre å stoppe en ekstra gang og lade de ekstra prosentene mellom 50-70. Hvis alle skal lade til 100 prosent er det ingen som kommer fram.
Som mange vet faller ladekurven til de aller fleste elbilene dramatisk etter at batteriet er ladet til 80 prosent kapasitet, så ikke kast bort penger og tid på å hurtiglade etter dette.
Det er også slik at elbilene lader raskest når batteriet er nær 0 prosent.
En annen ting er maks ladeffekt, og Falch sier at det ikke er noe poeng å oppta en lader på 200 kW om bilen kun tar maks 50 kW.
Så har vi de gamle rådene for å spare rekkevidde, som å kjøre sakte og skru av skru av varmen i bilen.
– Vi får spørsmål fra våre kunder om det å kjøre saktere eller skru av varmeapparatet i bilen og heller ha på ratt- og setevarmer, sparer energi og gir bedre rekkevidde når de er på lengre turer, sier Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec.
‒ Men med mindre det er stor avstand mellom ladere og du rett og slett ikke har muligheten til å lade, så vil du spare mer tid på å ta et ekstra ladestopp i 10 minutter og ha det behagelig i bilen, enn å fryse og bruke lenger tid på kjøringen.
Zaptec sier at det store rådet når det gjelder hurtiglading på vinteren er å lade når batteriet er varmt.
– Elbilbatteriet har en ideell temperatur på 25-35 grader, men det er få elbileiere som er klar over dette og kun noen få bilmerker viser batteritemperaturen, sier elbilekspert Falch.
‒ Et triks er å forvarme batteriet før du skal lade, men da må du sette deg inn i hvordan dette skal gjøres for din bil og om den i det hele tatt har den muligheten.
I undersøkelsen til Zaptecs sier 1 av 4 at de forvarmer batteriet før de skal på tur, slik at bilen raskere blir klar for lading.
En del elbiler har også en forvarming-funksjon hvor batteriet varmes opp før man ankommer en ladestasjon, og dette åpner for en høyere ladeeffekt allerede fra start av.
Mange moderne elbiler har forvarming via navigasjonen, noe som betyr at bilen selv starter forvarmingen automatisk slik at batteriet har den ideelle tempen når man ankommer ladestasjonen.
Noen elbiler har manuell forvarming, så husk å starte denne i god tid før du ankommer ladestasjonen.
Zaptec sier at også ved hjemmelading kan det være lurt å sette bilen til lading med en gang du er tilbake fra en kjøretur.
– Når du hjemmelader er du ikke like avhengig av batteritemperaturen fordi du kan lade på lavere hastighet over lenger tid, sier Økland.
‒ Men hvis du skal stå parkert ute på hytta over en lengre periode vil det være lurt å la laderen stå koblet til bilen, slik at bilbatteriet blir ladet langsomt opp. Når batteriet er ferdig ladet, stopper ladingen, men om batterinivået synker vil bilen kunne starte lading igjen siden den er koblet til en ladebos.
Da gjenstår det bare en ting.
God påske og vis hensyn ‒ både på veien og i ladekøen.
Les også: