GM er tilbake i Europa, og comebacket gjøres av elbilen Cadillac Lyriq. (Fotos: Cadillac)

Nå er Cadillac tilbake i Europa

Svenske Hedin bekrefter at de skal ta seg av ettersalget rundt helelektriske Cadillac-modeller i Sveits, og dermed er det siste hindret forsert ‒ GM med Cadillac er tilbake i Europa!


General Motors, bedre kjent som GM, forsvant fra Europa da de solgte Opel og Vauxhall til den franske PSA-gruppen i 2017. Senere fusjonerte denne med Fiat-gruppen og dannet nåværende Stellantis.

Siden har Cadillac fokusert på hjemmemarkedet, men så har vi denne elbilepoken som er over oss. GM har ingen planer om å bli etterlatt i støvet, noe hele USA fikk med seg for tre år siden.  

De som husker godt, og muligens også Super Bowl-fansen, minnes en reklame kalt «No Way, Norway» med superstjernen Will Farrell. Der kom skuespilleren som er gift med svenskfødte Viveca Paulin med en klar melding til Norge ‒ vi skal slå dere ned i elbilstøvlene. 

Sjekk dette:

GM meldte altså at de skulle komme og ta oss i 2025, men om det skjer for tiden vise. 

Men at de gjør comeback i Europa ble klart i fjor høst, for da meldte Cadillac at de skulle rulles sakte men sikkert ut her på det gamle kontinentet. 

De første landene er også offentliggjort, først Sveits, så Sverige og Frankrike. Tyskland står også på menyen, og deretter andre utvalgte land. 

Salget av Cadillacs første elbil, Lyriq, startet i Sveits i fjor vinter, og nå melder Hedin Automotive Switzerland at de skal ta seg av ettersalget til Cadillac i alpelandet.

‒ Dette banebrytende samarbeidet styrker ikke bare vår posisjon innen elektromobilitet, men er også i tråd med vår strategi for diversifisering og maksimering av ettersalgspotensialer, sier Marcus Larsson, COO i Hedin Mobility Group. 

– Med vårt langvarige samarbeid med General Motors i Hedin Mobility Group, er vi glade for nå å kunne utvide dette samarbeidet til Sveits også.

Den svenske Hedin-gruppen er også offisiell importør av Ford F-150 gjennom Hedin US Motor, og de selger den store pickupen i Sverige, Tyskland, Nederland, Estland og Romania. 

Nå handler det altså om Cadillac og elektrisk kraft. 

Lyriq blir altså den første elbilen ut, og dette er en bil laget på Ultium-plattformen til GM. Bilen er utstyrt med et batteri på 102 kWh og har en estimert rekkevidde på 530 kilometer og kan lynlade med 190 kW. Her sier Cadillac at 15 minutters hurtiglading skal gi 200 kilometer rekkevidde.  

Cadillac Lyriq byr også på 528 hestekrefter og et dreiemoment på 610 Nm. 

0-100 km/t er oppgitt til 5,3 sekunder, noe som er ganske imponerende for en så stor bil. For Lyriq er faktisk over 5 meter lang, og bør ha en voldsom innvendig plass ettersom akselavstanden faktisk runder 3 meter.

Elbilen skal også takle nordisk vinter, og er testet i -40 grader på fabrikkene i Michigan og Ontario. Og ja, den har firehjulsdrift. 

Over i Sverige skal de første bilene etter planen leveres i løpet av sommeren, og startprisen er satt til rett over 900.000 svenske kroner.

Her er bilder av elbilen som tar GM og Cadillac tilbake til Europa, akkurat som Will Ferrell selvsikkert meldte allerede i 2021.

Bildeserie
Debatt