Annonse
Hjem Nyheter Verdens første buet instrumentpanel

Verdens første buet instrumentpanel

Volkswagen Touareg blir den første masseproduserte bilen som får et instrumentpanel som er buet.

Det skjer mye i bilindustrien, og mye av fokus er også hvordan kupéen ‒ nå populært kalt cockpit ‒ bygges opp. Grunnen er introduksjonen av ny intelligent teknologi som for eksempel kunstig intelligens, og både knapper, brytere og de andre analoge tingene som utgjorde et dashbord og instrumentpanel er snart historie.

Inn har det kommet berøringsskjermer og digitale instrumenter, og så langt har de iallfall vært flate. Ja, vært.

I gamle dager trodde man som kjent at jordkloden også var flat, for slik måtte det jo være. Instrumentpanelet i biler er også flate, men slik trenger det ikke å være.

For når Volkswagen kommer med en ny Touareg har den nemlig et instrumentpanel som er buet.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Dagene med de flate skjermdisplayet er over. Med verdens første buede instrumentpanel åpner Bosch en ny dimensjon i bilenes cockpit, sier Steffen Berns i Bosch.

Det tyske selskapet har utviklet det nye instrumentpanelet i samarbeid med Volkswagen, som debuterer sammen med det nye «Innovision Cockpit» i nye Touareg.

Det analoge systemet blir dermed erstattet av en digital buet skjerm som kan konfigureres på mange forskjellige måter av føreren selv. Skjermen er blant annet i stand til å vise store navigasjonskart, kjøreinformasjon eller status for førerassistentene ‒ alt via en sylskarp skjerm.

Ifølge Bosch er hemmeligheten bak skarpheten og kontrasten en ny produksjonsprosess som involverer en flytende væske som binder instrumentdisplayet og glasset sammen, hvor resultatet er at instrumentpanelet reflekterer mindre lys. Selv i sollys skal skjermen reflektere fire ganger mindre enn tidligere, det takket være den nye produksjonsteknikken kalt optisk binding.

Det skal være flere fordeler med et buet panel, og spesielt skal det være enklere å få oversikten over all informasjon.

‒ Førere drar nytte av buede instrumentpanel når det gjelder sikkerhet og bekvemmelighet. Samtidig gir denne typen skjerm bilprodusentene større frihet og mer plass i utformingen av cockpiten, påpeker Berns.

Han tenker altså på de nevnte med berøringsskjermer og andre digitale skjermer som erstatter knapper og brytere. Det buede panelet i Touareg er for eksempel to centimeter mindre enn det analoge det erstatter, og dette er plass bilprodusentene kan bruke på andre ting.

Skjermen har en diagonal størrelse på 31 centimeter, og det er altså mulig å bestemme innholdet selv. Det er mulig å vise ting som spillelister, telefonliste og zoome i navigasjonskartet, og det hele styres via rattet eller berøringsskjermen.

Og så bør iallfall du som fører ha en perfekt utsikt til det hele.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,379FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker