Ferrari feirer 30 år i Kina med denne spesialversjonen. (Fotos: Ferrari)

Slik feirer Ferrari 30 år i Kina

En meget spesiell og skreddersydd Ferrari Roma markerer 30 år i Kina.


I 1992 var fortsatt USA det klart største bilmarkedet og de færrest bilmerkene brydde seg om hva som foregikk over i Kina.

Men det skjedde ting i verdens mest befolkede land, og for 30 år siden var det en grynende økonomisk boom i landet. Det førte til noe usannsynlig over hos Ferrari.

-->
Der tikket det nemlig inn en bestilling fra Kina, den aller første sådanne, og kunden ville gjerne kjøpe en Ferrari 348TS. Bilen hadde selvsagt den steilende hesten, men det tok tid å få handelen gjennomført.

Faktisk måtte kunden vente helt til 1993 før superbilen var på plass, men da tok det også av. Ferrari åpnet allerede i 1994 sitt første visningssenter i det folkerike landet, noe som skjedde i Beijing, og 10 år senere ble også Ferrari Greater China opprettet.

I dag har Ferrari 21 showrom rundt om i landet, og i likhet med de fleste andre bilmerkene med dyre biler har landet blitt en sentral del av satstingen.

Det er altså 30 år siden den første Ferrarien var på plass i Kina, og det må selvsagt markeres. Og som vanlig gjør Ferrari det skikkelig.

De har nemlig laget en skreddersydd Roma, en unik «Tailor Made Roma», som er designet sammen med den fremtredende kinesiske designeren Jiang Qiong'er gjennom Ferrari Tailor Made-programmet.

Dette åpner for å tilpasse bilene gjennom et drøss av valg og spesifikasjoner, og kundene som går for dette får selvsagt også hjelp av et team av Ferrari-designere. Målet er å lage Ferrari-utgaver som reflekterer kundenes individualitet og smak, selvsagt med standardene og kvaliteten Ferrari selv byr på.

Jiang Qiong’er, visstnok en kunster med et internasjonalt rykte, er opptatt av arven rundt kinesisk kultur. Ifølge Ferrari er hennes, for ja, det er en kvinne, designvisjon og særegne innsikt sammen med hennes dype forståelse av tradisjonell kinesisk kultur, et speil av Ferraris ambisjon om å lage et spesielt rom for å minnes den spesielle anledningen.

Duoen har hentet inspirasjon fra klassisk kinesisk estetikk og smeltet sammen konsepter og ekspertise for å oppnå en syntese av italiensk designfilosofi og Chinoiserie Chic, melder Ferrari.

Ok.

De store ordene følges opp av et sluttresultat som det ikke er mulig å klage altfor mye over, for slik ser den unike og kinesiskinspirerte Roma-utgaven ut:

Det man først og fremst ser ut av denne spesialutgaven er kontrastfargene den bærer ‒ Sanusilver Matte og Rosso Magma Glossy. Ja, sistnevnte litt i den røde Ferrari-ånden, men det er faktisk den tradisjonelle kinesiske karminrøde fargen.

Stripene løper bare ikke over karosseriet, men finner også veien inn i interiøret, som ifølge Ferrari er inspirert av karakteristiske trekk fra klassiske Ming-dynastiets møbler.

Innsiden kombinerer tradisjonelle kinesisk-inspirerte detaljer og selvsagt det som den originale modellen byr på, så det kan vel heller ikke bli så veldig galt.

Ferrari kan forklare at bilen også har karbonfiberterskler med den skreddersydde dedikasjonen, en nøkkelveske malt i rød- og gullflekket Boluo-lakk, en eldgammel kinesisk teknikk kjent for sin unike teksturerte finish, samt en dedikasjonsplate gravert med kinesiske tegn for «30».

Platen, selvsagt i gull er innlagt med jade og byr på en symbolsk betydning. Ferrari sier at i gammel kinesisk kultur symboliserer gull rikdom og lykke, mens jade indikerer renhet og mildhet.

Begge er synonymt med gode ønsker og ærbødighet.

Jiang Qiong'er har også laget en spesiell «overraskelsespakke» til denne spesielle Roma-modellen. Og hun har virkelig stått på.

For her er det blant annet et sett med fire aromadiffusere, en for hver sesong, laget med ibenholt og krystall, et tesett-verktøy malt i rød- og gullflekket Boluo-lakk, en ibenholt sigarboks, et sigaraskebeger i blekkstein, et tesett laget med bambusveving, en Xuan papirdrage, kashmirtepper og et kinesisk brikkesett laget av agat og lær.

Disse gjenstandene oppbevares diskret, blant annet i hanskerommet, armlenet og bagasjerommet.

De har ikke trengt å gjøre noe i motorrommet, for der befinner det seg noe som har blitt kåret til årets motor fire ganger på rad, en turboladet V8 med 620 hestekrefter. Den er det kanskje greit å ikke rote altfor mye med.

Ferrari har altså tatt fatt på sitt fjerde tiår i Kina, og det markeres med denne unike Roma-utgaven som smelter sammen italiensk ingeniørkunst og kinesisk tradisjonell kunst. Altså et aldri så lite kunstverk!

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene