Annonse
Hjem Nyheter Ny teknologi kutter NOx-utslippet drastisk

Ny teknologi kutter NOx-utslippet drastisk

Det er ikke så lenge vi skrev om en løsning fra Bosch som reduserte NOx-utslippet fra dieselbiler enormt, og nå følger Continental opp med nok en løsning.

La oss ta NOx først. Dette er altså en av to farlige utslippsgasser fra bileksosen, og den andre er selvsagt CO2. NOx er en fellesbenevnelse på nitrogenoksider, og er ansvarlig for den tjukke smogen som henger over sterkt forurensede byer. Gassen er giftig for mennesker, og dieselmotorene genererer mer NOx enn bensinmotorene grunnet høyere trykk og temperatur i motoren. For CO2 er det motsatt, og bensinbilene slipper ut mer CO2 på grunn av et høyere forbruk.

Grunnen til at dieselbilene ved noen få anledninger har fått kjøreforbud i Bergen og Oslo er altså lokal forurensning, og der er NOx den store, stygge ulven. Derfor ønsker noen politikere å bannlyse dieselbilene.

Det er ikke alltid politikerne ser det hele og fulle bildet, og akkurat dette skjedde i 2007. Da kuttet den daværende regjeringen med Jens Stoltenberg som statsminister avgiften rundt dieselbilene i et forsøk på å stimulere dieselsalget og på den måten få ned CO2-utslippet. Dette førte igjen til en voldsom oppgang rundt salget av dieselbiler, og dermed en oppgang i NOx-utslippet. Så i 2011 angret de seg og ville ha ned NOx-utslippet igjen, og satte dermed opp avgiftene på dieselbilen.

Og nå er vi altså der at en del politikere faktisk vil forby dieselbilene, og disse lever på lånt tid om det ikke skjer noe rundt NOx-utslippene.

Saken fortsetter under Annonsen

Nå blir det litt mye tall, men heng med. Dagens NOx-grense er på 80 mg/km (Euro 6-dieselmotorer) og 60 mg/km for bensinmotorene, og er satt tilbake i 2014. Men det er også tillatt et avvik som sier at dagens biler kan slippe ut 110 prosent av denne grenseverdien, og dermed blir de reelle tallene 168 mg/km for diesel og 126 mg/km for bensin.

I 2020 kommer EU med Euro 6d som kutter dette avviket til 50 prosent (ny teststandard kalt WLTP er allerede innført), og grenseverdiene blir da 120 mg/km for dieselbilene og 90 mg/km for bensinbilene.

I vår slapp tyske Bosch nyheten om at de hadde fått et gjennombrudd i dieselforskningen, og at de hadde videreutviklet teknologien som sendte utslippet ned ti ganger under grensen. Bosch hevdet at de klarte å trimme ned utslippet til utrolige 13 mg/km som best, men målt i krevende bytrafikk var det på 40 milligram per kilometer ‒ en tredel av den kommende grensen.

Løsning kombinerer drivstoffinnsprøytning, et nyutviklet luftstyringssystem og et intelligent temperaturovervåkningssystem, og kan monteres inn i alle nye dieselmotorer.

Continental, best kjent for sine dekk, melder nå at de har fått et gjennombrudd som kan kutte NOx-utslippet fra diesel-motorer med 60 prosent og CO2-utslippet med 4 prosent. Teknologien er døpt Super Clean Electrified Diesel, og selskapets ingeniører har via dette klart å kutte NOx-utslippet med mer enn 60 prosent på standard Euro6 dieselmotorer. En annen effekt er altså at både drivstofforbruket og CO2-utslippet også går ned.

‒ Dieselmotoren vil fortsatt spille en viktig rolle når det gjelder å møte våre mobilitetsbehov i overskuelig framtid. Derfor er denne teknologien så viktig ettersom den gjør dieselmotoren svært lite forurensende, sier José Avila, styremedlem i Continental.

Continental har kommet opp med en løsning hvor de kombinerer et nytt injeksjonssystem, et 48 volts hybridsystem som regenererer bremseenergi og en elektrisk katalysator.

Vi skal ikke bli altfor teknisk, men et 48 volts hybridsystem er i ferd med å bli ganske vanlig i mange modeller og fortjener en forklaring. Slike systemer kalles ofte for mildhybrider, og hjelper blant annet til med start/stopp.

Dette er litt komplisert, men vi skal prøve å forklare det enklest mulig.

Systemet til Continental baserer seg (som mange andre) på en såkalt beltestyrt start-generator, og elmotoren har en nominell effekt på rundt 15 kW. Her blir bremseenergi regenerert i et lite batteri, og den elektriske kraften kan deretter hjelpe forbrenningsmotoren under korte, skarpe gasspådrag. Dette vil redusere toppene i NOx-utslippene, og på den måten kan et 48-voltssystemet redusere utslippet med noen prosent. Continental sier det er snakk om rundt 3 prosent, og det samme for CO2.

Håper du skjønte noe av det.

Dette har altså Continental kombinert med et nytt innsprøytningssystem og en ny katalysator-teknologi. De to er så teknisk vanskelig at vi ikke en gang skal prøve å forklare løsningene.

I sum kan altså dette reduserer NOx-utslippet med hele 60 prosent, ifølge produsenten.

Så tiden får vise om politikerne nok en gang har vært litt for ivrige i sine beslutninger, eller om dieselmotoren faktisk går mot en sikker død.

Bosch og Continental gjør iallfall sitt for å holde den levende. Og kanskje letter smogen?

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,778FansLik
84FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker