Toyota dominerte årets Dakar-rally, og hadde tre biler inne blant de fem beste. (Foto: Toyota)

Toyota med knock-out i Dakar

Nasser Al-Attiyah tok sin femte seier i Dakar-rallyet, som til slutt ble en parademarsj for føreren fra Qatar. Audis elbiler imponerte, men fikk til slutt for mange uhell til å kjempe helt i toppen.


Årets Dakar-rallyet kjørt i Saudi-Arabia var egentlig avgjort allerede etter den første uka. Tittelforsvarer Nasser Al-Attiyah hadde da bygd seg opp en komfortabel ledelse, og den rutinerte 52-åringen gjorde ingen store feil etter dette.

Bak jaktet rallyesset Sebastien Loeb, som radet opp etappeseire den siste uka. Men han visste at Al-Attiyah måtte gjøre feil, noe som altså ikke skjedde. Qatar-føreren vant til slutt med over en time, og kunne juble for sin femte totalseier i det historiske rallyet.

Han er nå nummer to på adelslisten, og har kun Dakar-legenden Stephane Peterhansel foran seg ‒ franskmannen har vunnet rallyet hele åtte ganger.

‒ Dette er en fantastisk følelse! sier Al-Attiyah

‒ Jeg må takke så mange mennesker, og starter med hvert medlem av teamet vårt. Det var to tøffe uker, men å kunne komme tilbake og forsvare tittelen vår er fantastisk! Jeg er veldig stolt av vår GR DKR Hilux T1+, og å vinne løpet tre ganger med Toyota Gazoo Racing er virkelig noe spesielt.

Toyota dominerte årets utgave. I tillegg til vinneren fikk de også 4.- og 5. plassen, og kunne fort tatt en dobbeltseier. Men Henk Lategan var uheldig mot slutten av rallyet, og falt fra 2. og ned til 5. plass.

‒ Dakar 2023 har vært en berg-og-dal-bane for oss. Det har vært to tøffe uker for oss, med noen ekstremt gode dager, men også noen skuffende. Det føles godt å være på topp-5 etter en så tøff Dakar, og jeg tror alt ble kastet mot oss i år, sier uheldige Lategan.

‒ Med det i tankene føles det fantastisk å være på slutten av løpet, og selv om vi alltid vil lure på hva som kan ha vært, er vi veldig glade for å bringe bilen hjem i en god posisjon.

Toyotas Dakar-sjef var uansett svært godt fornøyd med årets Dakar.

‒ For en dag for hele teamet vårt! Å vinne Dakar er noe minneverdig, men å vinne verdens tøffeste løp to ganger på rad er rett og slett ekstraordinært, sier Glyn Hall, TGR Dakar-sjef.

‒ Min oppriktige takk til hvert medlem av teamet vårt, hver eneste av våre sponsorer og, selvfølgelig, våre sjåfører og co-førere, som leverte et fantastisk resultat. Jeg er virkelig stolt av vår GR DKR Hilux T1+, som nok en gang har bevist at den er pålitelig og holdbar nok til ikke bare å fullføre verdens råeste billøp, men å gjøre det to år på rad.

Årets Dakar var også starten på et mer elektrifisert rally, for Audi stilte opp på startstreken med elbiler. Og det funket faktisk veldig greit.

Audi-bilene var på pallen hele 14 ganger gjennom rallyet, men etter hvert tårnet problemene seg opp også for den tyske merket. De gamle stjernene Carlos Sainz (senior) og Stephane Peterhansel kom seg aldri til mål, mens den svenske stjernen Mattias Ekström opplevde store tidstap og endte langt bak.

‒ Takten til vår innovative Audi RS Q e-tron var bra helt fra starten og viste seg også på slutten. Dessverre hadde vi også uflaks i ørkenen og mange punkteringer. Til tross for tilbakeslagene, feiret laget en avslutning takket være sterke prestasjoner. Vi skal nå analysere alle områder. En pallplass var målet vårt. Det forblir slik, for vi vil definitivt konkurrere igjen i 2024, sier Oliver Hoffmann, styremedlem for teknisk utvikling hos Audi.

Argentinske Kevin Benavides vant MC-klassen, og her ble det litt av et kappløp. For etter 417 kilometer i ørkenen skilte det bare 43 sekunder ned til australske Toby Price, og begge disse kjører for KTM Red Bull-laget.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport