Se på bildet over. Slik vil nemlig framtidens transport være. Se flere bilder lenger ned.
Man skulle kanskje tro at bildet kommer fra en av de store produsentene. Men nei, det er verken Toyota, Volkswagen, Mercedes, BMW eller noen av de andre store som viser oss framtidens transportløsning.
Det er faktisk verktøyprodusenten Bosch.
Den tyske giganten driver nemlig på med svært mye mer enn å lage muttertrekkere, og er godt inne i bilindustrien også. Og da først og fremst som teknologiutvikler.
Du kommer mest sannsynlig å
kjøre sitte på en bil med Bosch-teknologi i framtiden, for de utvikler både fysiske deler, programvare og andre tjenester for mobilitet, og har en drøss med store kunder.
Selskapet tror at det i Europa, USA og Kina alene vil være over 1 million små «on demand»-kjøretøy i 2020, og da snakker de altså om neste år.
Ifølge analyseselskapet Roland Berger vil dette tallet stige til 2,5 millioner innen 2025.
Disse små bussene vil være tilgjengelig hele døgnet, og kan bestille via apper. De vil i første omgang være helelektriske, og i midten av det neste årtiet også være helt selvkjørende.
Ja, selv i Norge får vi slike busser. Ruter har inngått et samarbeid med det danske selskapet Autonomous Mobility, og målet er selvkjørende busser rundt i hovedstaden. De kjører allerede pilottester på utvalgte strekninger rundt hovedstaden.
Bosch er altså tungt inne i utvikling av slike kjøretøy, og vil vise fram sitt konsept under CES-messen i Las Vegas som begynner om å få dager.
De har pakket inn hver kvadratcentimeter av «skipet» med ny teknologi ‒ alt fra elmotorer til 360 graders sensorer og tilkoblete datamaskiner. Alt dette må være på plass om kundene skal kunne bestille en skyttelbuss som kjører av seg selv og som plukker deg opp hvor det enn måtte være.
Slike tjenester åpner for at brukere kan bestille kjøretøy, dele turer med andre passasjerer, og betale for reisen.
Ting som lasting, reparasjon og vedlikehold av kjøretøy, samt ruteplanlegging og administrative aktiviteter, krever oppkoblede tjenester som også Bosch skal kunne tilby skyttelflåteoperatører i et sømløst tilkoblet økosystem.
Alt er skreddsydd apper på smarttelefonen, noe som selvsagt krever enormt med koding og en programvare som kan sy alt dette i sammen. Bosch går så langt at de har utviklet en digital nøkkel, så når du bestiller en tur blir mobilen faktisk nøkkelen som åpner kjøretøyet for deg. Bosch har kalt dette «Perfectly Keyless», og skal være like unikt som et fingeravtrykk. Du får altså en digital nøkkel i samme sekund som du bestiller turen.
For å få disse bilene selvkjørende utvikler de sitt eget autonome system som inkluderer egne radarer, video, ultrasoniske sensorer, automatiske bremsesystemer og styresystemer ‒ for å nevne noe.
Men det er jo innsiden som teller for oss passasjerer.
Konseptbilen har plass til fire personer, og som vi kan se av bildene under er det lite som minner om en tradisjonell kollektivtransport eller en taxi.
Her er det god plass selv for de lengste av oss, det er skjermer, nettilkopling og en personlig assistent som kan svare på spørsmål.
Men det slutter ikke når du går av på endeplassen.
Som mange har erfart er det fort gjort å glemme igjen noe, så Bosch har utviklet et system som er kamerabasert som sjekker om passasjeren har glemt noe igjen. Har du det kommer det en melding på mobilen, og om det faktisk ikke er den du har glemt så kan du snu og plukke opp sakene. Smart.
Kameraene fungerer også som en ekstra sikkerhet, og kan oppdage om det er våpen eller for eksempel en veltet kopp kaffe på setene.
Faktisk skal systemet ifølge produsenten også kunne oppdage om det er noe feil som er i ferd med å skje, og ta kjøretøyet inn til service før den bryter sammen.
Teknologien gjør også sitt til at operatørene har full kontroll over statusen i sanntid, og kan kalle inn en av disse «ferjene» med en gang om det oppstår noen problemer.
Så glem overfylte busser, baner og trikker som ikke kommer når de skal. Her kan du kjøre på jobb som en direktør, og du kommer fram i tide.
Her er flere bilder av framtidens transport:
Følg bil24 på Facebook