- Annonse -
HjemNyheterNy teknologi kutter NOx-utslippet drastisk

Ny teknologi kutter NOx-utslippet drastisk

Det er ikke så lenge vi skrev om en løsning fra Bosch som reduserte NOx-utslippet fra dieselbiler enormt, og nå følger Continental opp med nok en løsning.

La oss ta NOx først. Dette er altså en av to farlige utslippsgasser fra bileksosen, og den andre er selvsagt CO2. NOx er en fellesbenevnelse på nitrogenoksider, og er ansvarlig for den tjukke smogen som henger over sterkt forurensede byer. Gassen er giftig for mennesker, og dieselmotorene genererer mer NOx enn bensinmotorene grunnet høyere trykk og temperatur i motoren. For CO2 er det motsatt, og bensinbilene slipper ut mer CO2 på grunn av et høyere forbruk.

- Annonse -

Grunnen til at dieselbilene ved noen få anledninger har fått kjøreforbud i Bergen og Oslo er altså lokal forurensning, og der er NOx den store, stygge ulven. Derfor ønsker noen politikere å bannlyse dieselbilene.

Det er ikke alltid politikerne ser det hele og fulle bildet, og akkurat dette skjedde i 2007. Da kuttet den daværende regjeringen med Jens Stoltenberg som statsminister avgiften rundt dieselbilene i et forsøk på å stimulere dieselsalget og på den måten få ned CO2-utslippet. Dette førte igjen til en voldsom oppgang rundt salget av dieselbiler, og dermed en oppgang i NOx-utslippet. Så i 2011 angret de seg og ville ha ned NOx-utslippet igjen, og satte dermed opp avgiftene på dieselbilen.

Og nå er vi altså der at en del politikere faktisk vil forby dieselbilene, og disse lever på lånt tid om det ikke skjer noe rundt NOx-utslippene.

Nå blir det litt mye tall, men heng med. Dagens NOx-grense er på 80 mg/km (Euro 6-dieselmotorer) og 60 mg/km for bensinmotorene, og er satt tilbake i 2014. Men det er også tillatt et avvik som sier at dagens biler kan slippe ut 110 prosent av denne grenseverdien, og dermed blir de reelle tallene 168 mg/km for diesel og 126 mg/km for bensin.

- Annonse -

I 2020 kommer EU med Euro 6d som kutter dette avviket til 50 prosent (ny teststandard kalt WLTP er allerede innført), og grenseverdiene blir da 120 mg/km for dieselbilene og 90 mg/km for bensinbilene.

I vår slapp tyske Bosch nyheten om at de hadde fått et gjennombrudd i dieselforskningen, og at de hadde videreutviklet teknologien som sendte utslippet ned ti ganger under grensen. Bosch hevdet at de klarte å trimme ned utslippet til utrolige 13 mg/km som best, men målt i krevende bytrafikk var det på 40 milligram per kilometer ‒ en tredel av den kommende grensen.

Løsning kombinerer drivstoffinnsprøytning, et nyutviklet luftstyringssystem og et intelligent temperaturovervåkningssystem, og kan monteres inn i alle nye dieselmotorer.

Continental, best kjent for sine dekk, melder nå at de har fått et gjennombrudd som kan kutte NOx-utslippet fra diesel-motorer med 60 prosent og CO2-utslippet med 4 prosent. Teknologien er døpt Super Clean Electrified Diesel, og selskapets ingeniører har via dette klart å kutte NOx-utslippet med mer enn 60 prosent på standard Euro6 dieselmotorer. En annen effekt er altså at både drivstofforbruket og CO2-utslippet også går ned.

- Annonse -

‒ Dieselmotoren vil fortsatt spille en viktig rolle når det gjelder å møte våre mobilitetsbehov i overskuelig framtid. Derfor er denne teknologien så viktig ettersom den gjør dieselmotoren svært lite forurensende, sier José Avila, styremedlem i Continental.

Continental har kommet opp med en løsning hvor de kombinerer et nytt injeksjonssystem, et 48 volts hybridsystem som regenererer bremseenergi og en elektrisk katalysator.

Vi skal ikke bli altfor teknisk, men et 48 volts hybridsystem er i ferd med å bli ganske vanlig i mange modeller og fortjener en forklaring. Slike systemer kalles ofte for mildhybrider, og hjelper blant annet til med start/stopp.

Dette er litt komplisert, men vi skal prøve å forklare det enklest mulig.

Systemet til Continental baserer seg (som mange andre) på en såkalt beltestyrt start-generator, og elmotoren har en nominell effekt på rundt 15 kW. Her blir bremseenergi regenerert i et lite batteri, og den elektriske kraften kan deretter hjelpe forbrenningsmotoren under korte, skarpe gasspådrag. Dette vil redusere toppene i NOx-utslippene, og på den måten kan et 48-voltssystemet redusere utslippet med noen prosent. Continental sier det er snakk om rundt 3 prosent, og det samme for CO2.

Håper du skjønte noe av det.

Dette har altså Continental kombinert med et nytt innsprøytningssystem og en ny katalysator-teknologi. De to er så teknisk vanskelig at vi ikke en gang skal prøve å forklare løsningene.

I sum kan altså dette reduserer NOx-utslippet med hele 60 prosent, ifølge produsenten.

Så tiden får vise om politikerne nok en gang har vært litt for ivrige i sine beslutninger, eller om dieselmotoren faktisk går mot en sikker død.

Bosch og Continental gjør iallfall sitt for å holde den levende. Og kanskje letter smogen?

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...
Dette er verdens raskeste elbil, for en Porsche Taycan Turbo S slettet nemlig runderekorden til en Tesla Model S Plaid rundt Nordschleife. (Fotos: Porsche)

Taycan Turbo S slettet Model S Plaid-rekord

Porsches råeste Taycan-utgave er offisielt verdens raskeste serieproduserte elbil. Se video. For noen er merkelappen «verdens raskeste» litt viktigere enn...
Det var oppsiktsvekkende få elbilister som trenge veihjelp etter å ha kjørt bilen tom for strøm denne sommeren. (Fotos: NAF)

Få elbiler går tom for strøm

Faktisk var det flere biler som hadde tom tank enn det var strømtomme elbiler som måtte berges i sommer. Også...
MG4 kan fort bli en like stor suksess som MG ZS har blitt her i Norge. (Fotos: MG)

Pris og rekkevidde klar for MG4

Britiske MG har på gang en potensiell norsk storselger, nemlig den linjelekre og kompakte MG4 Electric. Hvilke forventninger MG hadde...
Maxus eT90 blir den aller første helelektriske pickupen tilgjengelig i Europa, og de første eksemplarene er forhåpentligvis på plass i Norge allerede i år. (Fotos: RSA)

Første elektrisk pickup klar for Europa

Store merker som Toyota, Ford, Volkswagen og Nissan må alle se seg slått av Maxus når det kommer til...
Både Semi Truck og Cybertruck nærmer seg nå produksjonen, noe helt sikkert mange ser fram til. (Fotos: Tesla)

To nye Teslaer nærmer seg

Leveringene av Semi Truck skal starte i år, mens Cybertruck går inn i produksjon til neste år. Tesla-sjef Elon Musk...
Rodin Fzero skal være raskere enn en formel 1-bil rundt en bane. (Fotos: Rodin Cars)

Verdens raskeste bil kommer i 2023

Glem formel 1. Rodin Fzero skal bli enda raskere rundt en bane. Over i vakre New Zealand finner vi noen...
Dette er en splitter ny 1965-modell. (Fotos: Bizzarrini)

Legendariske bilbygger gjenoppstår med denne

Bizzarrini hadde sin storhetstid på 1960-tallet, og gjør nå comeback med en ny utgave av en 58 år gammel...
Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her